KODEŠ, Jaroslav: Radnický dráček 2018 (recenze, výsledky). AS 18.5.2018.
RADNICKÝ DRÁČEK 2018
Ne každý rok je stejný a ne vždy se urodí, jak bychom si přáli. Někdo nestihne nazkoušet, co si předsevzal, jiný musí zkoušení a přípravu inscenace z různých interpersonálních důvodů posunout...
Činoherní | Krajské postupové přehlídky
…někdo prostě jen odpočíval a sbíral dech pro další hru déle, než bylo záhodno, a pak jsou tu různé nemoci, zranění a nepříjemné rodinné události, čímž nechci na nikoho nic přivolávat. Suma sumárum, když se shora naznačených problémů sejde z vícero stran, výsledek je nabíledni. Květnová oblastní přehlídka Radnický dráček 2018 čítala pouze dvě soutěžní inscenace.
Nejprve jsme viděli začínající soubor VÝSKUM – Významnou SKUpinu UMělců z Plzně. Pravopisná chyba v názvu skupiny je pouze vtip, nicméně při prvním čtení to opravdu nepůsobí přitažlivě. O to sympatičtěji zapůsobilo, jejich představení Kam čerti nesmějí. Literární předloha inscenace je dílem Dominiky Králové, jedné z členů skupiny. Postrádá sice základní stavební kameny dobrého dramatického díla, místy je i nelogická, přesto musíte konstatovat, že to není na prvotinu pokus marný, a že se v budoucnu můžeme dočkat díla výrazně lepšího. A podobně je to i se samotnou inscenací. Více nás osloví chuť a nadšení všech protagonistů než schopnosti režie a herců řešit dramatické situace, partneřit, dát inscenaci jednotný řád.
Histrio Plzeň je naopak už zaběhlý soubor, který se Radnického Dráčku zúčastňuje dosti často. I jejich inscenace pochází se souborové díly. Martina Macáková napsala pro pět žen a jednoho muže jednoduchou pohádku se zpěvy Polívka se vaří. Čarodějnice Rozára v podání Ivany Malátové zapomněla většinu kouzel, nechce se jí strašit a tak se dala na loupežnické řemeslo. Ukradne Babce flašinet, o kterém ovšem neví, že je kouzelný a postupně prostřednictvím očarované houbovky získá jako své služebníky dvě princezny a jednoho ztraceného prince. Zápletku nakonec vyřeší hodná a chytrá dívka Andělka, která nejen pomocí kouzla flašinetu zachrání prince, ale i zbylé princezny. Ale to je vše. Na konci není potrestáno zlo, neboť se dozvídáme, že vše byl jen Rozárčin sen. Scénář představení je napsán poučeně, děj je přehledný, situace vystavěné. Z hlediska tematizování příběhu je ovšem potřeba domyslet hned v úvodu přesnější motivaci pro jednání Čarodějnice Rozáry, je to její sen či není, a s tím spojit konec hry, navýšit příběhovou linku Prince a Andělky o zviditelnění jejich milostného vztahu, a změnit chování Babky, tak aby mohla lépe plnit funkci „kouzelného dědečka“. Jinak představení potěšilo, neboť herci hrají i zpívají dobře, s energií bez zbytečného přehrávání.
Tyto dvě soutěžní inscenace doplnili ještě další tři hosté, to aby se v rámci přehlídky mohly radnické děti vidět víc představení. Jejich výčet: Divadýlko Kuba Plzeň – Za každým rohem jeskyňka, Divadlo ŠUS odehrálo dvě představení – Červená Karkulka, a Ulhaná princezna.
Organizačně proběhla přehlídka tradičně bez zaváhání, tudíž na jedničku. Tak snad za rok bude víc těch „kousků“ do soutěže.
(V příloze foto z druhé soutěžní inscenace, foto archiv přehlídky – pozn. red.)
Výsledky a ocenění:
Čestné uznání: Izabela Tomiová za herecký výkon v roli Princezny v inscenaci Kam čerti nesmějí Divadla VÝZKUM Plzeň
Ceny: Dominika Karlová za herecký výkon v roli Čerta v inscenaci Kam čerti nesmějí Divadla VÝZKUM Plzeň
Ivana Malatová za herecký výkon v roli Čarodějnice Rozáry v inscenaci Polívka se vaří Divadla Histrio Plzeň
Martině Macákové za dlouholetý autorský přínos tvorby pro děti
Na národní přehlídku Popelka 2018 v Rakovníku nebyla doporučena žádná inscenace.
Autor: Jaroslav Kodeš
Ne každý rok je stejný a ne vždy se urodí, jak bychom si přáli. Někdo nestihne nazkoušet, co si předsevzal, jiný musí zkoušení a přípravu inscenace z různých interpersonálních důvodů posunout...
Činoherní | Krajské postupové přehlídky
…někdo prostě jen odpočíval a sbíral dech pro další hru déle, než bylo záhodno, a pak jsou tu různé nemoci, zranění a nepříjemné rodinné události, čímž nechci na nikoho nic přivolávat. Suma sumárum, když se shora naznačených problémů sejde z vícero stran, výsledek je nabíledni. Květnová oblastní přehlídka Radnický dráček 2018 čítala pouze dvě soutěžní inscenace.
Nejprve jsme viděli začínající soubor VÝSKUM – Významnou SKUpinu UMělců z Plzně. Pravopisná chyba v názvu skupiny je pouze vtip, nicméně při prvním čtení to opravdu nepůsobí přitažlivě. O to sympatičtěji zapůsobilo, jejich představení Kam čerti nesmějí. Literární předloha inscenace je dílem Dominiky Králové, jedné z členů skupiny. Postrádá sice základní stavební kameny dobrého dramatického díla, místy je i nelogická, přesto musíte konstatovat, že to není na prvotinu pokus marný, a že se v budoucnu můžeme dočkat díla výrazně lepšího. A podobně je to i se samotnou inscenací. Více nás osloví chuť a nadšení všech protagonistů než schopnosti režie a herců řešit dramatické situace, partneřit, dát inscenaci jednotný řád.
Histrio Plzeň je naopak už zaběhlý soubor, který se Radnického Dráčku zúčastňuje dosti často. I jejich inscenace pochází se souborové díly. Martina Macáková napsala pro pět žen a jednoho muže jednoduchou pohádku se zpěvy Polívka se vaří. Čarodějnice Rozára v podání Ivany Malátové zapomněla většinu kouzel, nechce se jí strašit a tak se dala na loupežnické řemeslo. Ukradne Babce flašinet, o kterém ovšem neví, že je kouzelný a postupně prostřednictvím očarované houbovky získá jako své služebníky dvě princezny a jednoho ztraceného prince. Zápletku nakonec vyřeší hodná a chytrá dívka Andělka, která nejen pomocí kouzla flašinetu zachrání prince, ale i zbylé princezny. Ale to je vše. Na konci není potrestáno zlo, neboť se dozvídáme, že vše byl jen Rozárčin sen. Scénář představení je napsán poučeně, děj je přehledný, situace vystavěné. Z hlediska tematizování příběhu je ovšem potřeba domyslet hned v úvodu přesnější motivaci pro jednání Čarodějnice Rozáry, je to její sen či není, a s tím spojit konec hry, navýšit příběhovou linku Prince a Andělky o zviditelnění jejich milostného vztahu, a změnit chování Babky, tak aby mohla lépe plnit funkci „kouzelného dědečka“. Jinak představení potěšilo, neboť herci hrají i zpívají dobře, s energií bez zbytečného přehrávání.
Tyto dvě soutěžní inscenace doplnili ještě další tři hosté, to aby se v rámci přehlídky mohly radnické děti vidět víc představení. Jejich výčet: Divadýlko Kuba Plzeň – Za každým rohem jeskyňka, Divadlo ŠUS odehrálo dvě představení – Červená Karkulka, a Ulhaná princezna.
Organizačně proběhla přehlídka tradičně bez zaváhání, tudíž na jedničku. Tak snad za rok bude víc těch „kousků“ do soutěže.
(V příloze foto z druhé soutěžní inscenace, foto archiv přehlídky – pozn. red.)
Výsledky a ocenění:
Čestné uznání: Izabela Tomiová za herecký výkon v roli Princezny v inscenaci Kam čerti nesmějí Divadla VÝZKUM Plzeň
Ceny: Dominika Karlová za herecký výkon v roli Čerta v inscenaci Kam čerti nesmějí Divadla VÝZKUM Plzeň
Ivana Malatová za herecký výkon v roli Čarodějnice Rozáry v inscenaci Polívka se vaří Divadla Histrio Plzeň
Martině Macákové za dlouholetý autorský přínos tvorby pro děti
Na národní přehlídku Popelka 2018 v Rakovníku nebyla doporučena žádná inscenace.
Autor: Jaroslav Kodeš
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.