BLÁHA, Jiří: Sedloňov, jeviště hostince U zlaté koruny, opona s draperií a dívkou Loreley, autor Johann Scholz, poč. 20. stol., působiště DS Max v budově býv. školy
Často používaná kompozice s rozhrnutou draperií odhalující centrální výjev ve druhém plánu se objevuje také na oponě pro ochotnický soubor v Sedloňově v Orlických horách. Dívka s lyrou, která na středním výjevu sedí na kamenitém břehu u rozbouřené vodní hladiny, je podle místní tradice Loreley. Vodní víla ze stejnojmenné skály na břehu Rýna, která svým zpěvem lákala námořníky do záhuby, se v literatuře objevila na začátku 19. století a proslavila ji zejména Heineho báseň z roku 1824; během dalších desetiletí se její příběh i zobrazení stalo populární součástí německé kultury.
Výjev na sedloňovské oponě se však od rozšířených variací známého motivu v mnohém odlišuje. Rozbouřená vodní plocha je zde mořem spíše než řekou, dívka nesedí na vrcholu skály, ale pod ní, a na rozdíl od Heineho básně i většiny jejích zobrazení si nečeše rozpuštěné zlaté vlasy. Tím vším se podobá spíš mnohem starší kolegyni Loreley, Siréně, známé už z antické mytologie a především z Odysseových dobrodružství. Loreley byla přitom v německém prostřední jistě známější než Siréna a nemůžeme zatím vyloučit, že malíř jen v dobré víře použil nevhodnou předlohu. Střední výjev v iluzivním rámu přitom téměř zaniká v opulentní, asymetricky zřasené draperii, která zabírá více než dvě třetiny celkové plochy opony o rozměrech 540 x 245 cm.
Autorem opony a údajně i dalších dekorací byl místní sedlák, odsunutý po 2. světové válce, Johann Scholz. Ač zřejmě amatér, osvědčil zručnost srovnatelnou s některými divadelními profesionály – díky tomu maloval údajně také draperii pro nedochovanou oponu v nedalekém Deštném. Stáří opony neznáme. Kompozice i použitá barevnost však ukazují nejspíš na začátek 20. století, což odpovídá tomu, že nejstarší zprávy o sedloňovském ochotnickém souboru jsou z roku 1898; je pravděpodobné, že ochotníci si jeviště vybavovali krátce po zahájení činnosti.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Výjev na sedloňovské oponě se však od rozšířených variací známého motivu v mnohém odlišuje. Rozbouřená vodní plocha je zde mořem spíše než řekou, dívka nesedí na vrcholu skály, ale pod ní, a na rozdíl od Heineho básně i většiny jejích zobrazení si nečeše rozpuštěné zlaté vlasy. Tím vším se podobá spíš mnohem starší kolegyni Loreley, Siréně, známé už z antické mytologie a především z Odysseových dobrodružství. Loreley byla přitom v německém prostřední jistě známější než Siréna a nemůžeme zatím vyloučit, že malíř jen v dobré víře použil nevhodnou předlohu. Střední výjev v iluzivním rámu přitom téměř zaniká v opulentní, asymetricky zřasené draperii, která zabírá více než dvě třetiny celkové plochy opony o rozměrech 540 x 245 cm.
Autorem opony a údajně i dalších dekorací byl místní sedlák, odsunutý po 2. světové válce, Johann Scholz. Ač zřejmě amatér, osvědčil zručnost srovnatelnou s některými divadelními profesionály – díky tomu maloval údajně také draperii pro nedochovanou oponu v nedalekém Deštném. Stáří opony neznáme. Kompozice i použitá barevnost však ukazují nejspíš na začátek 20. století, což odpovídá tomu, že nejstarší zprávy o sedloňovském ochotnickém souboru jsou z roku 1898; je pravděpodobné, že ochotníci si jeviště vybavovali krátce po zahájení činnosti.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.