ČIVRNÝ, Tomáš. Propagační desatero Tomáše Čivrného. Online. Divadelník.cz 24. 10. 2024
Propagační desatero Tomáše Čivrného
24 října, 2023
Tomáš Čivrný
Propagace – to je téma v pořadí dvanáctého desatera. V rubrice DESATER pro vás oslovujeme osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje.
Desatera s tipy, jak na propagaci, se zhostil Tomáš Čivrný – jeho sepsání přislíbil Kateřině Fikejzové Prouzové v pořadu Antré, který natáčí Volné sdružení východočeských divadelníků. Záznam rozhovoru si můžete přehrát na YouTube. A nyní již desatero!
Tomáš Čivrný – vystudoval Střední odbornou školu multimediálních studií. Rok studoval DAMU na katedře produkce. Herec, příležitostný autor a režisér v Divadelním spolku VOJAN Libice nad Cidlinou. Zakladatel portálu Divadelník.cz a DivadelníBazar.cz. Několik let se podílel na propagaci Svazu českých divadelních ochotníků, Amatérské divadelní asociace a také Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS). Je držitelem Zlatého odznaku SČDO za dosavadní zásluhy o rozvoj amatérského divadla. V současné době vede marketingové oddělení společnosti Bikers Crown.
Propagační desatero Tomáše Čivrného
Ještě předtím, než se pustíte do čtení tohoto desatera, mějte prosím na paměti několik věcí. Sestavené desatero je jakýmsi obecným pojetím a pojmenováním možných způsobů propagace. Každý soubor je jiný, každý působí v jiném městě či obci a každý tvoří jiný typ inscenací, co do žánru, zpracování a samozřejmě i kvality. Každý soubor oslovuje i jinou skupinu lidí (diváků). To, co v rámci propagace zafunguje souboru A, již nemusí fungovat souboru B.
1 – Stanovte si cíl – „Čeho chci propagací dosáhnout?“
Stanovte si jasný cíl, čeho chcete propagací dosáhnout. Je cílem zvýšení návštěvnosti na domácí scéně? Nebo je cílem zajištění většího počtu zájezdů? Nelze se plně soustředit na všechno a už vůbec ne v jeden moment.
2 – Vytvořte propagační materiály
Vytvořte propagační materiály (plakáty, letáky, brožury). Pokud pro tvorbu plakátů nemáte dostatečné grafické znalosti, můžete využít volně dostupné online nástroje, které vám pomohou vytvořit profesionální vzhled díky přednastaveným šablonám, do kterých jednoduše vložíte potřebné informace. Takové materiály a příspěvky tvořte a zveřejňujte zavčas. Plakát poutající na premiéru zveřejněný na Facebooku den před termínem uvedení má velmi malou šanci na přilákání zástupu diváků. Pusťte ho do éteru před premiérou alespoň s měsíčním předstihem. Při tvorbě materiálů myslete na důležité informace – kdy, kde, kdo a co. Nezapomeňte připsat telefonní či e-mailový kontakt pro rezervace vstupenek, uveďte webové stránky souboru a i profily na sociálních sítích, kde lidé mohou získat více informací.
3 – Využijte on-line svět
Mějte webové stránky a udržujte je aktuální, veďte profil spolku na Facebooku a snažte se k němu přilákat nové sledující. Samozřejmě lze využít i další sociální sítě (Instagram, Youtube, TikTok) ale opět platí, že nemá smysl v jeden moment „honit“ všechno najednou. Začněte postupně a propagační kanály nabalujte. Když rozjedete jeden a dostanete jeho správu pod kontrolu, najdete si v tom systém, pusťte se do druhého kanálu-sítě. Prezentujte na čem zrovna pracujete, vezměte sledující do pomyslného zákulisí souboru – dokumentujte vaši činnost (na zkouškách, brigádách, zájezdech).
4 – Prezentujte se i off-line, po okolí
Pokud chcete vyšší návštěvnost na domácí scéně, využijte všechny možné a dostupné prostředky. Kontaktujte noviny/zpravodaj ve vašem působišti i v blízkém okolí, rádia v kraji, regionální televize nebo obecní rozhlas. Požádejte je o prezentaci vašeho programu. Dost možná budete muset slevit ze svých představ a požadavků, ale berte zavděk tím, co protistrana bude ochotna poskytnout. Cokoliv je lepší než vůbec nic. Oslovte školy, školky, knihovnu či další zájmové organizace – poproste je o vyvěšení plakátu, pozvěte je na představení. Nechtějte jen brát, ale i něco nabídněte jako protislužbu – hromadnou slevu, přednostní rezervaci míst v sále. Jde o střípky. Tu a tam větší, tu a tam menší. Když je poskládáte dohromady dříve či později se to projeví.
5 – Věnujte propagační práci trpělivost
Mějte trpělivost! Nic nevyroste ze dne na den. Kontaktovali jste rádio již dvakrát a bez odpovědi? Pošlete to i po třetí, případně získejte telefonní kontakt a zavolejte nebo se zastavte osobně. Neozývá se pořadatel, kterému jste poslali nabídku představení? Zkuste jeho kolegu, kolegyni. Připomeňte se. Oslovte je na Facebooku.
Je to otravné? Často být může. Je to unavující až demotivující? Často být může. Bojujte!
6 – Vymačkejte maximum z hodnocení z přehlídek
Využívejte ohlasů a získaných ocenění od porotců/novinářů/kritiků. Nahrajte na webové stránky spolku pdfko, sken či přepis hodnocení z přehlídky. Stačí i krátký, ale zato výstižný úryvek. Prezentujte to i na Facebooku/Instagramu. Zvýší to důvěryhodnost vaší produkce a může to vzbudit zájem a pozornost u pořadatelů i diváků.
POZOR: V případě přepisu požádejte o svolení autora/organizátory přehlídky.
7 – Šiřte účelně videozáznamy
Mějte videozáznam představení, posílejte ho pořadatelům spolu s dalšími informacemi, když se ucházíte o štaci. Poskytněte pořadatelům co nejvíce informací pro bližší představu o kvalitě představení, o způsobu vaší práce. Dejte jim to na zlatém podnose. Pokud to umožňuje autorská licence, tak z videozáznamu představení udělejte i krátkou video upoutávku a opět ji využijte kde to jen lze.
8 – Vsaďte na pravidelnost
V propagačních aktivitách buďte pravidelní, udržujte kontakt s vaším publikem. Ať už s tím v sále na domácí scéně, tak s publikem (sledujícími) na sociálních sítích. Po každém domácím představení nabídněte divákům termíny repríz dalších titulů vašeho repertoáru na malém letáčku. Získejte od nich e-mailové adresy a posílejte jim pozvání do mailu. Tím jdete divákovi naproti. Divák nemusí hledat, co, kdy a kde hrajete. Dostane to do e-mailové schránky a může se k tomu kdykoliv snadno vrátit, přeposlat přátelům apod. Vy si budete postupně budovat e-mailovou databázi a s každou novou adresou budete svoji nabídkou oslovovat čím dál více lidí.
9 – Inspirujte se
Sledujte spolky nejen z vašeho okolí, ale ideálně i z jiných koutů republiky. Inspirujte se. Zapojte se do Facebookové skupiny “Amatérské divadlo nejen v Praze” – a sledujte aktivity ostatních. Vyhledejte a zapojte se do Facebookových skupin v oblasti vašeho působení („Kulturní akce na Třeboňsku“, „Akce Nymburk a okolí“). Tu a tam ve skupině prezentujte i svoji činnost.
10 – Rozdělte a spolupracujte
Veškerou propagační činnost nemusí na bedrech nést jedna osoba. Úkoly si rozdělte, zapojte mladší část souboru. Nechte je tvořit, nechte je přinášet nápady a buďte jim otevření. Platí, že dokud daný nápad nezkusíte, nevíte, zda a jak bude či nebude fungovat. Věta: „Tohle jsme zkoušeli před 5 lety a nic nám to nepřineslo,“ je šílený zabiják. Zabiják nápadů a snažení. Pět let je dlouhá doba, tentokrát už to může zafungovat zcela jinak. Zhodnoťte předchozí kroky, poučte se z chyb, udělejte drobné změny a zkuste to znovu. Zkusit se má (téměř) všechno.
Bonus – Využijte Divadelník.cz
Sledujte Divadelník.cz, posílejte na redakční e-mail plakát, fotky a text určený ke zveřejnění nebo si klidně napište o rozhovor k vámi chystané premiéře.
Jsme tu pro vás! E-mail: redakce@divadelnik.cz
ČIVRNÝ, Tomáš. Propagační desatero Tomáše Čivrného. Online. Divadelník.cz 24. 10. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/propagacni-desatero-tomase-civrneho/ [cit. 20240610]
24 října, 2023
Tomáš Čivrný
Propagace – to je téma v pořadí dvanáctého desatera. V rubrice DESATER pro vás oslovujeme osobnosti, které mohou, z pozice své odbornosti, sestavit deset bodů – pravidel k rozličným aspektům divadla. Jejich rady zaměřené zcela prakticky, vám, jak doufáme, poslouží jako inspirační zdroje.
Desatera s tipy, jak na propagaci, se zhostil Tomáš Čivrný – jeho sepsání přislíbil Kateřině Fikejzové Prouzové v pořadu Antré, který natáčí Volné sdružení východočeských divadelníků. Záznam rozhovoru si můžete přehrát na YouTube. A nyní již desatero!
Tomáš Čivrný – vystudoval Střední odbornou školu multimediálních studií. Rok studoval DAMU na katedře produkce. Herec, příležitostný autor a režisér v Divadelním spolku VOJAN Libice nad Cidlinou. Zakladatel portálu Divadelník.cz a DivadelníBazar.cz. Několik let se podílel na propagaci Svazu českých divadelních ochotníků, Amatérské divadelní asociace a také Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu (NIPOS). Je držitelem Zlatého odznaku SČDO za dosavadní zásluhy o rozvoj amatérského divadla. V současné době vede marketingové oddělení společnosti Bikers Crown.
Propagační desatero Tomáše Čivrného
Ještě předtím, než se pustíte do čtení tohoto desatera, mějte prosím na paměti několik věcí. Sestavené desatero je jakýmsi obecným pojetím a pojmenováním možných způsobů propagace. Každý soubor je jiný, každý působí v jiném městě či obci a každý tvoří jiný typ inscenací, co do žánru, zpracování a samozřejmě i kvality. Každý soubor oslovuje i jinou skupinu lidí (diváků). To, co v rámci propagace zafunguje souboru A, již nemusí fungovat souboru B.
1 – Stanovte si cíl – „Čeho chci propagací dosáhnout?“
Stanovte si jasný cíl, čeho chcete propagací dosáhnout. Je cílem zvýšení návštěvnosti na domácí scéně? Nebo je cílem zajištění většího počtu zájezdů? Nelze se plně soustředit na všechno a už vůbec ne v jeden moment.
2 – Vytvořte propagační materiály
Vytvořte propagační materiály (plakáty, letáky, brožury). Pokud pro tvorbu plakátů nemáte dostatečné grafické znalosti, můžete využít volně dostupné online nástroje, které vám pomohou vytvořit profesionální vzhled díky přednastaveným šablonám, do kterých jednoduše vložíte potřebné informace. Takové materiály a příspěvky tvořte a zveřejňujte zavčas. Plakát poutající na premiéru zveřejněný na Facebooku den před termínem uvedení má velmi malou šanci na přilákání zástupu diváků. Pusťte ho do éteru před premiérou alespoň s měsíčním předstihem. Při tvorbě materiálů myslete na důležité informace – kdy, kde, kdo a co. Nezapomeňte připsat telefonní či e-mailový kontakt pro rezervace vstupenek, uveďte webové stránky souboru a i profily na sociálních sítích, kde lidé mohou získat více informací.
3 – Využijte on-line svět
Mějte webové stránky a udržujte je aktuální, veďte profil spolku na Facebooku a snažte se k němu přilákat nové sledující. Samozřejmě lze využít i další sociální sítě (Instagram, Youtube, TikTok) ale opět platí, že nemá smysl v jeden moment „honit“ všechno najednou. Začněte postupně a propagační kanály nabalujte. Když rozjedete jeden a dostanete jeho správu pod kontrolu, najdete si v tom systém, pusťte se do druhého kanálu-sítě. Prezentujte na čem zrovna pracujete, vezměte sledující do pomyslného zákulisí souboru – dokumentujte vaši činnost (na zkouškách, brigádách, zájezdech).
4 – Prezentujte se i off-line, po okolí
Pokud chcete vyšší návštěvnost na domácí scéně, využijte všechny možné a dostupné prostředky. Kontaktujte noviny/zpravodaj ve vašem působišti i v blízkém okolí, rádia v kraji, regionální televize nebo obecní rozhlas. Požádejte je o prezentaci vašeho programu. Dost možná budete muset slevit ze svých představ a požadavků, ale berte zavděk tím, co protistrana bude ochotna poskytnout. Cokoliv je lepší než vůbec nic. Oslovte školy, školky, knihovnu či další zájmové organizace – poproste je o vyvěšení plakátu, pozvěte je na představení. Nechtějte jen brát, ale i něco nabídněte jako protislužbu – hromadnou slevu, přednostní rezervaci míst v sále. Jde o střípky. Tu a tam větší, tu a tam menší. Když je poskládáte dohromady dříve či později se to projeví.
5 – Věnujte propagační práci trpělivost
Mějte trpělivost! Nic nevyroste ze dne na den. Kontaktovali jste rádio již dvakrát a bez odpovědi? Pošlete to i po třetí, případně získejte telefonní kontakt a zavolejte nebo se zastavte osobně. Neozývá se pořadatel, kterému jste poslali nabídku představení? Zkuste jeho kolegu, kolegyni. Připomeňte se. Oslovte je na Facebooku.
Je to otravné? Často být může. Je to unavující až demotivující? Často být může. Bojujte!
6 – Vymačkejte maximum z hodnocení z přehlídek
Využívejte ohlasů a získaných ocenění od porotců/novinářů/kritiků. Nahrajte na webové stránky spolku pdfko, sken či přepis hodnocení z přehlídky. Stačí i krátký, ale zato výstižný úryvek. Prezentujte to i na Facebooku/Instagramu. Zvýší to důvěryhodnost vaší produkce a může to vzbudit zájem a pozornost u pořadatelů i diváků.
POZOR: V případě přepisu požádejte o svolení autora/organizátory přehlídky.
7 – Šiřte účelně videozáznamy
Mějte videozáznam představení, posílejte ho pořadatelům spolu s dalšími informacemi, když se ucházíte o štaci. Poskytněte pořadatelům co nejvíce informací pro bližší představu o kvalitě představení, o způsobu vaší práce. Dejte jim to na zlatém podnose. Pokud to umožňuje autorská licence, tak z videozáznamu představení udělejte i krátkou video upoutávku a opět ji využijte kde to jen lze.
8 – Vsaďte na pravidelnost
V propagačních aktivitách buďte pravidelní, udržujte kontakt s vaším publikem. Ať už s tím v sále na domácí scéně, tak s publikem (sledujícími) na sociálních sítích. Po každém domácím představení nabídněte divákům termíny repríz dalších titulů vašeho repertoáru na malém letáčku. Získejte od nich e-mailové adresy a posílejte jim pozvání do mailu. Tím jdete divákovi naproti. Divák nemusí hledat, co, kdy a kde hrajete. Dostane to do e-mailové schránky a může se k tomu kdykoliv snadno vrátit, přeposlat přátelům apod. Vy si budete postupně budovat e-mailovou databázi a s každou novou adresou budete svoji nabídkou oslovovat čím dál více lidí.
9 – Inspirujte se
Sledujte spolky nejen z vašeho okolí, ale ideálně i z jiných koutů republiky. Inspirujte se. Zapojte se do Facebookové skupiny “Amatérské divadlo nejen v Praze” – a sledujte aktivity ostatních. Vyhledejte a zapojte se do Facebookových skupin v oblasti vašeho působení („Kulturní akce na Třeboňsku“, „Akce Nymburk a okolí“). Tu a tam ve skupině prezentujte i svoji činnost.
10 – Rozdělte a spolupracujte
Veškerou propagační činnost nemusí na bedrech nést jedna osoba. Úkoly si rozdělte, zapojte mladší část souboru. Nechte je tvořit, nechte je přinášet nápady a buďte jim otevření. Platí, že dokud daný nápad nezkusíte, nevíte, zda a jak bude či nebude fungovat. Věta: „Tohle jsme zkoušeli před 5 lety a nic nám to nepřineslo,“ je šílený zabiják. Zabiják nápadů a snažení. Pět let je dlouhá doba, tentokrát už to může zafungovat zcela jinak. Zhodnoťte předchozí kroky, poučte se z chyb, udělejte drobné změny a zkuste to znovu. Zkusit se má (téměř) všechno.
Bonus – Využijte Divadelník.cz
Sledujte Divadelník.cz, posílejte na redakční e-mail plakát, fotky a text určený ke zveřejnění nebo si klidně napište o rozhovor k vámi chystané premiéře.
Jsme tu pro vás! E-mail: redakce@divadelnik.cz
ČIVRNÝ, Tomáš. Propagační desatero Tomáše Čivrného. Online. Divadelník.cz 24. 10. 2024. Dostupné z: https://divadelnik.cz/propagacni-desatero-tomase-civrneho/ [cit. 20240610]
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.