MELÍŠKOVÁ, Vendula. PřeMostění 2020 letos nadvakrát – první část. Rozhovor s Pavlem Skálou. Divadelník.cz 29. 6. 2020

PřeMostění 2020, divadelní postupující avšak nesoutěžní festival, probíhající již několik let 5 dní v prvním dubnovém týdnu bylo letos kvůli covidovým “prázdninám” zrušeno. Organizační tým – DS Odevšad a ZUŠ F.L. Gassmanna, který na festivalu spolupracuje od jeho počátku to však nevzdal a svou pílou a urputností dokázal nemožné. PřeMostění se nakonec o víkendu 13. a 14. června 2020 nejen uskutečnilo, ale letos jej bude možné prožít hned dvakrát.

Pavel Skála, zakladatel a hlavní organizátor festivalu musí mít nějakou kouzelnou hůlku, aby festival přes nepřízeň světa běhu udržel v běhu. Nebo snad ne? A taky má určitě vlastní festivalový fond zděděný po strýčkovi z Ameriky. Nebo, že by…? No, a ta odehraná představení určitě stejně nakonec nikdo nesledoval. Že, jo? Otázek kolem PřeMostění 2020 je víc než málo, tak jsme vrhli hřebíček na hlavního a rovnou se ho zeptali. Taky, jaké pak s tím štráchy?!

Rozhovor s Pavlem Skálou, hl. organizátorem festivalu
Pavle, jaké změny jste museli udělat, aby se přehlídka nakonec uskutečnila přes ono covidové odsunutí termínu z dubna na červen 2020? Vypadlo z 15 představeních nějaké? Přibylo? Promítlo se na atmosféře/doprovodném programu?

PS: Přibyly a ubyly. Většina zůstala. Změny byly a značné, doprovodný program byl velice osekaný, ale atmosféra byla skvělá, za což můžu poděkovat především skvělému týmu, který na tom dřel a myslím, že se podařilo nad rámec. Stejně tak patří dík i městu, které nás podrželo až nečekaně skvěle. Co slíbilo, to udělalo. To bylo dost zásadní v této nejisté době. Stejně tak, jako komunikace s NIPOSem a Ministerstvem kultury ČR, našli jsme cesty, jak to udělat. Bez pozitivního myšlení to nejde.
Další změna je v rozdělení festivalu do dvou termínu, takže práce pokračuje, druhá část bude na konci prázdnin. Přijeďte si to k nám užít. Budeme rádi.
Velký dík za vstřícnost patří naší ZUŠ F. L. Gassmanna, bez ní bychom nezorganizovali ani jeden ročník, natož tento covidový.

Lektorský sbor zůstal dle avíza ve složení: Milan Schejbal, Jiřina Lhotská, Eva Spoustová, Lukáš Černý, Luděk Horký? Jaký je klíč k výběru poroty?

PS: Nene jen jsme v tom všem zmatku nestíhali upravovat web. Letos v lektorském sboru zasedl Milan Schejbal, Eva Spoustová, Jakub Hulák a Lukáš Černý. Klíč je jednoduchý, vždy chci, aby byly zastoupeny různé směry, názory a zároveň, aby byli lektoři věcní, dokázali pojmenovávat a komunikovat se soubory i mezi sebou. V neposlední řadě zveme vždy jedno lektora “eléva”, který nám přijde zajímavý.

A co diváci? Daří se vám nalákat i diváky mimo divadelníky, kteří se festivalu účastní? Nebo jsou diváci složení zejména z nich?

PS: Jak kdy a jak na co, v čase bez korony ano, máme tu široký program pro veřejnost: od pohádek pro školy, po diskuse s osobnostmi a zahraniční představení. Většinou máme na představení okolo 100 – 150 lidí v průměru. A vlastně i letos přišlo mnoho lidí zvenku, ne tolik, ale rozhodně zaplnili značnou část publika.

Postupová, ale nesoutěžní přehlídka
V popisu festivalu mě zaujalo to vypíchnutí, že se jedná o postupová, ale nesoutěžní přehlídku. Není to tak trochu “černé mléko”? Jak se dá postoupit, aniž se soutěží?

PS: Nám primárně jde o rodinnou atmosféru, myslím, že ten, kdo k nám přijede, ji zažije. V divadle, ač když postupuješ, přeci nejde soutěžit. Je tu mnoho cest, přístupů a o nich se dá diskutovat, ale na národky mnohdy postupují věci inspirativní, tématické.

Už kdysi jsem zakládal NaNečisto, které vzniklo jako alternativa k postupovým přehlídkám, kde děcka nepřála jiným souborům úspěch. Rivalita je věc pěkná, ale stejně tak konstruktivní kritika a snažit se to posouvat dál, poučit se z viděného a hledat další a další cesty. My se snažíme nesoutěžit, postup je bonus. Těžko se to vysvětluje, ale věřím, že když k nám přijedete a zažijete, tak pochopíte. Rozdíl to je. Rozhodně u mladých souborů. Věřím v to.

Máte pak pro sebe zpětnou vazbu, jestli si soubory, kteří se zúčastnili, vzali rady k srdci a na svých inscenacích dále pracovali? Sledujete je dál, třeba na dalších přehlídkách? Nebo se vám třeba sami ozvou a pochlubí?

PS: Sledujeme, já osobně jezdím po většině národek a bedlivě sleduji, zda se jim zadaří to zahrát, tak jako u nás. Amatérské divadlo je v tomto specifické a představení jsou vždy jiná už v další repríze, tak mě zajímají i z tohoto hlediska. Je to specifikum, které vnímám za jednoznačný klad.

Letošní postoupivší
Jak to dopadlo s postupujícími letos? Kdo, kam a proč postupuje? A jak je to s těmi, kteří nemají letos kam postoupit? Narážím např. na zrušený Piknik Volyně. (Šrámkův Písek se uskuteční na konci června, a Mladá scéna je tuším taky zrušena…?!)

PS: Letos postoupilo pět představení z toho čtyři na Písek a jedno bylo doporučeno na Volyni a programová rada rozhodne zda postoupí rovnou na Jiráskův Hronov. Mladá scéna se zrušila.

Na Festival Šrámkův Písek
Špenát a kedlubna – ZUŠ Most – SVBD
Reservé – Malála
HOP-HOP, ZUŠ Ostrov – Jeden z nás lže
Slepé střevo – Skvostná země
Na Divadelní piknik Volyně
Ilegumova divadelní společnost/ divadlo SoLiTEAter – Přisámbůh
10 let festivalu PřeMostění
Letošní PřeMostění oslavilo 10 let své existence. Co se od doby, kdy jste s ním začínali změnilo?

PS: Skoro všechno, ze dvou dní se stalo pět, za normálních okolností máme pět seminářů (tj. cca 70 seminaristů), z deseti inscenací je dvacet, snažíme se o rozsáhlý doprovodný program (koncerty, besedy, inscenace profíků, …). Začínal jsem sám, teď je v týmu 10 až 15 lidí, soubory se vrací a mnoho dalšího. Je to poučenější.

Jak je to s financováním přehlídky za ta léta? Máte už nějaké stálé partnery, kteří se vrací a podporují? Nebo musíte každý rok hledat?

PS: Bez partnerů a sponzorů bychom nic nezvládli, podporují nás různá nakladatelství, pivovary a další malé či větší firmy. Nejvíc financí získáváme z grantů od MK ČR, kraje a města.
Ale i přesto každý rok hledáme další, je to dřina, ale vyplácí se to.

Radost, poděkování, plány
Pavle, máš něco na srdci, co bys rád k letošnímu PřeMostění 2020 dodal a nezaznělo tu? Co ti letos udělalo největší radost? Co tě třeba překvapilo v programu za inscenaci?

PS: Rozhodně ještě jednou poděkovat celému týmu a městu a ZUŠ. Za tři týdny jsme zorganizovali to, co normálně řešíme 6 až 7 měsíců. Je to paráda mít okolo sebe lidi, na které se dá spolehnout. Už mnohé věci běží i bez toho, že bych musel kontrolovat, všichni vědí, co mají dělat. To je skvělý.

V programu inscenací mě překvapila kvalita, i v této době, a možná právě v této, se ukázalo, že divadlo má nezastupitelnou hodnotu. Lidi chtějí chodit do divadla, chtějí hrát a chtějí sdělovat. Za to patří srdečný dík.

Příští 11. rok zase na začátku dubna?

PS: Rozhodně, těšíme se. Ale teď se připravujeme na konec léta. Tak ještě jednou zvu.

Druhá část PřeMostění 2020 proběhne koncem srpna 2020. Sledujte naše Aktuality nebo stránky festivalu PřeMostění.

Interaktivní mapa přehlídek celé ČR
Interaktivní mapa přehlídek celé ČR
Víte, že v červnu nakonec proběhly i další festivaly? Podívejte se na Miletínské divadelní jaro, Dobřichovické divadelní slavnosti, Němčice a Mrštíkovo divadelní jaro.

MELÍŠKOVÁ, Vendula. PřeMostění 2020 letos nadvakrát – první část. Online. Divadelník.cz 29. 6. 2020. [cit. 2008-09-25]. Dostupné z: https://divadelnik.cz/premosteni-2020-prvni-cast/ [cit. 2024-02-07].
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':