KLÁR, Petr KlariN: Šumperku zdar ! AS 26.8.2021.
Šumperku zdar !
I v roce letošním, koronavirovým temnotám navzdory, se město Šumperk na deset prázdninových dní stalo epicentrem uměleckého vzdělávání, protože se zde v termínu 14.-21. srpna konal již 27. ročník tradiční mezinárodní divadelní dílny Šrámkova Písku, známé rovněž pod zkratkou SMAD.
Činoherní | Experimentální | Pohybové | Semináře | Soubory | Studentské
Setkání mladých amatérských divadelníků nejrůznějšího věku tentokrát přilákalo na tři desítky soustředěných účastníků z České Republiky i Slovenska, kteří si dle svých preferencí vybrali jeden ze tří nabízených seminářů. Součástí desetidenního pracovního vypětí byl rovněž žánrově pestrý doprovodný program, i závěrečné prezentace dílen, jež se opět odehrály za vysokého zájmu veřejnosti, a staly se tak vítaným zpestřením šumperské kulturní nabídky v prázdninové sezoně. Aktuální kronikou vzrušujícího dění v dílenské pěně dní se klasicky stal tištěný Zpravodaj SMAD. Z čeho ale bylo možno volit?
Třída A – POSTDRAMATICKÉ DIVADLO
Dílna vedená absolventem brněnské JAMU, režisérem Adamem Doležalem, si za své ústřední téma vyvolila silnou autorskou tendenci především britské divadelní kultury začátku 21. století, a neformálně tak oslavila uměleckou tvorbu Sarah Kane a Martina Crimpa. Seminaristé se s vervou sobě vlastní, za přispění sugestivní imaginace, nezdolné energie, i nezpochybnitelného režijně-dramaturgického vkladu chopili fragmentů z her Crave, Psychóza 4.48, Mimořádné události a Pokusy o její život. Finálním výstupem byla atraktivní scénická mozaika motivů, přístupů i stylotvorných prvků, jež se pro dosud neznalé stala ideální branou k dalšímu studiu, respektive náklonnosti k danému směru. Úderné, vtahující, emotivní!
Třída H – PANTOMIMA
Vedení letošní pantomimické skupiny se opět chopil jeden ze SMAD doyenů, renomovaný mim, režisér a pedagog na volné noze, Michal Hecht. I když dílna byla součástí kontinuálního projektu Nonverbálno, rozhodně se v ní neztratili ani debutující frekventanti. Coby předloha tvůrčích záměrů rychle se sehravší grupy tentokráte posloužila indiánská legenda o náčelnické dceři Pocahontas. Jeden ze stěžejních pramenů zámořského folkloru se dočkal transformace do dobrodružné grotesky, jejíž étos měl blíže k odkazu starých filmových Mayovek, než k Malickovu meditativnímu eposu Nový svět, a v níž vynikl osobitý šarm performerů, i bryskně probuzené schopnosti beze slov sdělovat širokou škálu emocí, mezilidských vztahů, i poměrně komplikovaných dějů. Zásah!
Třída VK (Veterán Klub) – ON O NÍ, ONA O NĚM
Režisér, umělecký šéf ostravského Divadla loutek, a vedoucí hudebně dramatického oddělení na Janáčkově konzervatoři Václav Klemens se ujal třídy pro divadelníky pokročilé a starší. Další ze šumperských repetentů se tentokrát blýskl tématem takřka archetypálním, jež se svými svěřenci následně přetavil v zábavně-nekorektní jevištní pásmo, z něhož by sice některé útlocitnější duše mohly padnout do pohoršených mdlob, nikoli však milovníci divadelní sebeironie a filigránsky dávkovaného trapna. Věčně aktuální zpráva o nekončícím souboji pohlaví jako hořká divadelní komedie? Forman s Papouškem i Passerem by nejspíš plesali, já se jen potutelně směji. Radost na kost, a pěkná píseň k tomu. Tohle divadlo je i pro starý!
Doprovodný program – pestrost je dalším jménem SMADu!
Kvarteto večerů bylo obohaceno libými vzruchy v podobě vystoupení vítaných hostů, jež se nezřídka rekrutovali z lektorů i seminaristů minulých, stávajících a budoucích. V sobotu 15. 8. s jednou ze svých potulných tlup do Šumperka po delším čase zavítal slovutný šermíř, bojový choreograf, učitel a herec Petr Argo Nůsek, aby rozšafně povykládal o podstatě vlastního řemesla, a neortodoxně tak propagoval dílnu, kterou by měl na šumperském poli otevřít příští rok. Praktické ukázky a tuna charismatu k tomu. Biče mlaskaly a divačky pištěly blahem! Pondělí bylo zasvěceno nášupu hned dvojitému, kdy první polovinu večera ozdobilo intimní poetické sólo Hany Voříškové Přesýpání, čerstvě oceněné vavříny ze Šrámkova Písku i Jiráskova Hronova, a druhou pak pantomimické etudy Vojtěcha Svobody z dua Kozel ve fraku. Krása krás! Středa patřila básnické a hudební autorské tvorbě Milana Šťastného, jenž se hrdě hlásí k dědictví zlatých generací domácího folku a nejednu novou fanynku ze židle svými živelnými songy svedl, a letošní kolekci pak v pátek završila svébytná divadelní adaptace Bulgakovovy Diaboliády v podání nitranského souboru DRIM pod vedením Marici Šiškové. A dobře bylo!
Šumperk na prahu poslední čtvrtiny prázdnin se i v letošním roce stal mikrokosmem společných debat, divokých erupcí vášní i demonstrací lásky k umění i dalším krásám světa, jenž se sice neustále mění, nikdy však nepřestává fascinovat. Poděkování patří všem zúčastněným, organizátorům, divadlu Šumperk, i internátu místní Zdravotní školy. Na shledanou za rok!
Jistěže s láskou
Autor: Petr KlariN Klár
I v roce letošním, koronavirovým temnotám navzdory, se město Šumperk na deset prázdninových dní stalo epicentrem uměleckého vzdělávání, protože se zde v termínu 14.-21. srpna konal již 27. ročník tradiční mezinárodní divadelní dílny Šrámkova Písku, známé rovněž pod zkratkou SMAD.
Činoherní | Experimentální | Pohybové | Semináře | Soubory | Studentské
Setkání mladých amatérských divadelníků nejrůznějšího věku tentokrát přilákalo na tři desítky soustředěných účastníků z České Republiky i Slovenska, kteří si dle svých preferencí vybrali jeden ze tří nabízených seminářů. Součástí desetidenního pracovního vypětí byl rovněž žánrově pestrý doprovodný program, i závěrečné prezentace dílen, jež se opět odehrály za vysokého zájmu veřejnosti, a staly se tak vítaným zpestřením šumperské kulturní nabídky v prázdninové sezoně. Aktuální kronikou vzrušujícího dění v dílenské pěně dní se klasicky stal tištěný Zpravodaj SMAD. Z čeho ale bylo možno volit?
Třída A – POSTDRAMATICKÉ DIVADLO
Dílna vedená absolventem brněnské JAMU, režisérem Adamem Doležalem, si za své ústřední téma vyvolila silnou autorskou tendenci především britské divadelní kultury začátku 21. století, a neformálně tak oslavila uměleckou tvorbu Sarah Kane a Martina Crimpa. Seminaristé se s vervou sobě vlastní, za přispění sugestivní imaginace, nezdolné energie, i nezpochybnitelného režijně-dramaturgického vkladu chopili fragmentů z her Crave, Psychóza 4.48, Mimořádné události a Pokusy o její život. Finálním výstupem byla atraktivní scénická mozaika motivů, přístupů i stylotvorných prvků, jež se pro dosud neznalé stala ideální branou k dalšímu studiu, respektive náklonnosti k danému směru. Úderné, vtahující, emotivní!
Třída H – PANTOMIMA
Vedení letošní pantomimické skupiny se opět chopil jeden ze SMAD doyenů, renomovaný mim, režisér a pedagog na volné noze, Michal Hecht. I když dílna byla součástí kontinuálního projektu Nonverbálno, rozhodně se v ní neztratili ani debutující frekventanti. Coby předloha tvůrčích záměrů rychle se sehravší grupy tentokráte posloužila indiánská legenda o náčelnické dceři Pocahontas. Jeden ze stěžejních pramenů zámořského folkloru se dočkal transformace do dobrodružné grotesky, jejíž étos měl blíže k odkazu starých filmových Mayovek, než k Malickovu meditativnímu eposu Nový svět, a v níž vynikl osobitý šarm performerů, i bryskně probuzené schopnosti beze slov sdělovat širokou škálu emocí, mezilidských vztahů, i poměrně komplikovaných dějů. Zásah!
Třída VK (Veterán Klub) – ON O NÍ, ONA O NĚM
Režisér, umělecký šéf ostravského Divadla loutek, a vedoucí hudebně dramatického oddělení na Janáčkově konzervatoři Václav Klemens se ujal třídy pro divadelníky pokročilé a starší. Další ze šumperských repetentů se tentokrát blýskl tématem takřka archetypálním, jež se svými svěřenci následně přetavil v zábavně-nekorektní jevištní pásmo, z něhož by sice některé útlocitnější duše mohly padnout do pohoršených mdlob, nikoli však milovníci divadelní sebeironie a filigránsky dávkovaného trapna. Věčně aktuální zpráva o nekončícím souboji pohlaví jako hořká divadelní komedie? Forman s Papouškem i Passerem by nejspíš plesali, já se jen potutelně směji. Radost na kost, a pěkná píseň k tomu. Tohle divadlo je i pro starý!
Doprovodný program – pestrost je dalším jménem SMADu!
Kvarteto večerů bylo obohaceno libými vzruchy v podobě vystoupení vítaných hostů, jež se nezřídka rekrutovali z lektorů i seminaristů minulých, stávajících a budoucích. V sobotu 15. 8. s jednou ze svých potulných tlup do Šumperka po delším čase zavítal slovutný šermíř, bojový choreograf, učitel a herec Petr Argo Nůsek, aby rozšafně povykládal o podstatě vlastního řemesla, a neortodoxně tak propagoval dílnu, kterou by měl na šumperském poli otevřít příští rok. Praktické ukázky a tuna charismatu k tomu. Biče mlaskaly a divačky pištěly blahem! Pondělí bylo zasvěceno nášupu hned dvojitému, kdy první polovinu večera ozdobilo intimní poetické sólo Hany Voříškové Přesýpání, čerstvě oceněné vavříny ze Šrámkova Písku i Jiráskova Hronova, a druhou pak pantomimické etudy Vojtěcha Svobody z dua Kozel ve fraku. Krása krás! Středa patřila básnické a hudební autorské tvorbě Milana Šťastného, jenž se hrdě hlásí k dědictví zlatých generací domácího folku a nejednu novou fanynku ze židle svými živelnými songy svedl, a letošní kolekci pak v pátek završila svébytná divadelní adaptace Bulgakovovy Diaboliády v podání nitranského souboru DRIM pod vedením Marici Šiškové. A dobře bylo!
Šumperk na prahu poslední čtvrtiny prázdnin se i v letošním roce stal mikrokosmem společných debat, divokých erupcí vášní i demonstrací lásky k umění i dalším krásám světa, jenž se sice neustále mění, nikdy však nepřestává fascinovat. Poděkování patří všem zúčastněným, organizátorům, divadlu Šumperk, i internátu místní Zdravotní školy. Na shledanou za rok!
Jistěže s láskou
Autor: Petr KlariN Klár
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.