ŠVÁCHA, Honza. Učili jsme se zpívat dva roky. Rozhovor s režisérem Vladimírem Hetflejšem. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2024
Rozhovor s režisérem Vladimírem Hetflejšem.
Proč jste se rozhodli právě pro Prodanou nevěstu?
Odpověď na tuto otázku je poněkud širší. Úpický soubor míval v minulosti poměrně velkou tradici v operetách. Existovalo zde několik vynikajících zpěváků. S postupem času však všichni odešli. Jednoho dne, zhruba před deseti lety, nastala chvíle, kdy zemřel poslední. Vypadalo to tak, že je konec s muzikály a operetami v Úpici.
Jak to vypadá, tak to nakonec dopadlo jinak…
Jednoho večera jsme slavili nějaké narozeniny a najednou všichni zpívali. Říkal jsem jim: „Poslouchejte, vždyť zpíváme!“ A oni na to odpověděli, že to můžeme jen u táboráku. Vysvětlil jsem jim, že přece máme k dispozici Ivetu, která je profesionální zpěvačka a vystudovala operní zpěv. A když nás naučí zpívat, tak to uzpíváme.
A uzpívali?
Dva roky Iveta, která dnes zpívala Mařenku, učila dvakrát týdně celou naši partu zpívat. A tak se narodila Prodaná nevěsta. Vzpomněl jsem si, že jsem kdysi viděl v Divadle DRAK operu, která byla schůdná pro soubor i pro diváky. Nebylo zapotřebí deset špičkových operních zpěváků, protože sbor všechno zjednodušil tak, aby bylo možné použít i neškolené hlasy. Tedy pokud se tomu dva roky věnují.
Dva roky jste se učili zpívat. Kolik let trvalo zkoušení celé inscenace?
Tři a půl roku jsme zkoušeli. V roce 2018 jsme měli premiéru.
Bylo obtížné zkoušet s tak rozsáhlým souborem?
Bylo a je to složité. Když jsme začínali, někteří byli na gymnáziu, někteří na vysokých školách a někteří chodili do zaměstnání. Dnes ti, co byli na gymnáziu, mají po vysoké škole. Někteří, co byli vdaní, jsou rozvedení – a ti, co byli sami, jsou ženatí. Za těch sedm let došlo k tolika změnám, že stávající soubor je z poloviny vyměněný. Naštěstí však obměna souboru probíhá postupně a vše se určitým způsobem vstřebává. A tím, že hrajeme poměrně často – myslím, že dnes jsme hráli 58. reprízu –, dokážeme Prodanou nevěstu držet při životě.
Každého v hledišti zaujala hudební složka představení. Neuvažovali jste někdy o playbacku nebo halfplaybacku?
Od začátku jsme věděli, že budeme mít muzikanty. Dnes seděl v hledišti Zdeněk Möglich, který hudební složku představení aranžoval. Iveta Aman tedy dělala zpěv, Zdeněk aranžmá hudby, Irena Vylíčilová a Květa Krhánková dělaly kostýmy, já přišel s nápadem na kolotoč. Vše tedy vznikalo v našem kolektivu. Myslím si, že nakonec náš soubor oslavil dvousté výročí relativně důstojně.
Předpokládám, že se setkáváte převážně s pozitivními ohlasy…
Dá se to tak říct. Mnozí říkají to, co jsem zaslechl v hledišti i dnes: „To jsem nečekal, že operu je možné inscenovat tak sdělným způsobem.“ Myslím, že představení je dostupné i mladé generaci, která má určitě raději hudební festivaly.
Máte krásně vyladěný soubor. Dá se předpokládat, že v budoucnu plánujete inscenovat další operu nebo muzikál. Dá?
Je to možné, ale nedávno jsme měli premiéru jiné hry. Naše město je městem bratří Čapků, kteří u nás řadu let žili. Inscenovali jsme tedy světovou premiéru rodinného dramatu Jiřího Rotha, které vychází z knihy Heleny Čapkové Moji milí bratři. Jmenuje se Helena ve stínu bratří Čapků. Režíroval ji hostující režisér Hasan Zahirović a udělal úžasnou věc. Dokázal Úpičákům nastavit zrcadlo v tom, jak se k Čapkům někteří lidé chovali v padesátých letech.
Stejně mi to nedá, abych se nezeptal na plánovanou hru se zpěvy…
Zatím si to netroufnu prozradit. Chtěl bych ale, aby šlo o něco vážnějšího s pozitivním optimistickým vyzněním. Doba kolem nás je velmi obtížná zejména pro mladé lidi. Není jednoduché se v ní vyznat. Diváci tak touží po legraci a dobrém konci.
Ptal se Honza Švácha
ŠVÁCHA, Honza. Učili jsme se zpívat dva roky. Rozhovor s režisérem Vladimírem Hetflejšem. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/ucili-jsme-se-zpivat-dva-roky [cit. 2024-08-13]
Proč jste se rozhodli právě pro Prodanou nevěstu?
Odpověď na tuto otázku je poněkud širší. Úpický soubor míval v minulosti poměrně velkou tradici v operetách. Existovalo zde několik vynikajících zpěváků. S postupem času však všichni odešli. Jednoho dne, zhruba před deseti lety, nastala chvíle, kdy zemřel poslední. Vypadalo to tak, že je konec s muzikály a operetami v Úpici.
Jak to vypadá, tak to nakonec dopadlo jinak…
Jednoho večera jsme slavili nějaké narozeniny a najednou všichni zpívali. Říkal jsem jim: „Poslouchejte, vždyť zpíváme!“ A oni na to odpověděli, že to můžeme jen u táboráku. Vysvětlil jsem jim, že přece máme k dispozici Ivetu, která je profesionální zpěvačka a vystudovala operní zpěv. A když nás naučí zpívat, tak to uzpíváme.
A uzpívali?
Dva roky Iveta, která dnes zpívala Mařenku, učila dvakrát týdně celou naši partu zpívat. A tak se narodila Prodaná nevěsta. Vzpomněl jsem si, že jsem kdysi viděl v Divadle DRAK operu, která byla schůdná pro soubor i pro diváky. Nebylo zapotřebí deset špičkových operních zpěváků, protože sbor všechno zjednodušil tak, aby bylo možné použít i neškolené hlasy. Tedy pokud se tomu dva roky věnují.
Dva roky jste se učili zpívat. Kolik let trvalo zkoušení celé inscenace?
Tři a půl roku jsme zkoušeli. V roce 2018 jsme měli premiéru.
Bylo obtížné zkoušet s tak rozsáhlým souborem?
Bylo a je to složité. Když jsme začínali, někteří byli na gymnáziu, někteří na vysokých školách a někteří chodili do zaměstnání. Dnes ti, co byli na gymnáziu, mají po vysoké škole. Někteří, co byli vdaní, jsou rozvedení – a ti, co byli sami, jsou ženatí. Za těch sedm let došlo k tolika změnám, že stávající soubor je z poloviny vyměněný. Naštěstí však obměna souboru probíhá postupně a vše se určitým způsobem vstřebává. A tím, že hrajeme poměrně často – myslím, že dnes jsme hráli 58. reprízu –, dokážeme Prodanou nevěstu držet při životě.
Každého v hledišti zaujala hudební složka představení. Neuvažovali jste někdy o playbacku nebo halfplaybacku?
Od začátku jsme věděli, že budeme mít muzikanty. Dnes seděl v hledišti Zdeněk Möglich, který hudební složku představení aranžoval. Iveta Aman tedy dělala zpěv, Zdeněk aranžmá hudby, Irena Vylíčilová a Květa Krhánková dělaly kostýmy, já přišel s nápadem na kolotoč. Vše tedy vznikalo v našem kolektivu. Myslím si, že nakonec náš soubor oslavil dvousté výročí relativně důstojně.
Předpokládám, že se setkáváte převážně s pozitivními ohlasy…
Dá se to tak říct. Mnozí říkají to, co jsem zaslechl v hledišti i dnes: „To jsem nečekal, že operu je možné inscenovat tak sdělným způsobem.“ Myslím, že představení je dostupné i mladé generaci, která má určitě raději hudební festivaly.
Máte krásně vyladěný soubor. Dá se předpokládat, že v budoucnu plánujete inscenovat další operu nebo muzikál. Dá?
Je to možné, ale nedávno jsme měli premiéru jiné hry. Naše město je městem bratří Čapků, kteří u nás řadu let žili. Inscenovali jsme tedy světovou premiéru rodinného dramatu Jiřího Rotha, které vychází z knihy Heleny Čapkové Moji milí bratři. Jmenuje se Helena ve stínu bratří Čapků. Režíroval ji hostující režisér Hasan Zahirović a udělal úžasnou věc. Dokázal Úpičákům nastavit zrcadlo v tom, jak se k Čapkům někteří lidé chovali v padesátých letech.
Stejně mi to nedá, abych se nezeptal na plánovanou hru se zpěvy…
Zatím si to netroufnu prozradit. Chtěl bych ale, aby šlo o něco vážnějšího s pozitivním optimistickým vyzněním. Doba kolem nás je velmi obtížná zejména pro mladé lidi. Není jednoduché se v ní vyznat. Diváci tak touží po legraci a dobrém konci.
Ptal se Honza Švácha
ŠVÁCHA, Honza. Učili jsme se zpívat dva roky. Rozhovor s režisérem Vladimírem Hetflejšem. Online. Web Jiráskův Hronov 6. 8. 2024. Dostupné z: https://jiraskuvhronov.eu/ucili-jsme-se-zpivat-dva-roky [cit. 2024-08-13]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.