Amaterská Scéna: 69. Loutkářská Chrudim - Den první. AS-blogy, 30.6.2020.

69. Loutkářská Chrudim - Den první

Ještě před pár týdny se konání festivalu zdálo jako hudba daleké budoucnosti. Postupně se akce spíše rušily, než aby probíhalo festivalové těšení. Organizátoři se ale drželi hesla o přežívající naději, inspirovali se příslovím s kalhotami a brodem a vytrvali.

Loutkové


I přesto vnímám jako malý zázrak přeplněný stan loutkářských nadšenců, kteří v postupně odeznívající koronavirové krizi potleskem vítají velitele v námořnické čepici – Michala Drtinu. Jeho úvodní řeč hned osvětluje několik drobných chyb uvedených v programu, ale publikum je všeodpouštějící, lektoři se hrdě hlásí ke svým seminaristům a vzápětí se už hloučkují na pražícím slunci, aby se domluvili na společném setkávání od zítřejších brzkých hodin.

Letošní program je překvapivě nabitý, jakoby se ho veškerá omezení a průvodní nejistoty ani nedotkly. Festivalové hučení se nakrátko přesune do Divadla Karla Pippicha na úvodní představení Divadla Líšeň a vzápětí propuknou družné přátelské hovory radostných setkání okolo hlavního stanu. Už jsou slyšet první písně, ozývá se smích a zapálené diskuze, ale to vše je jen předzvěst dalšího dění. Zítra už navíc odpadá povinnost nošení roušek, restaurační zařízení se zbavují restrikcí ohledně otevírací doby. Je třeba načerpat energii a s úsvitem se plnou parou vrhnout do víru dní Loutkářské Chrudimi.
Veronika Švecová

S Pátkem v úterý

Festival zahájilo Divadlo Líšeň s inscenací Robinson ve velkém sále chrudimského kulturního středobodu – Divadle Karla Pippicha. Defoeův kánonický román rozžívají něco přes metr velcí manekýni ze dřeva. Tvůrci si z vrstevnaté látky vybrali jako hlavní téma proces transformace jedince z dítěte do dospělého, který se učí respektovat moře, přírodu a přijímá ji ve všech jejích podobách. Dva vodiči Robinsona tedy představují jeho dvě vývojové fáze – ženský hlas je po vyplavení na ostrově převálcován tím mužským, dospělým. Toto pojetí asociuje ještě další výklad, osamocený trosečník podléhá schizofrenii a chvíle o samotě vyplňuje vnitřním dialogem.

Poutavé obrazy s originálními loutkami bohužel často zanikají v unaveném tempu představení. Tím nemám na mysli meditativní obrazy mořských vln a želvy, která si razí cestu k ostrovu, ale zbytečné doslovné textové pasáže. Předlohu zná každý a diváka zajímá, jakým způsobem ho tvůrci podají, co nového na scéně oživí. Filosofická linka, která je určitým trademarkem líšeňského souboru, mi připadá zbytečně zanesená dlouhými konverzačními scénami, zbytečnými doslovnostmi a komplikovanými hereckými akcemi a přestavbami. Přitom je výchozí bod inscenace, tedy Robinsonův růst, skvěle vypreparovaný z předlohy a je ideálním příkladem osobité interpretace, kterou bych přesně v případě zpracování podobně populární látky očekávala.

Start festivalu si i přesto udržel úroveň, dobře odvedené loutkářské řemeslo a předzvěst divadlem naplněných a diskuze otevírajících dní.
Ema Šlechtová

Autor: Amaterská Scéna
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':