KULICHOVÁ, Radka: Přehlídka dětského divadla Jablonec nad Nisou, 13.–14. 4.2019. Deník Dětské scény, č. 0., str. 19-20, 7.6.2019.

PŘEHLÍDKA DĚTSKÉHO DIVADLA
JABLONEC NAD NISOU, 12. – 13. 4. 2019
Regionální přehlídky se zúčastnilo 12 souborů z Libereckého kraje. Představili se žáci ve věkovém rozsahu 6 – 15 let se svými nazkoušenými krátkými inscenacemi. Diváci měli možnost zhlédnout pestrou nabídku vystoupení od zpracování klasických příběhů přes upravené pověsti až po autorské představení. Ve velké míře se používala živá hudba. Mnoho souborů se pokoušelo pracovat i se světelným designem, zatím pouze na nižší úrovni. Porota udělila několik ocenění za pedagogické vedení, práci s loutkou, výtvarné, hudební i pohybové ztvárnění
Mravenci ZUŠ Turnov – Loupežníci
V režii Romany Zemenové a Aleny Tomášové vznikla na motivy pověsti 15minutová inscenace. V jednoduché dramaturgii žáci rozehráli příběh o loupežnících, kteří nakonec pověsí své řemeslo na hřebík a pomáhají dívkám v domácnosti a na trhu. Je využívána recitace, zpěv i živá hudba. Na scéně využívali herci oboustranné obrázky. Jde o začínající soubor, ve kterém aktéři stále trochu bojují se zapamatováním textu, situace lze více rozehrát a propojit jednotlivé akce. Vedoucí však připravily pro žáky jasnou strukturu příběhu a bezpečný prostor, kde se mohou realizovat, proto má soubor potenciál k lepšímu výkonu v dalších reprízách. Bylo uděleno ocenění za pedagogické vedení.
ZŠ Aloisina Výšina, Bezejména 3. C Liberec – Kamil neumí lítat
Upravený příběh Jennifer Berne o Kamilovi režijně zpracovala Jarmila Šírlová. Na scéně se žáci proměnili ve špačky, kteří mezi sebou mají Kamila, který se více zajímá o knížky než o to, jak se naučit létat. Když však mají špačci odlétat do teplých krajin, Kamil stále létat neumí. Ostatní ho neopustí a on pak v bouřce všechny zachrání svým nápadem. Cílem souboru bylo upozornit na akceptaci odlišností. Předloha však neposkytuje dramatický konflikt, nedotažené postavení Kamila ve skupině vedlo k neurčitým situacím v inscenaci. Nebyl jasný záměr, zda bude ztvárnění realistické nebo stylizované. Samotný proces zkoušení a práce s tématem byl pravděpodobně velmi přínosný a pro žáky zajímavý. Inscenace obsahovala velmi povedené scény – vytváření písmen, slov, vět.
Světeláček Světlá pod Ještědem – Malý princ
Známý příběh od Antoine de Saint-Exupéryho v úpravě Lubomíra Kubátka s žáky režijně připravila Irena Kozáková. Motivy k zpracování tohoto tématu vycházely ze zaujetí jednoho člena souboru příběhem o malém princi. Filosofické otázky a témata jsou vhodná spíše ke sdílení ve skupině v rámci procesu zkoušení a není nutné vzniklý tvar za každou cenu prezentovat divákům. Velmi těžké téma bylo zpracováno dle podrobného návodu scénáře, a neposkytovalo aktérům dostatečnou volnost pro osvojení a prožití příběhu. Žáci však splnili zadaný úkol na výbornou, v rámci svým možností a nastavených podmínek odvedli dobrý herecký výkon.
Divadelníčci Vikýř, Dům dětí a mládeže Vikýř, Jablonec nad Nisou – O palačinkové Pepince
Jiřina Polanská se ujala režie pohádky Aloise Mikulky v dramatizaci Věry Dřevíkovské. Scénář příběhu Pepinky a Marmelajdy , jak spolu nakonec dělali palačinky, byl souborem nápaditě vylepšen. Marmelajda byl na Pepinku zlý, ona ho ale i přesto zachránila před utonutím. On si svou chybu nakonec uvědomil. Žáci si v tomto ztvárnění vyzkoušeli manipulaci s loutkou. Původně šlo pouze jednotlivé etudy, které zpočátku neměly ambice předvést se před publikem. Inscenace není dotažená rytmicky, některé pasáže jsou pouze mechanicky opakované. Soubor se vyznačoval svou výbornou hlasovou vybaveností. Inscenace byla oceněna za práci s loutkou a hlasem.
AD/HaDi – Černí andělé
Klasický černošský příběh Ludvíka Aškenázyho upravila Alena Tomášová se souborem (režie: Alena Tomášová a Romana Zemenová). V příběhu není žádný dramatický konflikt, jedná se pouze o vyprávění o tom, jak vzniklo Los Angeles. Žáci používají také anglická slova k dotvoření atmosféry a pokusu o stylizaci. Tato inscenace vzbudila rozdílné názory na její dramaturgii. Každopádně se jedná o intenzivní práci se žáky, kde držení rytmu a rytmické říkanky pomohly žákům prezentovat soustředěný výkon. Velice povedené byly stylizované kostýmy černochů a bělochů. Bylo uděleno ocenění za rytmizaci inscenace a kolektivní práci.
Malé Bezejména Liberec – Strom Lidožrout
Příběh od Alexandra Klimenta ze sborníku Uzel pohádek zrežírovala Miroslava Čechlovská a Jarmila Šírlová. Členové souboru jsou dle slov vedoucí filosoficky zaměření s ambicemi vytvořit politicky angažované divadlo. Na základě předlohy si vytvořili svůj scénář o životě v jednom městě, které ovládal strom lidožrout. Inscenace měla jasně nastolený konflikt, herci se orientovali v situacích a prezentovaných vztazích mezi postavami. Problémem inscenace byl poněkud nezřetelný konec, hlavní postavy se vmísily do davu. Nejasně vystavěný byl také rozsudek nad postavou hrdiny. Celkově byly výborně využity výrazové divadelní prostředky, nechyběla znakovost, metafora. Žáci pohybově nadaní, pohyby a gesta precizně dotažená. Inscenace byla oceněna za silné téma a pohybové ztvárnění spojené s návrhem do širšího výběru do celostátního kola Dětská scéna.
TaPS Magdaléna, z. s. Rychnov u Jablonce nad Nisou – Čím větší strach, tím větší...
Vystoupení inspirované postavami z knihy V. Vančury Kubula a Kuba Kubikula ztvárňuje boj se strachem, popisuje, jak se strašidlo může změnit třeba v pejska (režie a choreografie: Ludmila Rellichová). Vystoupení je koncipováno jako tanečně pohybové s využitím skupinové recitace, písní a projekce. Promítané obrázky vytvořily děti samotné a dotváří celkovou atmosféru příběhu. Nepatrné problémy nastaly v přechodu situacemi, kdy se děti bojí a kdy jsou strašidlem. Velice milé a čisté představení, děti pohybově nadané a zainteresované do tématu vystoupení. Bylo uděleno ocenění za pedagogické vedení.
Divadlo Vydýcháno ZUŠ Liberec – 4. ročník – Přátelé z plátna
Jedná se o autorské představení souboru v režii Michaely Palaščákové. Žáci rozehráli situaci, kdy mají ve škole za úkol vypracovat práci o tom, co je to groteska. Po promítání grotesky postavičky vystoupí z plátna a děti si je vezmou domů a spřátelí se s nimi. Vybrané téma a prostředky jsou výborné, nedotažené a nedokončené je finální provedení. Je třeba více zapracovat na jednotlivých scénách a celkovém hereckém výkonu žáků. Velkou pochvalu si zaslouží spolupráce se žáky a výběr autorského divadla. Již na první pohled je patrné, že se na nápadu a procesu zkoušení podíleli sami žáci.
Dramatický kroužek DRKR ZŠ Liberecká, Jablonec nad Nisou - Rozdílní
Autorské představení souboru, jehož režie se ujala Petra Čermáková, představuje skupinu žáků, kteří dostali za úkol připravit zábavné odpoledne pro budoucí prvňáčky a představit jim na jednotlivých stanovištích školu. Jedná se o pokus o autorskou etudu, do skupiny přijde nová spolužačka. Navrhuje vylepšení a inovace, spolužáci ji zpočátku odmítají, nakonec společně úkol zrealizují. Vystupování žáků je příliš zmechanizované a bez fantazie. Nedostatečná a nefunkční je práce s prostorem. Kladně lze hodnotit pokus o divadelní ztvárnění např. situace, kdy dívku všichni obklopí a skandují, že k nim nepatří. Členům souboru se podařilo reflektovat sami sebe a své chování ve skupině, tato tendence je velmi pozitivní.
Ani Muk ZUŠ Turnov – Daidalos a Ikaros
Divadelní ztvárnění pověsti od Eduarda Petišky režírovaly Romana Zemenová a Alena Tomášová. Výběr tématu navazuje na učivo probírané ve škole. Žáci sami vytvořili dramatickou linku a vytipovali záchytné body v příběhu. Zpracování však bylo poněkud unylé, příliš popisné vyprávění. Některé situace nedotažené do konce. V inscenaci byla použita živá hudba. Detailně promyšlené kostýmy, se kterými se pracovalo i scénograficky. Bohužel někteří herci neměli dostatečné dovednosti v manipulaci s kostýmem. Členové souboru však mají divadelní prostředky, které lze dále rozvíjet a zvýšit tak kvalitu inscenace. Inscenace byla oceněna za výtvarnou a hudební složku.
Divadlo Vydýcháno (Mezikontinentální balistická rodina) ZUŠ Liberec – Příběhy z konce předměstí
V režii a pod pedagogickým vedením Lukáše Horáčka vznikla dramatizace několika povídek od Shauna Tana. V celé inscenaci se hojně využívá vizuálních a pohybových prostředků. Celý soubor se vyznačuje pohybovou vybaveností a soustředěním na provedení jednotlivých scén. Je zde patrná výborná práce se situací, plně využity jsou divadelní prostředky, např. práce s krabicemi. Prostor ke zlepšení je v oblasti mluvního projevu herců. Chvályhodná je spolupráce s divákem a zdařilé uchopení tématu. Soubor byl oceněn za inscenaci a divadelní metaforu spojené s přímým postupem do celostátního kola Dětská scéna.
Šumák ZUŠ Turnov – Koralína
Klasický příběh si žáci pro ztvárnění vybrali sami, režie se ujala Romana Zemenová. Jedná se o nové pojetí příběhu, který režisérka již dříve nazkoušela. Využity byly loutky zhotovené pro předchozí inscenaci. Celý příběh až moc kopíruje příběh z předlohy. V celé inscenaci se střídají pasáže ztvárněné divadelně a pasáže nepříliš zdařilé pojaté příliš dětsky. Scénograficky zajímavá byla scéna vytvořená ze sukně s náznakem divadelního využití. Herci sebevědomě pracovali s materiálem a byla patrná i cílená herecká práce s loutkou. Inscenace byla oceněna za práci s loutkou a materiálem.
Za lektorský sbor ve složení Kateřina Schwarzová (předsedkyně poroty), Karel Tomas, Pavel Skála, sepsala Radka Kulichová
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':