MALOTA, Vít: Audimafor 2021. AS 7.6.2021.
Audimafor 2021
V průběhu více než roku bylo veškeré divadlo omezeno kvůli protiepidemiologickým opatřením. Mnoho přehlídek tak nemohlo proběhnout, amatérským souborům bylo zapovězeno zkoušet a zdálo se, že divadlo “spí”. Letošní Audimafor, jenž proběhl stále v redukovaném režimu – bez diváků, dokázal opak.
Činoherní | Experimentální | Krajské postupové přehlídky
Na přehlídce se objevilo devět inscenací, z nichž každá se vyznačovala zejména touhou hrát (si), vypovídat, divadelně žít. Ať už byl výsledek jakýkoli, právě nezdolatelné odhodlání se s nepřízní osudu vyrovnat, dělá ze všech zúčastněných divadelníky tělem i duší.
Přehlídku otevřela inscenace Rumplcák a princeznička na motivy bratří Grimmů od Loutkového divadla Maminy. V detailech dokázala být vynalézavá a nápaditá, leč chybělo lepší dramaturgické uchopení a práce s vývojem postav. To Rýžování od Hany Voříškové získalo doporučení a nominace na Loutkářskou Chrudim, Wolkrův Prostějov i Šrámkův Písek. Upřímností výpovědi i minimalistickým avšak přesným ztvárněním se jednalo o jedinečný počin, který má předpoklad patřit k tomu nejlepšímu, co se na amatérské divadelní scéně letos objeví. Hra o duši souboru Convivium ze ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř doplácela na nemožnost souboru scházet se vzhledem k vládním omezením, zcela otevřeně tak předstoupili s „rozpracovaným“ kusem, jenž však v rámci dramaturgickém i tematickém držel pohromadě, vědělo se „o čem“ a „proč“, což je důležitější, než vybroušený tvar bez duše. V tomto smyslu hra o duši dopadla pro jaroměřské dobře. Teď nádech a leť z Pardubic tvoří již několik let zaznamenáníhodné dokumentární inscenace. Letos zvolil cestu co nejminimalističtější, redukovanou na pouhé „vyprávění příběhů v plenéru“. Přes důležitost zaznamenávání jednotlivých osudů, chyběla porotě srozumitelnější dramaturgická linka. Menší odosobnění by mohlo pomoci najít diváku k tématu cestu. Turnovské divadelní studio a jejich Moc moci byli pravděpodobně nejkontroverznějším kusem. Byť se nedalo hercům upřít osobní nasazení a intenzitu projevu, dramaturgicko-režijní uchopení absentovalo, divák tak tápal ve smyslu předváděného, které místo aby „předávalo“, pouze „vystavovalo na odiv“ – ať už pochybné scénáristické kreace, tak herecký kvazi um. Druhá inscenace z Jaroměře Míchat v Hrncích byla semknutějším a dotaženějším kusem než předchozí Hra o duši. I zde zůstávají bílá místa, jež bude třeba zaplnit, ale o zážitek se jedná již nyní. Josef Káninský si v Trubcích nedokázal zcela poradit s kvalitní avšak nelehkou předlohou od Davida Fostera Krátké rozhovory s Odpornými muži. V tomto konkrétním případě je největší hodnotou touha pustit se do náročného sousta a vyjít z nerovného souboje se ctí. D. R. E. D. s experimentální inscenací Vahadlo nenaplnil tento rok pověst pozoruhodného divadelního experimentu, výsledný tvar působil spíše než jevištní báseň jako narychlo spíchnutý sled ne příliš oduševnělých metaforicko-nonsensových textů a mužské nahoty. ani jedna ze zmíněných složek nepotěšila, nešokovala, nenaštvala. Výsledkem předpokládaného silného divadelního zážitku byla, i přes nepochybné kvality souboru, lhostejnost. To inscenace ckd od Osamocené neplýtvala se velkými gesty ani s textem a užitými jevištními prostředky. Minimalistická inscenace s nádechem japonských haiku uzavřela Audimafor tím nejlepším možným způsobem. Divadlo žije!
Výsledky letošní spojené přehlídky Audimafor & Divadelní setkání, která byla postupem na Mladou scénu, Loutkářskou Chrudim, Šrámkův Písek a Wolkrův Prostějov.
V přehlídce se objevilo 9 soutěžních inscenací. Byl to velmi příjemný víkend v Divadle Drak.
22. – 23. května 2021, Divadlo Drak, Hradec Králové
Přehlídku pořádalo Centrum uměleckých aktivit Impuls Hradec Králové a Volné sdružení východočeských divadelníků ve spolupráci s Divadlem Drak za finančního přispění města Hradec Králové, Královéhradeckého kraje a Ministerstva kultury ČR.
(realizováno za účelem natáčení záznamu divadelních inscenací) Přehlídka proběhla ve specifickém režimu bez přítomnosti diváků.
Lektorský sbor
Vladimír Hulec: teatrolog, divadelní kritik a publicista (předseda poroty)
Jiřina Vacková: pedagožka KALD DAMU, herečka pražské Ypsilonky
Nina Malíková: teatroložka a pedagožka, předsedkyně mezinárodní loutkářské unie UNIMA
Vít Malota: režisér, recitátor, literární kritik a publicista
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku experimentujícího divadla Šrámkův Písek:
• inscenaci Strategie růže souboru Teď nádech a leť, Pardubice
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor upozorňuje odbornou radu pro Šrámkův Písek na inscenaci Vahadlo souboru
D.R.E.D. Náchodsko Kladsko Pražsko
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku studentských divadelních souborů Mladá scéna:
• inscenaci Míchat v hrncích souboru Je to tajný, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku divadel poezie Wolkrův Prostějov:
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
• inscenaci ckd souboru Osamocená, Hradec Králové
Lektorský sbor nominuje k postupu na přehlídku loutkového divadla Loutkářská Chrudim:
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku loutkového divadla Loutkářská Chrudim:
• inscenaci Míchat v hrncích souboru Je to tajný, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor udělil cenu:
• Haně Voříškové za výjimečný autorský počin v inscenaci Rýžování
V příloze naleznete fotografie J. Slavíčka z inscenací Hra o duši, Vahadlo, Trubci, Míchat v hrncích, Rumplcák a princeznička, ckd, Moc moci – pozn. red.
Autor: Vít Malota
V průběhu více než roku bylo veškeré divadlo omezeno kvůli protiepidemiologickým opatřením. Mnoho přehlídek tak nemohlo proběhnout, amatérským souborům bylo zapovězeno zkoušet a zdálo se, že divadlo “spí”. Letošní Audimafor, jenž proběhl stále v redukovaném režimu – bez diváků, dokázal opak.
Činoherní | Experimentální | Krajské postupové přehlídky
Na přehlídce se objevilo devět inscenací, z nichž každá se vyznačovala zejména touhou hrát (si), vypovídat, divadelně žít. Ať už byl výsledek jakýkoli, právě nezdolatelné odhodlání se s nepřízní osudu vyrovnat, dělá ze všech zúčastněných divadelníky tělem i duší.
Přehlídku otevřela inscenace Rumplcák a princeznička na motivy bratří Grimmů od Loutkového divadla Maminy. V detailech dokázala být vynalézavá a nápaditá, leč chybělo lepší dramaturgické uchopení a práce s vývojem postav. To Rýžování od Hany Voříškové získalo doporučení a nominace na Loutkářskou Chrudim, Wolkrův Prostějov i Šrámkův Písek. Upřímností výpovědi i minimalistickým avšak přesným ztvárněním se jednalo o jedinečný počin, který má předpoklad patřit k tomu nejlepšímu, co se na amatérské divadelní scéně letos objeví. Hra o duši souboru Convivium ze ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř doplácela na nemožnost souboru scházet se vzhledem k vládním omezením, zcela otevřeně tak předstoupili s „rozpracovaným“ kusem, jenž však v rámci dramaturgickém i tematickém držel pohromadě, vědělo se „o čem“ a „proč“, což je důležitější, než vybroušený tvar bez duše. V tomto smyslu hra o duši dopadla pro jaroměřské dobře. Teď nádech a leť z Pardubic tvoří již několik let zaznamenáníhodné dokumentární inscenace. Letos zvolil cestu co nejminimalističtější, redukovanou na pouhé „vyprávění příběhů v plenéru“. Přes důležitost zaznamenávání jednotlivých osudů, chyběla porotě srozumitelnější dramaturgická linka. Menší odosobnění by mohlo pomoci najít diváku k tématu cestu. Turnovské divadelní studio a jejich Moc moci byli pravděpodobně nejkontroverznějším kusem. Byť se nedalo hercům upřít osobní nasazení a intenzitu projevu, dramaturgicko-režijní uchopení absentovalo, divák tak tápal ve smyslu předváděného, které místo aby „předávalo“, pouze „vystavovalo na odiv“ – ať už pochybné scénáristické kreace, tak herecký kvazi um. Druhá inscenace z Jaroměře Míchat v Hrncích byla semknutějším a dotaženějším kusem než předchozí Hra o duši. I zde zůstávají bílá místa, jež bude třeba zaplnit, ale o zážitek se jedná již nyní. Josef Káninský si v Trubcích nedokázal zcela poradit s kvalitní avšak nelehkou předlohou od Davida Fostera Krátké rozhovory s Odpornými muži. V tomto konkrétním případě je největší hodnotou touha pustit se do náročného sousta a vyjít z nerovného souboje se ctí. D. R. E. D. s experimentální inscenací Vahadlo nenaplnil tento rok pověst pozoruhodného divadelního experimentu, výsledný tvar působil spíše než jevištní báseň jako narychlo spíchnutý sled ne příliš oduševnělých metaforicko-nonsensových textů a mužské nahoty. ani jedna ze zmíněných složek nepotěšila, nešokovala, nenaštvala. Výsledkem předpokládaného silného divadelního zážitku byla, i přes nepochybné kvality souboru, lhostejnost. To inscenace ckd od Osamocené neplýtvala se velkými gesty ani s textem a užitými jevištními prostředky. Minimalistická inscenace s nádechem japonských haiku uzavřela Audimafor tím nejlepším možným způsobem. Divadlo žije!
Výsledky letošní spojené přehlídky Audimafor & Divadelní setkání, která byla postupem na Mladou scénu, Loutkářskou Chrudim, Šrámkův Písek a Wolkrův Prostějov.
V přehlídce se objevilo 9 soutěžních inscenací. Byl to velmi příjemný víkend v Divadle Drak.
22. – 23. května 2021, Divadlo Drak, Hradec Králové
Přehlídku pořádalo Centrum uměleckých aktivit Impuls Hradec Králové a Volné sdružení východočeských divadelníků ve spolupráci s Divadlem Drak za finančního přispění města Hradec Králové, Královéhradeckého kraje a Ministerstva kultury ČR.
(realizováno za účelem natáčení záznamu divadelních inscenací) Přehlídka proběhla ve specifickém režimu bez přítomnosti diváků.
Lektorský sbor
Vladimír Hulec: teatrolog, divadelní kritik a publicista (předseda poroty)
Jiřina Vacková: pedagožka KALD DAMU, herečka pražské Ypsilonky
Nina Malíková: teatroložka a pedagožka, předsedkyně mezinárodní loutkářské unie UNIMA
Vít Malota: režisér, recitátor, literární kritik a publicista
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku experimentujícího divadla Šrámkův Písek:
• inscenaci Strategie růže souboru Teď nádech a leť, Pardubice
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor upozorňuje odbornou radu pro Šrámkův Písek na inscenaci Vahadlo souboru
D.R.E.D. Náchodsko Kladsko Pražsko
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku studentských divadelních souborů Mladá scéna:
• inscenaci Míchat v hrncích souboru Je to tajný, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku divadel poezie Wolkrův Prostějov:
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
• inscenaci ckd souboru Osamocená, Hradec Králové
Lektorský sbor nominuje k postupu na přehlídku loutkového divadla Loutkářská Chrudim:
• inscenaci Rýžování v interpretaci Hany Voříškové, Choceň
Lektorský sbor doporučuje k postupu na přehlídku loutkového divadla Loutkářská Chrudim:
• inscenaci Míchat v hrncích souboru Je to tajný, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
• inscenaci Hra o duši, souboru Convivium, ZUŠ F. A. Šporka, Jaroměř
Lektorský sbor udělil cenu:
• Haně Voříškové za výjimečný autorský počin v inscenaci Rýžování
V příloze naleznete fotografie J. Slavíčka z inscenací Hra o duši, Vahadlo, Trubci, Míchat v hrncích, Rumplcák a princeznička, ckd, Moc moci – pozn. red.
Autor: Vít Malota
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.