Plzeň, GARDAVSKÝ, Vladimír: Théta zahájila v Dialogu na výbornou. PLŽ – Plzeňský literární život č. 1/2020, příloha Listy Ason-klubu, s. 8

Théta zahájila v Dialogu na výbornou

Někdejší neprofesionální plzeňské divadlo Sofranza vystupuje od počátku nové divadelní sezony pod pojmenováním Théta. Pod novým názvem uvedlo nyní v plzeňském Divadle Dialog i svoji první premiéru, jiskřivou komedii anglického herce, scénáristy a občasného dramatika Lionela Goldsteina 3 v pokoji. V českém prostředí je známější autorova hra Pan Halpern a pan Johnson a kromě toho, že obě komedie byly adaptovány také pro filmové plátno, spojuje je i podobné téma. Zatímco hra o dvou pánech se otevírá truchlením obou mužů nad hrobem jedné ženy, k návštěvě hry 3 v pokoji zve soubor stručnou anotací: Zack byl manželem Annie. A milencem Debbie. Ann a Debbie jsou kamarádky. Komedie ve dvou o třech.
Začátek nové éry se spolku Théta skvěle vyvedl. Břitkou komedii výborně přeložil Pavel Dominik, hlavních rolí se ujaly zkušené protagonistky souboru a režijní spoluprací nepohrdl již ostřílený režisér, dlouholetý člen činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jakub Zindulka. Ten také navrhl vkusnou funkční scénu, na níž na první pohled vše ladí. Jistě hlavně díky tvůrčí součinnosti s ním podaly obě herečky tak uvolněné a přitom dramaticky vyostřené výkony a ztvárnily bezpochyby své (alespoň prozatím) životní role. Jako první se na jevišti v pronajatém hotelovém pokoji v New Yorku objevuje rázná a akurátní Ann (Andrea Řeháčková), na kterou doma po smrti manžela a odjezdu již dospělého syna padl nepřekonatelný smutek, jenž stále přetrvává, ale nebrání jí v sekýrování personálu hotelu kvůli maličkostem. Povzbudit ji přichází její nejlepší kamarádka, rozevlátá a roztěkaná Debbie (Martina Chalupská), která je rovněž zdrcená úmrtím přítele, ale zároveň je dotčená, že nebyla pozvána na pohřeb. Tím třetím v pokoji je zpopelněný Zack v urně, jehož osudy nám jeho manželka a jeho milenka ve vzájemném rozhovoru postupně odkrývají. Obě ženy byly k sobě vždycky upřímné, ale o Zackovi nikdy nemluvily. Až nyní jeho skon umožňuje hlouběji nahlédnout do niter obou žen a jejich skrytých zákoutí a dovoluje oběma pojmenovávat vztahy k partnerům i k sobě samým. Obě protagonistky toto martyrium podstupují, srozumění je střídáno spory, přesto když je jedna z hrdinek na dně, druhá má potřebu ji konejšit. Zjišťujeme, že ženy jsou bytosti navýsost emocionální, kdy láska a nenávist, pláč i smích stojí nejednou pospolu. Konzumace alkoholu uvolňující jazyk by sice mohla být pozvolnější, při ztrátě zábran však ještě zábavněji vyplouvají na povrch dlouho potlačované pocity.
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':