DRTINA, Michal: Loutkářská Chrudim dobrá a ještě lepší. AS 9.7.2023.
Loutkářská Chrudim dobrá a ještě lepší
Závěrečné slovo lektorského sboru 72. loutkářské Chrudimi a výsledková listina tohoto festivalu.
Loutkové
72. ročník přehlídky Loutkářská Chrudim opět přinesl celý rok očekávané přátelské setkání loutkářů napříč všemi generacemi. Lektorský sbor ve složení Michaela Homolová, Irena Marečková, Johana Bártová, Filip Homola a Dominik Linka zaznamenal několik tendencí v tvorbě současných souborů.
Potěšující je fakt, že většina účinkujících disponuje dobrou a ještě lepší vybaveností, ať už jde o práci s loutkou, mluvní projev, hudební schopnosti, či smysl pro rytmus, bez ohledu na to, jedná-li se o soubory dětské, či dospělé.
Převažovaly inscenace, ve kterých se pracovalo s živě interpretovanou hudbou. Ne vždy však plnila všechny možnosti, které scénická hudba nabízí. Častokrát nesloužila dramatické funkci a byla pouze dekorativní, či se stávala pouhou výplní.
S tím souvisí častokrát monotónní tempo inscenací, které postrádaly dynamiku. Možnou příčinou je nedostatek dramatických situací, jejich rozehrání a naplnění, zároveň i schopnost tvůrců pracovat se zkratkou a gradací.
Co však považujeme za zásadní přínos je fakt, že ani jeden soubor nesáhl „do knihovničky“ po již hotovém textu, všechny přistupovaly k tvorbě a zpracování námětu autorsky.
Zvolené prostředky a užití loutek veskrze odpovídaly vybranému námětu a sloužily k jeho naplnění. Další tendencí, kterou považujeme za přínosnou, je snaha všech souborů o kolektivní tvorbu a využití schopností jednotlivých členů. Ta je vypozorovatelná nejen ze samotných představení, ale je cítit i při rozhovorech s tvůrci, jak se ukazovalo během diskusí.
Snad proto souborům častokrát nechyběla odvaha pustit se do neprobádaných vod a experimentu – volbou tématu, výtvarných prostředků, typů loutek nebo formy. Zajímavým faktem je, že z celkového počtu sedmnácti inscenací pouze dvě využívaly marionety, což konstatujeme, ale nehodnotíme.
Lektorský sbor 72. Loutkářské Chrudimi uděluje cenu
souboru PastaBasta z Brna za akční scénografickou koncepci v inscenaci Domů
souboru PastaBasta z Brna za autorské zpracování aktuálně-společenského tématu v inscenaci Domů
souboru Rámus z Plzně za režijně-dramaturgický koncept inscenace Podíl dramatické výchovy na polidštění krále Šáhríjára
souboru Popcorn ze ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři za kolektivní zpracování sociálně-ekologického tématu v inscenaci Svět je v rozpacích
souboru Úplně nahé divadlo z Veselí nad Moravou za spontánní nasazení a hravost v inscenaci Jako by se nechumelilo
souboru Loutkino z Brna za precizní herecko-výtvarné provedení inscenace Kouzelný hrnec
Haně Voříškové za inspirativní zpracování tématu a sugestivni herecký výkon v inscenaci Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů
Jakubu Jílkovi za režii inscenace Ronja, dcera loupežníka
Jakubu Jílkovi a Dagmar Zubříkové za hudbu k inscenaci Ronja, dcera loupežníka
Janě Dvořáčkové za autorství a herecký projev v inscenaci Sněhurka a trpaslíci.
Tomáši Hájkovi za autorsko-režijně-scénografický koncept a strhujici herecký výkon v inscenaci Nelkej, Čechie!
souboru Céčko ze Svitav za inspirativní výběr předlohy a hudební výkony v inscenaci To jsou věci
uděluje čestné uznání
souboru Pod Kloboukem, ZUŠ Chlumec nad Cidlinou za herecké nasazení v inscenaci Trable šerifa Míši
na mezidruhovou přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov 2023 nominuje inscenace
Nelkej, Čechie! Bažantovy loutkářské družiny v Poniklé
Svět je v rozpacích souboru Popcorn ze ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři
tamtéž doporučuje inscenace
Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů, Hany Voříškové z Chocně
Kouzelný hrnec spolku loutek Loutkino z Brna
Jako by se nechumelilo souboru Úplně nahé divadlo z Veselí nad Moravou
Autor: Michal Drtina
Přílohy:
Zpravodaj-2023-7-iahpy.pdf
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Závěrečné slovo lektorského sboru 72. loutkářské Chrudimi a výsledková listina tohoto festivalu.
Loutkové
72. ročník přehlídky Loutkářská Chrudim opět přinesl celý rok očekávané přátelské setkání loutkářů napříč všemi generacemi. Lektorský sbor ve složení Michaela Homolová, Irena Marečková, Johana Bártová, Filip Homola a Dominik Linka zaznamenal několik tendencí v tvorbě současných souborů.
Potěšující je fakt, že většina účinkujících disponuje dobrou a ještě lepší vybaveností, ať už jde o práci s loutkou, mluvní projev, hudební schopnosti, či smysl pro rytmus, bez ohledu na to, jedná-li se o soubory dětské, či dospělé.
Převažovaly inscenace, ve kterých se pracovalo s živě interpretovanou hudbou. Ne vždy však plnila všechny možnosti, které scénická hudba nabízí. Častokrát nesloužila dramatické funkci a byla pouze dekorativní, či se stávala pouhou výplní.
S tím souvisí častokrát monotónní tempo inscenací, které postrádaly dynamiku. Možnou příčinou je nedostatek dramatických situací, jejich rozehrání a naplnění, zároveň i schopnost tvůrců pracovat se zkratkou a gradací.
Co však považujeme za zásadní přínos je fakt, že ani jeden soubor nesáhl „do knihovničky“ po již hotovém textu, všechny přistupovaly k tvorbě a zpracování námětu autorsky.
Zvolené prostředky a užití loutek veskrze odpovídaly vybranému námětu a sloužily k jeho naplnění. Další tendencí, kterou považujeme za přínosnou, je snaha všech souborů o kolektivní tvorbu a využití schopností jednotlivých členů. Ta je vypozorovatelná nejen ze samotných představení, ale je cítit i při rozhovorech s tvůrci, jak se ukazovalo během diskusí.
Snad proto souborům častokrát nechyběla odvaha pustit se do neprobádaných vod a experimentu – volbou tématu, výtvarných prostředků, typů loutek nebo formy. Zajímavým faktem je, že z celkového počtu sedmnácti inscenací pouze dvě využívaly marionety, což konstatujeme, ale nehodnotíme.
Lektorský sbor 72. Loutkářské Chrudimi uděluje cenu
souboru PastaBasta z Brna za akční scénografickou koncepci v inscenaci Domů
souboru PastaBasta z Brna za autorské zpracování aktuálně-společenského tématu v inscenaci Domů
souboru Rámus z Plzně za režijně-dramaturgický koncept inscenace Podíl dramatické výchovy na polidštění krále Šáhríjára
souboru Popcorn ze ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři za kolektivní zpracování sociálně-ekologického tématu v inscenaci Svět je v rozpacích
souboru Úplně nahé divadlo z Veselí nad Moravou za spontánní nasazení a hravost v inscenaci Jako by se nechumelilo
souboru Loutkino z Brna za precizní herecko-výtvarné provedení inscenace Kouzelný hrnec
Haně Voříškové za inspirativní zpracování tématu a sugestivni herecký výkon v inscenaci Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů
Jakubu Jílkovi za režii inscenace Ronja, dcera loupežníka
Jakubu Jílkovi a Dagmar Zubříkové za hudbu k inscenaci Ronja, dcera loupežníka
Janě Dvořáčkové za autorství a herecký projev v inscenaci Sněhurka a trpaslíci.
Tomáši Hájkovi za autorsko-režijně-scénografický koncept a strhujici herecký výkon v inscenaci Nelkej, Čechie!
souboru Céčko ze Svitav za inspirativní výběr předlohy a hudební výkony v inscenaci To jsou věci
uděluje čestné uznání
souboru Pod Kloboukem, ZUŠ Chlumec nad Cidlinou za herecké nasazení v inscenaci Trable šerifa Míši
na mezidruhovou přehlídku amatérského divadla Jiráskův Hronov 2023 nominuje inscenace
Nelkej, Čechie! Bažantovy loutkářské družiny v Poniklé
Svět je v rozpacích souboru Popcorn ze ZUŠ F. A. Šporka v Jaroměři
tamtéž doporučuje inscenace
Nikdy naráz netrápí tě mráz a oblak komárů, Hany Voříškové z Chocně
Kouzelný hrnec spolku loutek Loutkino z Brna
Jako by se nechumelilo souboru Úplně nahé divadlo z Veselí nad Moravou
Autor: Michal Drtina
Přílohy:
Zpravodaj-2023-7-iahpy.pdf
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.