Netolice, opona, Tři Grácie, autor berní Kuliš
Zdroj: Muzeum Netolice, inv. č. P-O 51 Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Netolice, opona Tři grácie, zpráva o restaurování, 2022
Ráda bych za Muzeum JUDr. Otakara Kudrny v Netolicích uveřejnila informaci o čerpání grantových prostředků z programu Kulturní dědictví, opatření I. movité kulturní dědictví, v období 2021-2022. Vybrali jsme sice jen jeden sbírkový předmět k restaurování, ale o to skvostnější. Jeho restaurování je pro naši malou organizaci tak finančně náročné, že jsme po dohodě s památkáři a restaurátorem rozdělili záchranné práce na dvě etapy.
Jednalo se o textilní malovanou oponu se zobrazením tří Grácií z netolického divadla. Opona vznikla zřejmě v roce 1862, její rozměry jsou 4,6 x 3,3 m. Za autory opony jsou považováni netoličtí berní úředníci Kuliš a Hödl. Opona je také publikována v knize „Malované opony divadel českých zemí“ z roku 2010 a na webovém portálu Databáze českého amatérského divadla. Tři Grácie – tři sestry, Diovy dcery, byly zobrazovány vždy spolu, ochraňovaly průběh slavností a hostin a dbaly o krásu všech umění (…říká se, že prý dcery pana Kuliše měly stát figurám na oponě modelem). Opona sloužila v netolickém divadle do roku 1922, kdy bylo divadlo přestavěno a vybaveno novou oponou s pohledem na město. Tuto druhou oponu Město Netolice restaurovalo na etapy také za pomoci krajských grantů a veřejné sbírky v letech 2011-2014 a nyní je umístěna v hledišti netolického divadla.
Opona je namalována temperou na plátně. Povrch opony kryla vrstva nečistot, barevná vrstva byla zšedlá a uvolněná od podkladu, na četných místech již došlo k jejímu odpadnutí nebo byla odřená až na plátěnou podložku. Na pravé i levé straně okrajů barevná vrstva zcela chyběla. V ploše malby byly četné hnědé konturované mapy vzniklé působením vlhkosti. Plátno opony bylo polámané, při okrajích roztřepené, na několika místech byla protržená místa laicky spravena záplatami s použitím klihu.
Oponu restauroval akademický malíř a restaurátor Milan Kadavý, jeho žena Alena Kadavá-Grendysová, taktéž malířka a restaurátorka na textil, mu s prací pomáhala. Národní památkový ústav České Budějovice i naše muzeum má s prací pana Kadavého dlouholeté výborné zkušenosti. Opona byla celkově očištěna od hrubých nečistot vlhčenou práškovou celulózou s příměsí detergentů. Následovala fixace degradované barevné vrstvy roztokem umělé pryskyřice Paraloid v ethanolu, sejmutí použitých záplat mechanicky a vlhčením. V závěru první etapy se srovnalo pomačkané plátno žehlením. Ve druhé etapě se zhotovené plátěné plomby ručně přišily na potřebná místa, trhliny v plátně a okraje po pravé a levé straně opony byly podlepené, nažehlené plátnem s pomocí Beva 371 film. Scelující retuš poškozených a chybějících míst s malbou pigmenty pojenými akrylátovým mediem předcházel závěrečné fixaci 4% roztokem Paraloid v ethanolu. Opona se doslova „vyloupla“ a všechny její kresby, které se nedaly před restaurátorským zákrokem rozlišit, může divák obdivovat.
Obě etapy restaurování byly financovány z dotačního programu Jihočeského kraje Kulturní dědictví, movité kulturní dědictví. Výše schválených dotací z rozpočtu kraje byla 150.000,- Kč, celkové náklady na restaurování opony činily 285.200,- Kč.
Jsme moc rádi, že jsme mohli i tuto druhou netolickou oponu zachránit a na podzim ukázat veřejnosti. Malé městské muzeum, jakým jsme my, by nikdy bez pomoci krajských grantů nemohlo takovou akci uskutečnit. Za poslední roky probíhá restaurování veškerých předmětů z našich muzejních sbírek jen díky krajským grantům a povedla se zrestaurovat řada nádherných obrazů, voskových prací, kovových předmětů atd. Péče o sbírky je naší prvořadou povinností a starostí a z vlastního rozpočtu bychom si to nikdy nemohli dovolit. Jihočeskému kraji tak patří velké poděkování a doufáme, že naše spolupráce nejen na poli péče o sbírky, bude dále úspěšně pokračovat.
Zuzana Leherová
Jednalo se o textilní malovanou oponu se zobrazením tří Grácií z netolického divadla. Opona vznikla zřejmě v roce 1862, její rozměry jsou 4,6 x 3,3 m. Za autory opony jsou považováni netoličtí berní úředníci Kuliš a Hödl. Opona je také publikována v knize „Malované opony divadel českých zemí“ z roku 2010 a na webovém portálu Databáze českého amatérského divadla. Tři Grácie – tři sestry, Diovy dcery, byly zobrazovány vždy spolu, ochraňovaly průběh slavností a hostin a dbaly o krásu všech umění (…říká se, že prý dcery pana Kuliše měly stát figurám na oponě modelem). Opona sloužila v netolickém divadle do roku 1922, kdy bylo divadlo přestavěno a vybaveno novou oponou s pohledem na město. Tuto druhou oponu Město Netolice restaurovalo na etapy také za pomoci krajských grantů a veřejné sbírky v letech 2011-2014 a nyní je umístěna v hledišti netolického divadla.
Opona je namalována temperou na plátně. Povrch opony kryla vrstva nečistot, barevná vrstva byla zšedlá a uvolněná od podkladu, na četných místech již došlo k jejímu odpadnutí nebo byla odřená až na plátěnou podložku. Na pravé i levé straně okrajů barevná vrstva zcela chyběla. V ploše malby byly četné hnědé konturované mapy vzniklé působením vlhkosti. Plátno opony bylo polámané, při okrajích roztřepené, na několika místech byla protržená místa laicky spravena záplatami s použitím klihu.
Oponu restauroval akademický malíř a restaurátor Milan Kadavý, jeho žena Alena Kadavá-Grendysová, taktéž malířka a restaurátorka na textil, mu s prací pomáhala. Národní památkový ústav České Budějovice i naše muzeum má s prací pana Kadavého dlouholeté výborné zkušenosti. Opona byla celkově očištěna od hrubých nečistot vlhčenou práškovou celulózou s příměsí detergentů. Následovala fixace degradované barevné vrstvy roztokem umělé pryskyřice Paraloid v ethanolu, sejmutí použitých záplat mechanicky a vlhčením. V závěru první etapy se srovnalo pomačkané plátno žehlením. Ve druhé etapě se zhotovené plátěné plomby ručně přišily na potřebná místa, trhliny v plátně a okraje po pravé a levé straně opony byly podlepené, nažehlené plátnem s pomocí Beva 371 film. Scelující retuš poškozených a chybějících míst s malbou pigmenty pojenými akrylátovým mediem předcházel závěrečné fixaci 4% roztokem Paraloid v ethanolu. Opona se doslova „vyloupla“ a všechny její kresby, které se nedaly před restaurátorským zákrokem rozlišit, může divák obdivovat.
Obě etapy restaurování byly financovány z dotačního programu Jihočeského kraje Kulturní dědictví, movité kulturní dědictví. Výše schválených dotací z rozpočtu kraje byla 150.000,- Kč, celkové náklady na restaurování opony činily 285.200,- Kč.
Jsme moc rádi, že jsme mohli i tuto druhou netolickou oponu zachránit a na podzim ukázat veřejnosti. Malé městské muzeum, jakým jsme my, by nikdy bez pomoci krajských grantů nemohlo takovou akci uskutečnit. Za poslední roky probíhá restaurování veškerých předmětů z našich muzejních sbírek jen díky krajským grantům a povedla se zrestaurovat řada nádherných obrazů, voskových prací, kovových předmětů atd. Péče o sbírky je naší prvořadou povinností a starostí a z vlastního rozpočtu bychom si to nikdy nemohli dovolit. Jihočeskému kraji tak patří velké poděkování a doufáme, že naše spolupráce nejen na poli péče o sbírky, bude dále úspěšně pokračovat.
Zuzana Leherová
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.