Praha, Komorní divadlo, FEUERSTEIN Bedřich návrh opony, 1932
Praha, Komorní divadlo, FEUERSTEIN Bedřich návrh opony, 1932
Zdroj: Sbírka Národního muzea Praha, Česká republika, HD-2640 / - S - III a - 7 ch -

SYNECKÝ, Jakub: Praha, Komorní divadlo, návrh opony k inscenaci hry Simona Gantillona Maya, autor Bedřich Feuerstein, 1932, depozitář NM Praha

Návrh opony (kvaš, 330 x 250 mm) k inscenaci hry Simona Gantillona Maya v pražském Komorním divadle (1932) v díle Bedřicha Feuersteina (1892-1936) bezprostředně časově předchází etapu úspěšné scénografické spolupráce s Osvobozeným divadlem Voskovce a Wericha. Celková atmosféra této práce ale jakoby ukazovala nazpět k éře let dvacátých. Velký obličej ženy se zdůrazněnými červenými rty a rudou růží v pravém dolním rohu, umístěný před marínou s plujícím parníkem na širokém modrém obzoru, upomíná na poetický naivismus první fáze výtvarných aktivit Devětsilu, v něčem až na manifestační obraz Adolfa Hoffmeistera Anděl nad vodami (1922). Zároveň nezapře inspiraci dílem Josefa Šímy, Feuersteinova celoživotního přítele. Zejména motiv oblaků prostupujících ženský obličej je bytostně šímovský. Feuerstein ho však dovádí do důsledků, když jeden z oblaků zakrývá celou partii očí, nenaznačuje ani nos, takže jediným dominujícím prvkem tváře jsou jen ústa.
Bedřich Feuerstein patřil k aktivním členům Devětsilu. Od poetického naivismu jeho počátků se však odvrátil záhy. Podle svědectví Karla Honzíka měl velký podíl na výstavě v roce 1926, kde prezentoval své scénografické návrhy. (Karel Honzík: „Velký podíl na výstavě 1926 mělo divadelnictví. Divadelní konstrukce Feuersteinovy, Heythumovy, Obrtelovy, pak i Zelenkovy.“ In: Ze života avantgardy, Praha 1963, s. 75)
Ve dvacátých letech patřil Feuerstein ke špičkovým představitelům scénografické avantgardy. Návrh opony pro Komorní divadlo tak lze částečně chápat jako melancholické ohlédnutí za poetickou atmosférou uplynulého desetiletí. Zároveň ovšem bystře a poučeně reaguje na současné proudy divadelního výtvarnictví, snažící se o rehabilitaci malovaného obrazu jako integrální složky scénické výpravy. Ve třicátých letech opět vzroste podíl malířů na tvorbě výprav a zesílí malířské chápání scény. Feuerstein, který v sobě spojoval kvality vynikajícího architekta i malíře, zemřel příliš záhy (1936), než aby se mohl podílet na konečné syntéze. Práce, jako je tato, ale významně předznamenala obdobné snahy Františka Muziky a dalších tvůrců.

(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)

Související Obrázky

Praha, Komorní divadlo, FEUERSTEIN Bedřich návrh opony, 1932
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':