Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka, opona Spejblovo hudební zmatiné, 2010
Zdroj: Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka Foto Jiří Němec 2016
Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka, opona s portálem Spejblovo hudební zmatiné, 2010
Zdroj: Archiv čas. Loutkář
Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka, detail opony Spejblovo hudební zmatiné, 2010
Zdroj: Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka Foto Jiří Němec 2016
BLÁHA, Jiří: Praha, Divadlo Spejbla a Hurvínka, opona k inscenaci Spejblovo hudební zmatiné, autor návrhu Miki Kirschner, malbu provedl Jan Doleček, 2010
Pražské Divadlo Spejbla a Hurvínka uvádí kromě dětských představení i inscenace pro dospělé. Pro jednu z nich, Spejblovo hudební zmatiné, vznikla v roce 2010 malovaná opona s figurálním výjevem a nápisem „Cacatum non est pictum“. Podle návrhu výtvarníka divadla a autora loutek pro tuto inscenaci Mikiho Kirschnera ji namaloval Jan Doleček.
Na oponě o rozměrech 415 x 245 cm jsou zachyceni čtyři hlavní protagonisté divadla, jejichž dialogy se v inscenaci střídají s hudebními výstupy dalších figur. K tetě Kateřině v póze modelky s lyrou přichází Spejbl s kyjem, oděný pouze do zvířecí kůže. Hurvínek k tomu hraje na lyru, Mánička na cello a přihlíží Žeryk se dvěma hlavami. Dva andílci nad výjevem nesou pásku s latinským nápisem „Cacatum est non pictum“ (v přibližném překladu „Naděláno není malováno“). Hojně citovaný verš z Heineho satirického cyklu Německo: Zimní pohádka je většinou chápán jako posměšný komentář k metodám uměleckých kritiků.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Na oponě o rozměrech 415 x 245 cm jsou zachyceni čtyři hlavní protagonisté divadla, jejichž dialogy se v inscenaci střídají s hudebními výstupy dalších figur. K tetě Kateřině v póze modelky s lyrou přichází Spejbl s kyjem, oděný pouze do zvířecí kůže. Hurvínek k tomu hraje na lyru, Mánička na cello a přihlíží Žeryk se dvěma hlavami. Dva andílci nad výjevem nesou pásku s latinským nápisem „Cacatum est non pictum“ (v přibližném překladu „Naděláno není malováno“). Hojně citovaný verš z Heineho satirického cyklu Německo: Zimní pohádka je většinou chápán jako posměšný komentář k metodám uměleckých kritiků.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.