ZÁMEČNÍKOVÁ, Ema: Přehlídka dětského divadla OTVÍRÁNÍ, PRAHA, 30. 4. – 1. 5. 2022. Deník Dětské scény, č. 0., str. 3-4, 10.6.2022.
Přehlídka dětského divadla OTVÍRÁNÍ, PRAHA, 30. 4. – 1. 5. 2022
Přehlídku pořádalo několik organizaci: Sdružení pro tvořivou dramatiku, z. s., Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy a KD Mlejn
za za finanční podpory hlavního města Prahy a Ministerstva kultury.
V Praze jsem pobývala na 1. máje naposledy v dětství. Mezi tátou a mámou, abych se v davu neztratila, jsem mávátkem radostně mávala v pochodujícím průvodu, svět mi připadal zářivý. Když jsem ráno 30. dubna opět pochodovala jarně rozzářenou Prahou na Karlínské
náměstí, vzpomínky se vybavovaly, nicméně s příchodem do cíle mého pochodu se nostalgie po 60 letech bleskurychle vytratila.
Náměstí, kde se nalézá Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy Karlínské spektrum, je nádherné. Kostel sv. Cyrila a Metoděje velebně
shlíží na náměstí, které je více parkem nežli náměstím, bimbání jeho zvonu prostupovalo budovou DDM a přenášelo do ní z venku něco
z kouzla náměstí. Budova hučela jak úl, jak by ne, vždyť na přehlídce mělo vystoupit celkem 12 souborů (jejich představení byla vybrána
z předcházejících obvodních kol), a to už je nějaké hejno dětí. Hrálo se v divadelním sálu, který praskal ve švech, údajně má kapacitu 60 míst,
ale myslím, že se nás v něm namačkalo mnohem víc.
Hned vedle sálu se nalézal světlý sál debatní, tam jsme se scházeli s vedoucími a s dalšími tvůrci představení, velký zájem o diskuze měli
i seminaristé celoročního vzdělávacího cyklu
Základy dětského divadla 2021/2022 v čele s hlavní lektorkou, režisérkou a pedagožkou Michaelou
Homolovou (ti také přehlídku zahájili s inscenací Robinson, takže žádný z dětských souborů nebyl první vystupující.) Do poradní místnosti pro
náš lektorský tým se vcházelo jak z divadelního, tak i z debatního sálu, takže jsme měli vše hezky pohromadě a nemuseli se zdržovat dlouhým
přecházením. Tuto výhodu jsme velmi ocenili, ne snad že bychom se nechtěli procházet onou sympatickou budovou, ale času bylo opravdu
málo. Lektorský tým se sešel v ideální sestavě: já, dále Jiřina Vacková, herečka z legendární Ypsilonky (znám ji od dětství, neboť pochází z líhně Olgy Strnadové ze Žamberka) a Pavel Skála, pedagog dramatické výchovy, vedoucí mnoha úspěšných dětských a mládežnických souborů, organizátor přehlídek a kdoví čeho ještě. Naši trojku doplňovali Bára Šůstková z Karlínského spektra (jinak vynikající muzikantka
a zpěvačka, studentka KVD DAMU), hlavní organizátor přehlídky Jakub Hulák a dvě též vynikající mladé pedagožky z mostecké ZUŠ
– Barbora Gréeová a Leona Houdková. Posledně jmenované vedly rozborové semináře s dětmi, probíhající souběžně se semináři s vedoucími.
V neděli dopoledne se celá přehlídka přestěhovala do KD Mlejn ve Stodůlkách, Praha 13. Když jsem putovala v nedělní ráno do oněch
pražských končin, trochu jsem brblala: „Vždyť na Karlínském náměstí bylo tak dobře!“, ale pak jsem pochopila, proč bylo této organizační
komplikace třeba. Velmi účelný kulturní dům s přepychovým obrovským sálem s elevací vyhovoval významným pražským souborům,
kdyby ho nebylo, nemohly by na přehlídce vystoupit (jednalo se o Taneční studio Light a Dismanův rozhlasový dětský soubor).
Využiji výsledkovou listinu jako základ pro stručnou informaci o odborné stránce Otvírání.
Přímý postup na Dětskou scénu
KUKíci, ZUŠ Štítného, Praha 3:?
Autorský projekt matky a dcery Sobkových, zjevně vycházející ze zpovědí starších žáků. Banální příběh první lásky (domlouvání první
schůzky, pusa ano nebo ne? apod.) vyprávěný s příjemným humorem a nadhledem, neboť jsme mohli vstoupit do hlav potencionálních
milenců a sledovat tok myšlenek a boj sám se sebou. Vše za přesného používání celé plejády divadelních prostředků – přirozeného
a uvěřitelného herectví, situací, hudby, tance a pohybu, video skečů a funkční scénografií. Soubor obdržel také cenu za inscenaci.
Doporučení do širšího výběru DS
ZUŠ Popelka, Praha 5: Strašidelná pravda
Další skvělá inscenace dětského divadla se vyznačovala mimořádnou pohybovou kulturou, velmi funkční scénografií, sdělně vystavěnými obrazy a situacemi. Vyprávění tří strašidelných, až hororových, nonsensových pohádek Pavla Šruta se neslo v nadhledu, humoru,
aniž by postrádalo hororové postrašení. Soubor obdržel také cenu za inscenaci.
Dismanův rozhlasový dětský soubor, ČRo, Praha 2: Zpověď Jonatána Papírníka
Knížka Michelle Cuevasové, jež zvolila k dramatizaci pro svůj soubor Jana Franková, je laskavé a vtipné vyprávění osmiletého imaginárního chlapce Jonatána, který neví, že ve skutečnosti neexistuje. Neobyčejné mluvní vybavení, velmi kultivovaný celkový dětský projev, atmosféra nonsensového světa, hudba, obrazy, to vše působí na diváka velmi silně emotivně, ale samotný příběh se poněkud ztrácí.
Hevlimeska, Divadlo pro Zličín, z. s., Praha 5: Dům doktora Fišera
Velmi sympaticky založená inscenace se staršími dětmi, příběh na pokraji děsivého sci-fi. Soubor potřeboval více času na výstavbu, tvarování, zpřehlednění. Získal cenou lektorského sboru.
Děsík, DDM Jižní Město, Praha 4: Haškoviny
Odvážné uchopení povídek Jaroslava Haška, jeho představení spíše informativního rázu, než vyjádření pohledu souboru na geniálního českého humoristu. Ale i tak vtipná, scénicky fungující inscenace.
KUKačky, ZUŠ Štítného, Praha 3: Čokoláda
Scénické pohrávání si s čokoládovým tématem na motivy známé knížky Karlík a továrna na čokoládu britského autora Roalda Dahla.
Vtipné, originální, autorské, leč inscenace měla problém v temporytmu. Zatím se jednalo se o projekt nedokončený, nedořešený, zahraný v touze
účastnit se Otvírání, ale jistě s výhledem na zajímavý tvůrčí vývoj.
Lektorský sbor udělil také několik čestných uznání…
...za přirozenou existenci dětí na jevišti:
DS Ty-já-tr – Mrňata 2, ZUŠ Praha 7: Zvěřinec
Divadlo pro Zličín, z. s., Praha 5: Hajadla
I soubory nejmenších dětí se představily na Otvírání, a kdož někdy s takto malými caparty tvořil představení, ví, jak náročné je najít pro
děti takové východisko a vést je tak, aby se cítily na jevišti přirozeně a volně, ale přitom vědomě.
...za zpracování jevištních obrazů v začátku inscenace:
Divadlo Radar / ČertTěVem: Jamie a upíři
Představení též víceméně nahozené, ale dobře nahozené, zejména v začátku…
...za jevištní pohybové ztvárnění:
Taneční studio Light, Praha 5: Klapzubova jedenáctka
Mimořádný projekt mimořádného tanečního studia. Nutno ocenit úžasné pohybové vybavení velkého množství dětí, od nejmenších po ty
téměř dospělé. Vše funguje jak hodinový strojek, jen sdělení tématu, o čem tato inscenace je, se musí pracně hledat v množství výrazových
prostředků.
...za jevištní zpracování pohádky O princezně solimánské
DS Ty-já-tr – Letíme a Hra – na, ZUŠ Praha 7: Čapek 3 1
Další zajímavé zpracování českého klasika, tentokrát spojení několik Povídek z jedné a druhé kapsy s pohádkou O princezně solimánské.
V pohádce účinkovaly menší děti, ty se v tomto Čapkovi našly, ovšem starším dětem opravdu dospělácké činoherní herectví nesedělo.
Považuji odbornou úroveň Otvírání za vynikající, pro mne se stala završením sezóny postupových přehlídek, neboť jsem měla letos možnost jich navštívit napříč republikou celou řadu. Beru pomyslné májové mávátko, oslavně mávám všem organizátorům a souborům, nádherné
setkání, kam se hrabe prvomájový průvod před šedesáti lety.
Ema Zámečníková
Přehlídku pořádalo několik organizaci: Sdružení pro tvořivou dramatiku, z. s., Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy a KD Mlejn
za za finanční podpory hlavního města Prahy a Ministerstva kultury.
V Praze jsem pobývala na 1. máje naposledy v dětství. Mezi tátou a mámou, abych se v davu neztratila, jsem mávátkem radostně mávala v pochodujícím průvodu, svět mi připadal zářivý. Když jsem ráno 30. dubna opět pochodovala jarně rozzářenou Prahou na Karlínské
náměstí, vzpomínky se vybavovaly, nicméně s příchodem do cíle mého pochodu se nostalgie po 60 letech bleskurychle vytratila.
Náměstí, kde se nalézá Dům dětí a mládeže hlavního města Prahy Karlínské spektrum, je nádherné. Kostel sv. Cyrila a Metoděje velebně
shlíží na náměstí, které je více parkem nežli náměstím, bimbání jeho zvonu prostupovalo budovou DDM a přenášelo do ní z venku něco
z kouzla náměstí. Budova hučela jak úl, jak by ne, vždyť na přehlídce mělo vystoupit celkem 12 souborů (jejich představení byla vybrána
z předcházejících obvodních kol), a to už je nějaké hejno dětí. Hrálo se v divadelním sálu, který praskal ve švech, údajně má kapacitu 60 míst,
ale myslím, že se nás v něm namačkalo mnohem víc.
Hned vedle sálu se nalézal světlý sál debatní, tam jsme se scházeli s vedoucími a s dalšími tvůrci představení, velký zájem o diskuze měli
i seminaristé celoročního vzdělávacího cyklu
Základy dětského divadla 2021/2022 v čele s hlavní lektorkou, režisérkou a pedagožkou Michaelou
Homolovou (ti také přehlídku zahájili s inscenací Robinson, takže žádný z dětských souborů nebyl první vystupující.) Do poradní místnosti pro
náš lektorský tým se vcházelo jak z divadelního, tak i z debatního sálu, takže jsme měli vše hezky pohromadě a nemuseli se zdržovat dlouhým
přecházením. Tuto výhodu jsme velmi ocenili, ne snad že bychom se nechtěli procházet onou sympatickou budovou, ale času bylo opravdu
málo. Lektorský tým se sešel v ideální sestavě: já, dále Jiřina Vacková, herečka z legendární Ypsilonky (znám ji od dětství, neboť pochází z líhně Olgy Strnadové ze Žamberka) a Pavel Skála, pedagog dramatické výchovy, vedoucí mnoha úspěšných dětských a mládežnických souborů, organizátor přehlídek a kdoví čeho ještě. Naši trojku doplňovali Bára Šůstková z Karlínského spektra (jinak vynikající muzikantka
a zpěvačka, studentka KVD DAMU), hlavní organizátor přehlídky Jakub Hulák a dvě též vynikající mladé pedagožky z mostecké ZUŠ
– Barbora Gréeová a Leona Houdková. Posledně jmenované vedly rozborové semináře s dětmi, probíhající souběžně se semináři s vedoucími.
V neděli dopoledne se celá přehlídka přestěhovala do KD Mlejn ve Stodůlkách, Praha 13. Když jsem putovala v nedělní ráno do oněch
pražských končin, trochu jsem brblala: „Vždyť na Karlínském náměstí bylo tak dobře!“, ale pak jsem pochopila, proč bylo této organizační
komplikace třeba. Velmi účelný kulturní dům s přepychovým obrovským sálem s elevací vyhovoval významným pražským souborům,
kdyby ho nebylo, nemohly by na přehlídce vystoupit (jednalo se o Taneční studio Light a Dismanův rozhlasový dětský soubor).
Využiji výsledkovou listinu jako základ pro stručnou informaci o odborné stránce Otvírání.
Přímý postup na Dětskou scénu
KUKíci, ZUŠ Štítného, Praha 3:?
Autorský projekt matky a dcery Sobkových, zjevně vycházející ze zpovědí starších žáků. Banální příběh první lásky (domlouvání první
schůzky, pusa ano nebo ne? apod.) vyprávěný s příjemným humorem a nadhledem, neboť jsme mohli vstoupit do hlav potencionálních
milenců a sledovat tok myšlenek a boj sám se sebou. Vše za přesného používání celé plejády divadelních prostředků – přirozeného
a uvěřitelného herectví, situací, hudby, tance a pohybu, video skečů a funkční scénografií. Soubor obdržel také cenu za inscenaci.
Doporučení do širšího výběru DS
ZUŠ Popelka, Praha 5: Strašidelná pravda
Další skvělá inscenace dětského divadla se vyznačovala mimořádnou pohybovou kulturou, velmi funkční scénografií, sdělně vystavěnými obrazy a situacemi. Vyprávění tří strašidelných, až hororových, nonsensových pohádek Pavla Šruta se neslo v nadhledu, humoru,
aniž by postrádalo hororové postrašení. Soubor obdržel také cenu za inscenaci.
Dismanův rozhlasový dětský soubor, ČRo, Praha 2: Zpověď Jonatána Papírníka
Knížka Michelle Cuevasové, jež zvolila k dramatizaci pro svůj soubor Jana Franková, je laskavé a vtipné vyprávění osmiletého imaginárního chlapce Jonatána, který neví, že ve skutečnosti neexistuje. Neobyčejné mluvní vybavení, velmi kultivovaný celkový dětský projev, atmosféra nonsensového světa, hudba, obrazy, to vše působí na diváka velmi silně emotivně, ale samotný příběh se poněkud ztrácí.
Hevlimeska, Divadlo pro Zličín, z. s., Praha 5: Dům doktora Fišera
Velmi sympaticky založená inscenace se staršími dětmi, příběh na pokraji děsivého sci-fi. Soubor potřeboval více času na výstavbu, tvarování, zpřehlednění. Získal cenou lektorského sboru.
Děsík, DDM Jižní Město, Praha 4: Haškoviny
Odvážné uchopení povídek Jaroslava Haška, jeho představení spíše informativního rázu, než vyjádření pohledu souboru na geniálního českého humoristu. Ale i tak vtipná, scénicky fungující inscenace.
KUKačky, ZUŠ Štítného, Praha 3: Čokoláda
Scénické pohrávání si s čokoládovým tématem na motivy známé knížky Karlík a továrna na čokoládu britského autora Roalda Dahla.
Vtipné, originální, autorské, leč inscenace měla problém v temporytmu. Zatím se jednalo se o projekt nedokončený, nedořešený, zahraný v touze
účastnit se Otvírání, ale jistě s výhledem na zajímavý tvůrčí vývoj.
Lektorský sbor udělil také několik čestných uznání…
...za přirozenou existenci dětí na jevišti:
DS Ty-já-tr – Mrňata 2, ZUŠ Praha 7: Zvěřinec
Divadlo pro Zličín, z. s., Praha 5: Hajadla
I soubory nejmenších dětí se představily na Otvírání, a kdož někdy s takto malými caparty tvořil představení, ví, jak náročné je najít pro
děti takové východisko a vést je tak, aby se cítily na jevišti přirozeně a volně, ale přitom vědomě.
...za zpracování jevištních obrazů v začátku inscenace:
Divadlo Radar / ČertTěVem: Jamie a upíři
Představení též víceméně nahozené, ale dobře nahozené, zejména v začátku…
...za jevištní pohybové ztvárnění:
Taneční studio Light, Praha 5: Klapzubova jedenáctka
Mimořádný projekt mimořádného tanečního studia. Nutno ocenit úžasné pohybové vybavení velkého množství dětí, od nejmenších po ty
téměř dospělé. Vše funguje jak hodinový strojek, jen sdělení tématu, o čem tato inscenace je, se musí pracně hledat v množství výrazových
prostředků.
...za jevištní zpracování pohádky O princezně solimánské
DS Ty-já-tr – Letíme a Hra – na, ZUŠ Praha 7: Čapek 3 1
Další zajímavé zpracování českého klasika, tentokrát spojení několik Povídek z jedné a druhé kapsy s pohádkou O princezně solimánské.
V pohádce účinkovaly menší děti, ty se v tomto Čapkovi našly, ovšem starším dětem opravdu dospělácké činoherní herectví nesedělo.
Považuji odbornou úroveň Otvírání za vynikající, pro mne se stala završením sezóny postupových přehlídek, neboť jsem měla letos možnost jich navštívit napříč republikou celou řadu. Beru pomyslné májové mávátko, oslavně mávám všem organizátorům a souborům, nádherné
setkání, kam se hrabe prvomájový průvod před šedesáti lety.
Ema Zámečníková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.