STROTZER, Milan: Ostrožská Nová Ves, BLIC, Nahé Slovácko, recenze, KP Hanácký divadelní máj Němčice nad Hanou 2017
Divadlo BLIC Ostrožská Nová Ves, z. s.
Ivan Helmich: Nahé Slovácko
Divadlo BLIC z Ostrožské Nové Vsi zahájilo 31. Hanácký divadelní máj v Němčicích nad Hanou v komediálním až rozverném duchu svou inscenací hry Ivana Helmicha Nahé Slovácko. Tuto informaci je třeba uvést na pravou míru, neboť v první části představení souboru uvedl jednu scénu ze sedmidílné komedie Zdeňka Podskalského Žena v trysku století, a sice její druhou část Doba kamenná. Po ní následovala hra Ivana Helmicha Nahé Slovácko. Autor si zde vzal inspiraci z aktovky Poznání šokem amerického autora Roberta Andersona. Vytvořil však svébytnou divadelní předlohu, jejíž příběh situoval do malé obce na Slovácku, do prostředí ochotnického divadelního souboru, jehož aktéři hovoří nářečím, které je jim vlastní. Z doby kamenné jsme se ocitli v současnosti. Text Ivana Helmicha je vpravdě autorským počinem, a to velice zdařilým. Jde o předlohu s dobře napsanými dialogy, nepostrádajícími humor, a hlavně umožňující hercům uplatnit slovní i situační gagy. To se také hereckému kolektivu souboru ve značné míře daří, za což se mu dostává smíchové divácké odezvy. Mohla by být ještě mnohem větší, pokud by se podařilo rozehrát jednání postav v situacích, v komediální nadsázce a nespoléhat se pouze na dobře napsaný text tlumočený formou pravděpodobného jednání.
Nejblíže se ke kýženému způsobu herectví přiblížil Adrian Gabrhel v roli začínajícího herce Jarina, částečně i Adéla Botková v roli herečky Blaženy.
To, po čem je voláno u Nahého Slovácka, se ještě větší měrou dotýká i první části představení, provedení Doby Kamenné. Samostatné uvedení této scény navíc stěžuje skutečnost, že je vytržena z řetězícího se sledu příběhů o tom, jak ženy v průběhu lidské existence nabývají nadvlády nad mužským pokolením. Začne to již v nebeském ráji a skončí v daleké budoucnosti. V samotné Době kamenné nelze takový oblouk sklenout.
Mezi oběma uvedenými aktovkami není vysledovatelná myšlenková spojitost. Souboru o ni ani nešlo, k spojení aktovek do jednoho představení došlo z ryze provozních důvodů.
S Divadlem BLIC strávilo takřka zaplněné hlediště němčického kina/divadla příjemný rozverný večer, k němuž přispěla především autorská práce Ivana Helmicha, který byl rovněž režisérem inscenace. Spojení role autora a režiséra bývá začasté ošidné, ne však nemožné.
Milan Strotzer
Ivan Helmich: Nahé Slovácko
Divadlo BLIC z Ostrožské Nové Vsi zahájilo 31. Hanácký divadelní máj v Němčicích nad Hanou v komediálním až rozverném duchu svou inscenací hry Ivana Helmicha Nahé Slovácko. Tuto informaci je třeba uvést na pravou míru, neboť v první části představení souboru uvedl jednu scénu ze sedmidílné komedie Zdeňka Podskalského Žena v trysku století, a sice její druhou část Doba kamenná. Po ní následovala hra Ivana Helmicha Nahé Slovácko. Autor si zde vzal inspiraci z aktovky Poznání šokem amerického autora Roberta Andersona. Vytvořil však svébytnou divadelní předlohu, jejíž příběh situoval do malé obce na Slovácku, do prostředí ochotnického divadelního souboru, jehož aktéři hovoří nářečím, které je jim vlastní. Z doby kamenné jsme se ocitli v současnosti. Text Ivana Helmicha je vpravdě autorským počinem, a to velice zdařilým. Jde o předlohu s dobře napsanými dialogy, nepostrádajícími humor, a hlavně umožňující hercům uplatnit slovní i situační gagy. To se také hereckému kolektivu souboru ve značné míře daří, za což se mu dostává smíchové divácké odezvy. Mohla by být ještě mnohem větší, pokud by se podařilo rozehrát jednání postav v situacích, v komediální nadsázce a nespoléhat se pouze na dobře napsaný text tlumočený formou pravděpodobného jednání.
Nejblíže se ke kýženému způsobu herectví přiblížil Adrian Gabrhel v roli začínajícího herce Jarina, částečně i Adéla Botková v roli herečky Blaženy.
To, po čem je voláno u Nahého Slovácka, se ještě větší měrou dotýká i první části představení, provedení Doby Kamenné. Samostatné uvedení této scény navíc stěžuje skutečnost, že je vytržena z řetězícího se sledu příběhů o tom, jak ženy v průběhu lidské existence nabývají nadvlády nad mužským pokolením. Začne to již v nebeském ráji a skončí v daleké budoucnosti. V samotné Době kamenné nelze takový oblouk sklenout.
Mezi oběma uvedenými aktovkami není vysledovatelná myšlenková spojitost. Souboru o ni ani nešlo, k spojení aktovek do jednoho představení došlo z ryze provozních důvodů.
S Divadlem BLIC strávilo takřka zaplněné hlediště němčického kina/divadla příjemný rozverný večer, k němuž přispěla především autorská práce Ivana Helmicha, který byl rovněž režisérem inscenace. Spojení role autora a režiséra bývá začasté ošidné, ne však nemožné.
Milan Strotzer
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.