RICHTER KOHUTOVÁ, Petra: Český FEMAD v Plzni poprvé. AS 16.5.2023.
Český FEMAD v Plzni poprvé
Ve dnech 11.-14. května 2023 probíhalo v probíhalo v plzeňském Divadle Dialog historicky první české předkolo poděbradského FEMADu. Dělo se tak pod taktovkou Roberta Kotála Kunesche a jeho spolku Ragueneau, v návaznosti na festival Bez zbytečnejch řečí (BZŘ) a s pomocí týmu složeného ze zástupců Amatérské divadelní asociace (ADA), redakce portálu Divadelník.cz, bývalých frekventantů režijní školy ADA a mnoha dalších aktivních divadelníků.
Činoherní | Hudební | Soubory
Předseda Amatérské divadelní asociace a redaktor portálu Divadelník.cz Jakub Pilař se ke smyslu pořádání předkol „salónu odmítnutých“ FEMAD Poděbrady vyjádřil takto: „Program FEMADu v Poděbradech je každoročně složen převážně z inscenací souborů, které se „neprobojují” z červencového Divadelního Pikniku Volyně (DPV) na Jiráskův Hronov. Pod stůl bohužel ale padá mnoho inscenací, které dostaly na DPV doporučení z krajských přehlídek, ale tak nějak na ně nezbylo na DPV místo. DPV má k dispozici 22–23 hracích míst. Pro Vaši představu bylo v roce 2023 nominováno 11 inscenací a doporučeno 31. Pod stůl tedy padlo 19 inscenací. A právě proto jsou tu obě předkola. Aby dala těm, kteří o to stojí, novou šanci."
Moravské zemské předkolo celostátního poděbradského FEMADu, pořádané v Kroměříži místním divadelním spolkem jako Divadelní festival Ludmily Cápkové, se poprvé konalo v roce 2008 a v průběhu patnácti let si vybudovalo respektuhodné jméno. České předkolo FEMADu citelně chybělo, nesmělé pokusy o ně proběhly v České Třebové v letech 2017 a 2018. Návrh uspořádat Český FEMAD byl znovu diskutován v Poděbradech v roce 2022 a právě tam na něj uslyšel divadelní nadšenec Robert Kunesch, který se vzápětí spojil s poděbradským Ladislavem Langrem a dalšími znalými. Mimochodem, je příznačné, že první Český FEMAD v Plzni přijeli podpořit Jiří Kašík a Martin Šípek, tedy zástupci FEMADu kroměřížského i poděbradského… Robert Kunesch vzal na svá bedra jak financování festivalu (zadané žádosti o dotace nebyly úspěšné, a tak vypomohla zčásti ADA, zčásti účastníci přehlídky), tak jeho organizaci včetně tvorby programu v šibeničním termínu mezi 27. dubnem (kdy se sešla programová rada DPV) a 7. květnem 2023 (kdy byl zveřejněn program Českého FEMADu). Ne vše bylo možné stihnout, a tak vedle doporučených představení se objevila i taková, která obdržela na oblastních přehlídkách „jen“ čestná uznání (v programu se, mimochodem, neztratila, nejlepší inscenace byla nakonec jednou z nich a ve druhé jsme viděli nejlepší mužský herecký výkon přehlídky.)
Plzeňský FEMAD převzal mnohé od svého poděbradského předobrazu. Například pravidlo, podle něhož musí být po celou dobu přehlídky přítomen alespoň jeden delegát z každého hrajícího souboru. Z jejich závěrečné diskuse vzejdou ceny pro nejlepší mužský a ženský herecký výkon přehlídky a nejlepší inscenaci přehlídky, která tím získá právo být zařazena do programu celostátního FEMADu. Převzaty byly besedy v kruhu, usměrňované nestranným moderátorem (zpočátku jím byl Robert Kunesch, který ale nedokáže nemít názor, takže raději ztratil hlas a nechal se vystřídat Jakubem Pilařem a Míšou Seghmanovou). A také zpravodaj, v plzeňském případě zvaný Raguenoviny; vyšla čtyři čísla, páté na webu, o jejich náplň se starala redakce ve složení Míša Seghmanová, Vendula Melíšková a Jiří Poš.
Oproti poděbradskému FEMADu hlasují v Plzni i diváci – a protože oblíbenou postavou Roberta Kunesche je Ragueneau ze Cyrana z Bergeracu, dostávali při odchodu ze sálu cukrářské kornouty. Na těch označovali v procentech svou spokojenost s viděným a za odměnu fasovali výbornou ledovou čokoládu. Institucionalizována byla také Cena redakce Raguenovin, na níž se shodli patroni představení a redaktoři. Patrona mělo každé představení, ten napsal do zpravodaje vstupní informaci a následně krátkou recenzi. Vše najdete na facebookovém profilu https://www.facebook.com/festivalbzr. Vzhledem k tomu, že o většině uvedených kusů se již psalo, formou rozhovorů či v rámci recenzí na oblastních přehlídkách, uvádím odkazy – rozklikněte si, prosím.
Patronkou Krásky z Leenane pražského divadla Riyo byla bývalá dramaturgyně plzeňského Divadla J.K. Tyla a divadelní kritička Máša Caltová. Původně Kráska získala doporučení do programu DPV z Pražské oblastní přehlídky amatérského divadla (POPAD) 2023. Psalo se o ní zde https://www.amaterskascena.cz/…y-kb93q.html.
Soubor 300 mg kofeinu uvedl autorské představení Set.Kání na Valašském křoví 2023, získal tam čestné uznání pro Terezu Marečkovou, Michaelu Čermákovou a Adélu Ohnheiserovou za výpravu a pro Terezu Marečkovou za herecký výkon. O inscenaci se dosud příliš nepsalo, patronka, dramaturgyně Petra Richter Kohutová, vybírá z minirecenze a besedy v kruhu, zachycené v Raguenovinách: „Základem inscenace je velmi dobrý autorský text Terezy Marečkové o nočním bytí dvou žen v nonstop pizzerii, připomínající hry Rolanda Schimmelpfenniga nebo Ivana Vyrypajeva. Účinkující, Míša Čermáková a Tereza Marečková, jsou krásné a přesné typy, mají schopnost zaujmout a držet diváckou pozornost, jejich pravdivost a autenticita je obdivuhodná. Důsledně pracují s metaforou… Tvar je více lyricko-epický než dramatický a text tu a tam upadá do banálnosti, ale klady převažují, za zmínku stojí např. funkční a jednoduchá scénografie (o významu použité šachovnice a hlavně zacházení s ní se vedly dlouhé diskuse) nebo obskurně ironické použití skladby Moje malá premiéra.“
Komedii Ťuk ťuk ĎAS Klouzák Postoloprty měl jako patron na starosti režisér Jaroslav Kodeš, neproměněné doporučení na DPV získala na Děčínské bráně 2023 a psala o něm Lenka Lázňovská zde https://www.amaterskascena.cz/…a-2d74p.html.
„Divokou kartu“ hlavního organizátora Roberta Kunesche do programu plzeňského FEMADu a patronaci divadelního publicisty a kritika Ladislava Vrchovského získalo komorní drama Kyanid o páté Pavla Kohouta v podání DS Vojan Desná – Mladá haluz. Jednalo se o prozíravý tah, představení se zatím přehlídek směrem na DPV neúčastnilo, ale postoupilo před týdnem z Josefodolského divadelního jara na Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou. Rozhovor Tomáše Čivrného s debutujícím režisérem Lukášem Frydrychem si můžete přečíst zde https://divadelnik.cz/…mlada-haluz/, minireflexi Petry Richter Kohutové v článku o pojizerské přehlídce zde https://www.amaterskascena.cz/…3-r9s1n.html.
Krátkou reflexi na Smočkovo Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho v podání rumburského Hraničáře napsala Lenka Lázňovská v rámci článku o Děčínské bráně (https://www.amaterskascena.cz/…a-2d74p.html). V Plzni bylo uvedeno pod patronací dramaturgyně Kristýny Čepkové.
Režisér Jaromír Hruška byl patronem představení Hrdý buď, žes… VDS Lipany, které neproměnilo doporučení z přehlídky Jizerské oblasti v Lomnici nad Popelkou. Protože o inscenaci se dosud nepsalo, cituji z patronovy recenze s názvem Bavit neznamená lhát!!! Naopak! (kráceno): „Režisér a autor scénáře Jan Švimberský… vsadil, z jeho pohledu, na top 5 obrazů z knižní předlohy a vlastně i původní dramatizace: Olinka, Vánoce, Tělocvik, Partyzán a Miluška Voborníková. Divácky vděčné výstupy, protože situacemi či obrazy je nelze nazývat, svižně ubíhají a velmi rychle se nám vytrácejí z paměti. … Dokážu pochopit, že soubor v čele s režisérem akcentuje zábavnou část příběhu, ale nemohu souhlasit s téměř absolutním popřením vážnější dějové linky, která je v případě takové textové předlohy neodlučitelná. Je totiž základním předpokladem pravdivosti. … Příběh nelze vytrhnout z historicky politického kontextu doby. Popírání, zapomínání a zamlčování se nám v tomto ohledu již několikrát šeredně vymstilo. A vymstilo se i souboru z Vrchlabí, protože obětoval divadelní dramatičnost na oltář zábavnosti, a v jistých okamžicích pouhé pokleslé podívané estrádního střihu.“
Patronkou představení Kdo hledá Charlottu Borgah byla výtvarnice, scénografka a lektorka Jana Stejskalová, která tuto komediální severskou detektivku viděla již na POPADu 2023. Tam také představení získalo neproměněné doporučení do programu DPV. Krátká reflexe v článku o přehlídce https://www.amaterskascena.cz/…y-kb93q.html.
Program doplnila tři inspirativní představení – derniéra scénického čtení příběhu Adresát neznámý Kathrine Kressmann Taylor v podání Divadla JakoHost, O broucích a lidech Martina Packa a divadla BUFO a Auburnův Důkaz v podání horažďovického Tyjátru.
Vyčerpávající informace o českém FEMADu v Plzni, např. představení souborů ve fotografiích Iva Mičkala, Raguenoviny včetně recenzí a informací o besedách v kruhu a mnohé další, najdete na https://www.facebook.com/festivalbzr. Dočtete se tam i to, že Cenu diváka získala inscenace Kyanid o páté DS Vojan Desná Mladá haluz. Že Cena redakce Raguenovin putovala ke Krásce z Leenane pražského divadla Riyo. Že nejlepším ženským hereckým výkonem přehlídky byl podle skupiny delegátů ze zúčastněných souborů výkon Vlaďky Koďousková v roli Zofie v inscenaci Kyanid o páté DS Vojan Desná Mladá haluz. Cenu za nejlepší mužský herecký výkon získal Martin Růžička za roli Zvonka Burkeho v inscenaci Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho rumburského Hraničáře. A nejlepší inscenací, doporučenou k přímému postupu do programu celostátního FEMADu, který proběhne v 22. – 24. září 2023 v Poděbradech, se stalo Set.Kání souboru 300 mg kofeinu.
Na fotografiích Ivo Mičkala v příloze momentky z představení: Kráska z Leenane pražského divadla Riyo; Ťuk ťuk ĎAS Klouzák Postoloprty; Kyanid o páté Pavla Kohouta DS Vojan Desná – Mladá haluz; Adresát neznámý Kathrine Kressmann Taylor v podání Divadla JakoHost; Hrdý buď, žes… VDS Lipany; O broucích a lidech divadla BUFO; Kdo hledá Charlottu Borgah; Auburnův Důkaz v podání horažďovického Tyjátru – pozn. red.
Autor: Petra Richter Kohutová
Přílohy:
DSC-9370A-qbkhk DSC-0666-nz8vx DSC-1135-xdz5h DSC-1522-22aiv
DSC-3010-1xu2i DSC-3845A-w80r8 DSC-4672-b6koy DSC-5444-bgvhu
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Ve dnech 11.-14. května 2023 probíhalo v probíhalo v plzeňském Divadle Dialog historicky první české předkolo poděbradského FEMADu. Dělo se tak pod taktovkou Roberta Kotála Kunesche a jeho spolku Ragueneau, v návaznosti na festival Bez zbytečnejch řečí (BZŘ) a s pomocí týmu složeného ze zástupců Amatérské divadelní asociace (ADA), redakce portálu Divadelník.cz, bývalých frekventantů režijní školy ADA a mnoha dalších aktivních divadelníků.
Činoherní | Hudební | Soubory
Předseda Amatérské divadelní asociace a redaktor portálu Divadelník.cz Jakub Pilař se ke smyslu pořádání předkol „salónu odmítnutých“ FEMAD Poděbrady vyjádřil takto: „Program FEMADu v Poděbradech je každoročně složen převážně z inscenací souborů, které se „neprobojují” z červencového Divadelního Pikniku Volyně (DPV) na Jiráskův Hronov. Pod stůl bohužel ale padá mnoho inscenací, které dostaly na DPV doporučení z krajských přehlídek, ale tak nějak na ně nezbylo na DPV místo. DPV má k dispozici 22–23 hracích míst. Pro Vaši představu bylo v roce 2023 nominováno 11 inscenací a doporučeno 31. Pod stůl tedy padlo 19 inscenací. A právě proto jsou tu obě předkola. Aby dala těm, kteří o to stojí, novou šanci."
Moravské zemské předkolo celostátního poděbradského FEMADu, pořádané v Kroměříži místním divadelním spolkem jako Divadelní festival Ludmily Cápkové, se poprvé konalo v roce 2008 a v průběhu patnácti let si vybudovalo respektuhodné jméno. České předkolo FEMADu citelně chybělo, nesmělé pokusy o ně proběhly v České Třebové v letech 2017 a 2018. Návrh uspořádat Český FEMAD byl znovu diskutován v Poděbradech v roce 2022 a právě tam na něj uslyšel divadelní nadšenec Robert Kunesch, který se vzápětí spojil s poděbradským Ladislavem Langrem a dalšími znalými. Mimochodem, je příznačné, že první Český FEMAD v Plzni přijeli podpořit Jiří Kašík a Martin Šípek, tedy zástupci FEMADu kroměřížského i poděbradského… Robert Kunesch vzal na svá bedra jak financování festivalu (zadané žádosti o dotace nebyly úspěšné, a tak vypomohla zčásti ADA, zčásti účastníci přehlídky), tak jeho organizaci včetně tvorby programu v šibeničním termínu mezi 27. dubnem (kdy se sešla programová rada DPV) a 7. květnem 2023 (kdy byl zveřejněn program Českého FEMADu). Ne vše bylo možné stihnout, a tak vedle doporučených představení se objevila i taková, která obdržela na oblastních přehlídkách „jen“ čestná uznání (v programu se, mimochodem, neztratila, nejlepší inscenace byla nakonec jednou z nich a ve druhé jsme viděli nejlepší mužský herecký výkon přehlídky.)
Plzeňský FEMAD převzal mnohé od svého poděbradského předobrazu. Například pravidlo, podle něhož musí být po celou dobu přehlídky přítomen alespoň jeden delegát z každého hrajícího souboru. Z jejich závěrečné diskuse vzejdou ceny pro nejlepší mužský a ženský herecký výkon přehlídky a nejlepší inscenaci přehlídky, která tím získá právo být zařazena do programu celostátního FEMADu. Převzaty byly besedy v kruhu, usměrňované nestranným moderátorem (zpočátku jím byl Robert Kunesch, který ale nedokáže nemít názor, takže raději ztratil hlas a nechal se vystřídat Jakubem Pilařem a Míšou Seghmanovou). A také zpravodaj, v plzeňském případě zvaný Raguenoviny; vyšla čtyři čísla, páté na webu, o jejich náplň se starala redakce ve složení Míša Seghmanová, Vendula Melíšková a Jiří Poš.
Oproti poděbradskému FEMADu hlasují v Plzni i diváci – a protože oblíbenou postavou Roberta Kunesche je Ragueneau ze Cyrana z Bergeracu, dostávali při odchodu ze sálu cukrářské kornouty. Na těch označovali v procentech svou spokojenost s viděným a za odměnu fasovali výbornou ledovou čokoládu. Institucionalizována byla také Cena redakce Raguenovin, na níž se shodli patroni představení a redaktoři. Patrona mělo každé představení, ten napsal do zpravodaje vstupní informaci a následně krátkou recenzi. Vše najdete na facebookovém profilu https://www.facebook.com/festivalbzr. Vzhledem k tomu, že o většině uvedených kusů se již psalo, formou rozhovorů či v rámci recenzí na oblastních přehlídkách, uvádím odkazy – rozklikněte si, prosím.
Patronkou Krásky z Leenane pražského divadla Riyo byla bývalá dramaturgyně plzeňského Divadla J.K. Tyla a divadelní kritička Máša Caltová. Původně Kráska získala doporučení do programu DPV z Pražské oblastní přehlídky amatérského divadla (POPAD) 2023. Psalo se o ní zde https://www.amaterskascena.cz/…y-kb93q.html.
Soubor 300 mg kofeinu uvedl autorské představení Set.Kání na Valašském křoví 2023, získal tam čestné uznání pro Terezu Marečkovou, Michaelu Čermákovou a Adélu Ohnheiserovou za výpravu a pro Terezu Marečkovou za herecký výkon. O inscenaci se dosud příliš nepsalo, patronka, dramaturgyně Petra Richter Kohutová, vybírá z minirecenze a besedy v kruhu, zachycené v Raguenovinách: „Základem inscenace je velmi dobrý autorský text Terezy Marečkové o nočním bytí dvou žen v nonstop pizzerii, připomínající hry Rolanda Schimmelpfenniga nebo Ivana Vyrypajeva. Účinkující, Míša Čermáková a Tereza Marečková, jsou krásné a přesné typy, mají schopnost zaujmout a držet diváckou pozornost, jejich pravdivost a autenticita je obdivuhodná. Důsledně pracují s metaforou… Tvar je více lyricko-epický než dramatický a text tu a tam upadá do banálnosti, ale klady převažují, za zmínku stojí např. funkční a jednoduchá scénografie (o významu použité šachovnice a hlavně zacházení s ní se vedly dlouhé diskuse) nebo obskurně ironické použití skladby Moje malá premiéra.“
Komedii Ťuk ťuk ĎAS Klouzák Postoloprty měl jako patron na starosti režisér Jaroslav Kodeš, neproměněné doporučení na DPV získala na Děčínské bráně 2023 a psala o něm Lenka Lázňovská zde https://www.amaterskascena.cz/…a-2d74p.html.
„Divokou kartu“ hlavního organizátora Roberta Kunesche do programu plzeňského FEMADu a patronaci divadelního publicisty a kritika Ladislava Vrchovského získalo komorní drama Kyanid o páté Pavla Kohouta v podání DS Vojan Desná – Mladá haluz. Jednalo se o prozíravý tah, představení se zatím přehlídek směrem na DPV neúčastnilo, ale postoupilo před týdnem z Josefodolského divadelního jara na Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou. Rozhovor Tomáše Čivrného s debutujícím režisérem Lukášem Frydrychem si můžete přečíst zde https://divadelnik.cz/…mlada-haluz/, minireflexi Petry Richter Kohutové v článku o pojizerské přehlídce zde https://www.amaterskascena.cz/…3-r9s1n.html.
Krátkou reflexi na Smočkovo Podivné odpoledne dr. Zvonka Burkeho v podání rumburského Hraničáře napsala Lenka Lázňovská v rámci článku o Děčínské bráně (https://www.amaterskascena.cz/…a-2d74p.html). V Plzni bylo uvedeno pod patronací dramaturgyně Kristýny Čepkové.
Režisér Jaromír Hruška byl patronem představení Hrdý buď, žes… VDS Lipany, které neproměnilo doporučení z přehlídky Jizerské oblasti v Lomnici nad Popelkou. Protože o inscenaci se dosud nepsalo, cituji z patronovy recenze s názvem Bavit neznamená lhát!!! Naopak! (kráceno): „Režisér a autor scénáře Jan Švimberský… vsadil, z jeho pohledu, na top 5 obrazů z knižní předlohy a vlastně i původní dramatizace: Olinka, Vánoce, Tělocvik, Partyzán a Miluška Voborníková. Divácky vděčné výstupy, protože situacemi či obrazy je nelze nazývat, svižně ubíhají a velmi rychle se nám vytrácejí z paměti. … Dokážu pochopit, že soubor v čele s režisérem akcentuje zábavnou část příběhu, ale nemohu souhlasit s téměř absolutním popřením vážnější dějové linky, která je v případě takové textové předlohy neodlučitelná. Je totiž základním předpokladem pravdivosti. … Příběh nelze vytrhnout z historicky politického kontextu doby. Popírání, zapomínání a zamlčování se nám v tomto ohledu již několikrát šeredně vymstilo. A vymstilo se i souboru z Vrchlabí, protože obětoval divadelní dramatičnost na oltář zábavnosti, a v jistých okamžicích pouhé pokleslé podívané estrádního střihu.“
Patronkou představení Kdo hledá Charlottu Borgah byla výtvarnice, scénografka a lektorka Jana Stejskalová, která tuto komediální severskou detektivku viděla již na POPADu 2023. Tam také představení získalo neproměněné doporučení do programu DPV. Krátká reflexe v článku o přehlídce https://www.amaterskascena.cz/…y-kb93q.html.
Program doplnila tři inspirativní představení – derniéra scénického čtení příběhu Adresát neznámý Kathrine Kressmann Taylor v podání Divadla JakoHost, O broucích a lidech Martina Packa a divadla BUFO a Auburnův Důkaz v podání horažďovického Tyjátru.
Vyčerpávající informace o českém FEMADu v Plzni, např. představení souborů ve fotografiích Iva Mičkala, Raguenoviny včetně recenzí a informací o besedách v kruhu a mnohé další, najdete na https://www.facebook.com/festivalbzr. Dočtete se tam i to, že Cenu diváka získala inscenace Kyanid o páté DS Vojan Desná Mladá haluz. Že Cena redakce Raguenovin putovala ke Krásce z Leenane pražského divadla Riyo. Že nejlepším ženským hereckým výkonem přehlídky byl podle skupiny delegátů ze zúčastněných souborů výkon Vlaďky Koďousková v roli Zofie v inscenaci Kyanid o páté DS Vojan Desná Mladá haluz. Cenu za nejlepší mužský herecký výkon získal Martin Růžička za roli Zvonka Burkeho v inscenaci Podivuhodné odpoledne dr. Zvonka Burkeho rumburského Hraničáře. A nejlepší inscenací, doporučenou k přímému postupu do programu celostátního FEMADu, který proběhne v 22. – 24. září 2023 v Poděbradech, se stalo Set.Kání souboru 300 mg kofeinu.
Na fotografiích Ivo Mičkala v příloze momentky z představení: Kráska z Leenane pražského divadla Riyo; Ťuk ťuk ĎAS Klouzák Postoloprty; Kyanid o páté Pavla Kohouta DS Vojan Desná – Mladá haluz; Adresát neznámý Kathrine Kressmann Taylor v podání Divadla JakoHost; Hrdý buď, žes… VDS Lipany; O broucích a lidech divadla BUFO; Kdo hledá Charlottu Borgah; Auburnův Důkaz v podání horažďovického Tyjátru – pozn. red.
Autor: Petra Richter Kohutová
Přílohy:
DSC-9370A-qbkhk DSC-0666-nz8vx DSC-1135-xdz5h DSC-1522-22aiv
DSC-3010-1xu2i DSC-3845A-w80r8 DSC-4672-b6koy DSC-5444-bgvhu
narodni-informacni-a-poradenske-stredisko-pro-kulturu-z8543
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.