PÁCL, Radvan: Dárky pro „Činoherní klub uvádí“ v roce 2023. AS 26.1.2023.
Dárky pro „Činoherní klub uvádí“ v roce 2023
V letošním roce vstoupil projekt „Činoherní klub uvádí“ do své dvacítky. V červnu 2023 uplyne dvacet let od prvního představení amatérských divadelníků na jevišti Činoherního klubu.
Činoherní | Hudební
V letošním roce vstoupil projekt „Činoherní klub uvádí“ do své dvacítky. V červnu 2023 uplyne dvacet let od prvního představení amatérských divadelníků na jevišti Činoherního klubu.
V lednu 2023 už proběhla dvě představení: pražské Divadlo Naoko představilo hru Oldřicha Janeby* KDO HLEDÁ CHARLOTTU BORGACH* a plzeňský soubor Ragueneau zahrál scénicky zajímavou inscenaci McDonaghova PANA POLŠTÁŘE s lidsky zvládnutým hereckým projevem. Nyní se před nám otevírá program na únor, v němž po delší době opět vystoupí soubor Divadelní klub Jirásek z České Lípy s Molièrovým LAKOMCEM. Chamtivost, kupčení s city, marnivost a nafoukanost sehraná jako divadlo na divadle, tak soubor přibližuje inscenaci, která měla nedávno premiéru.
Dvacet let jsou léta bezčasí, svobody, přirozené nezodpovědnosti, prvních zklamání a mnoha dalších jevů, které vybočují z obecně zažitého řádu. Mluvím o charakteristice prvního dvacetiletí člověka, ale lze ho snad přenést i na charakteristiku přehlídky, obzvlášť koná-li se v Činoherním klubu, v divadle, které bude mít za dva roky šedesát let a jehož jedním z předpokladů byl skutečný, životaschopný člověk se všemi svými přednostmi i nectnostmi. Jak při vzniku divadla v roce 1965 napsal Jaroslav Vostrý: „Objevování hereckých možností je podle našeho názoru objevováním možností člověka… a o ně přece v divadelním umění jde.“
Jedním ze smyslů „Činoherního klubu uvádí“ je umožnit mladým a odvážným dívkám a chlapcům, aby se přes jevištní postavy pokusili plně vyjádřit, zvládnout svoji mladickou lidskost a chopit se prostředků scénického a hereckého umění ve srozumitelné formě. Podaří-li se to, je tento proces přirozeným důkazem životaschopnosti scénického umění v dnešní době – oproti algoritmům, které nás nutí dělat to, co do nich někdo jiný v datech zařadil. Algoritmus je dobrý na sdělení, nikoliv na vnímání. Pro divadlo dobrý sluha, ale špatný pán.
Ke skromné oslavě přehlídky, jejíž součástí je i vydaní knihy „Činoherní klub uvádí 2003–2022“, patří řada inscenací, která se už v únoru otevře jako pomyslná krabice „dárků“.
Protože považujeme za důležité připomínat si život našich předků, nahlížet na naši stále nedostatečně odkrytou minulost a dál posouvat ne dost odvážnou snahu přiblížit souvislosti mezi dneškem a minulostí, uvedeme 13. února představení, které vzniklo ve spolupráci s Památníkem šoa Praha a Památníkem ticha v rámci projektu Od svědectví k podobenství.
„Praha nemá aktivní památník příběhů šoa. Nádraží Bubny je místem, jež má nabídnout moderní vzdělávání a veřejný dialog o minulosti v paralelách událostí, kterým nelze pasivně přihlížet. Dříve, ani dnes. Ticho mlčící většiny je varovným motivem, jenž dal vzniknout názvu PAMÁTNÍK TICHA.
Z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypravovány transporty s desetitisíci židovskými obyvateli z Prahy do ghett, koncentračních a vyhlazovacích táborů. Po osvobození zažilo nádraží odsun pražských Němců. Toto stigmatizované místo se stane památníkem s moderně pojatou expozicí připomínající složité dějiny dvacátého století, ale také prostorem pro diskusi a kritickou reflexi nedávné minulosti.“
Studenti a učitelé Gymnázia Přírodní škola tedy uskuteční 13. února v 19 hodin v Činoherním klubu divadelní představení NÁVŠTĚVA Z PRAVĚKU, které vzniklo na motivy knihy a životního příběhu Petra Ginze, mladého výtvarníka, spisovatele a šéfredaktora terezínského časopisu VEDEM. (Petr Ginz by se v letošním roce dožil 80 let.) Ve hře se prolíná fantazijní dobrodružný příběh inspirovaný Julesem Vernem s mrazivou realitou životního osudu dospívajícího chlapce v době protektorátu. Inscenaci nastudoval se svými studenty František Tichý. Na podzim 2022 se inscenace hrála právě v Památníku ticha – v prostorách čekárny nádraží Praha Bubny, kde se součástí scény staly vystavené fotografie Terezínského ghetta nalezené v pozůstalosti Milana Weinera. „Činoherní klub uvádí“ chápe tuto inscenaci jako důstojný dárek ke své dvacetileté existenci.
Dalším dárkem pak bude inscenace hry Martina McDonagha KRÁSKA Z LEENANE v podání Divadelního spolku Scéna Kralupy (v režii Jiřiny Lhotské a Michaely Kuptíkové), která je na programu 26. března v 19.30 hodin.
Srdečně Vás zveme na divadelní inscenace, které jsou součástí letošní jubilejní přehlídky „ČK uvádí“, jež vzniká za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
Autor: Radvan Pácl
Přílohy:
230213-barva-2--3y20r
V letošním roce vstoupil projekt „Činoherní klub uvádí“ do své dvacítky. V červnu 2023 uplyne dvacet let od prvního představení amatérských divadelníků na jevišti Činoherního klubu.
Činoherní | Hudební
V letošním roce vstoupil projekt „Činoherní klub uvádí“ do své dvacítky. V červnu 2023 uplyne dvacet let od prvního představení amatérských divadelníků na jevišti Činoherního klubu.
V lednu 2023 už proběhla dvě představení: pražské Divadlo Naoko představilo hru Oldřicha Janeby* KDO HLEDÁ CHARLOTTU BORGACH* a plzeňský soubor Ragueneau zahrál scénicky zajímavou inscenaci McDonaghova PANA POLŠTÁŘE s lidsky zvládnutým hereckým projevem. Nyní se před nám otevírá program na únor, v němž po delší době opět vystoupí soubor Divadelní klub Jirásek z České Lípy s Molièrovým LAKOMCEM. Chamtivost, kupčení s city, marnivost a nafoukanost sehraná jako divadlo na divadle, tak soubor přibližuje inscenaci, která měla nedávno premiéru.
Dvacet let jsou léta bezčasí, svobody, přirozené nezodpovědnosti, prvních zklamání a mnoha dalších jevů, které vybočují z obecně zažitého řádu. Mluvím o charakteristice prvního dvacetiletí člověka, ale lze ho snad přenést i na charakteristiku přehlídky, obzvlášť koná-li se v Činoherním klubu, v divadle, které bude mít za dva roky šedesát let a jehož jedním z předpokladů byl skutečný, životaschopný člověk se všemi svými přednostmi i nectnostmi. Jak při vzniku divadla v roce 1965 napsal Jaroslav Vostrý: „Objevování hereckých možností je podle našeho názoru objevováním možností člověka… a o ně přece v divadelním umění jde.“
Jedním ze smyslů „Činoherního klubu uvádí“ je umožnit mladým a odvážným dívkám a chlapcům, aby se přes jevištní postavy pokusili plně vyjádřit, zvládnout svoji mladickou lidskost a chopit se prostředků scénického a hereckého umění ve srozumitelné formě. Podaří-li se to, je tento proces přirozeným důkazem životaschopnosti scénického umění v dnešní době – oproti algoritmům, které nás nutí dělat to, co do nich někdo jiný v datech zařadil. Algoritmus je dobrý na sdělení, nikoliv na vnímání. Pro divadlo dobrý sluha, ale špatný pán.
Ke skromné oslavě přehlídky, jejíž součástí je i vydaní knihy „Činoherní klub uvádí 2003–2022“, patří řada inscenací, která se už v únoru otevře jako pomyslná krabice „dárků“.
Protože považujeme za důležité připomínat si život našich předků, nahlížet na naši stále nedostatečně odkrytou minulost a dál posouvat ne dost odvážnou snahu přiblížit souvislosti mezi dneškem a minulostí, uvedeme 13. února představení, které vzniklo ve spolupráci s Památníkem šoa Praha a Památníkem ticha v rámci projektu Od svědectví k podobenství.
„Praha nemá aktivní památník příběhů šoa. Nádraží Bubny je místem, jež má nabídnout moderní vzdělávání a veřejný dialog o minulosti v paralelách událostí, kterým nelze pasivně přihlížet. Dříve, ani dnes. Ticho mlčící většiny je varovným motivem, jenž dal vzniknout názvu PAMÁTNÍK TICHA.
Z nádraží Bubny byly během druhé světové války vypravovány transporty s desetitisíci židovskými obyvateli z Prahy do ghett, koncentračních a vyhlazovacích táborů. Po osvobození zažilo nádraží odsun pražských Němců. Toto stigmatizované místo se stane památníkem s moderně pojatou expozicí připomínající složité dějiny dvacátého století, ale také prostorem pro diskusi a kritickou reflexi nedávné minulosti.“
Studenti a učitelé Gymnázia Přírodní škola tedy uskuteční 13. února v 19 hodin v Činoherním klubu divadelní představení NÁVŠTĚVA Z PRAVĚKU, které vzniklo na motivy knihy a životního příběhu Petra Ginze, mladého výtvarníka, spisovatele a šéfredaktora terezínského časopisu VEDEM. (Petr Ginz by se v letošním roce dožil 80 let.) Ve hře se prolíná fantazijní dobrodružný příběh inspirovaný Julesem Vernem s mrazivou realitou životního osudu dospívajícího chlapce v době protektorátu. Inscenaci nastudoval se svými studenty František Tichý. Na podzim 2022 se inscenace hrála právě v Památníku ticha – v prostorách čekárny nádraží Praha Bubny, kde se součástí scény staly vystavené fotografie Terezínského ghetta nalezené v pozůstalosti Milana Weinera. „Činoherní klub uvádí“ chápe tuto inscenaci jako důstojný dárek ke své dvacetileté existenci.
Dalším dárkem pak bude inscenace hry Martina McDonagha KRÁSKA Z LEENANE v podání Divadelního spolku Scéna Kralupy (v režii Jiřiny Lhotské a Michaely Kuptíkové), která je na programu 26. března v 19.30 hodin.
Srdečně Vás zveme na divadelní inscenace, které jsou součástí letošní jubilejní přehlídky „ČK uvádí“, jež vzniká za finanční podpory Ministerstva kultury ČR.
Autor: Radvan Pácl
Přílohy:
230213-barva-2--3y20r
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.