Dlouhomilov, Sokol, Praotec Čech na Řípu, autor František Flasar, 1928
Zdroj: OÚ Dlouhomilov Foto Jiří Němec 2016
Dlouhomilov, Sokol, detail opony Praotec Čech na Řípu, autor František Flasar, 1928
Zdroj: OÚ Dlouhomilov Foto Jiří Němec 2016
BLÁHA, Jiří: Dlouhomilov, DrO Sokola, opona Praotec Čech na Řípu, autor František Flasar, 1928, OÚ
Malíř František Flasar (1903–1989) se vyučil u dekoratéra Aloise Macha v Litovli a od roku 1929 pracoval samostatně. V pozdějších letech vytvářel sgrafita, maloval nástěnné malby i oltářní obrazy. Divadelní dekorace tvořily jen malou část jeho práce, ale silný vztah k divadlu dosvědčuje i jeho činnost herecká a organizátorská.
Oponu o rozměrech 710 x 420 cm pro dlouhomilovské Sokoly, kteří si v roce 1928 pořizovali nové jeviště, pojal Flasar velmi odvážně. Námět z národní prehistorie, praotec Čech shlížející z Řípu na novou vlast, je sice tradiční, ale na rozdíl od desítek svých kolegů ho malíř neokopíroval z patetické historizující předlohy. Nelze vyloučit, že použil nějakou jinou, méně okoukanou, ale nejpravděpodobnější je, že na oponu namaloval svou vlastní kompozici. I malířským provedením a barevností se přitom hlásí k době vzniku opony, což nebylo v této umělecké oblasti vůbec zvykem. Flasar zde sice ještě nedosahuje kvalit některých svých pozdějších děl, ale už zde je jasné, že jeho tvorba výrazně přesahuje dobový průměr. Posunem vpřed je i vynechání obvyklé draperie, která lemuje podobné výjevy téměř na všech starších i soudobých oponách.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 50-51.
Oponu o rozměrech 710 x 420 cm pro dlouhomilovské Sokoly, kteří si v roce 1928 pořizovali nové jeviště, pojal Flasar velmi odvážně. Námět z národní prehistorie, praotec Čech shlížející z Řípu na novou vlast, je sice tradiční, ale na rozdíl od desítek svých kolegů ho malíř neokopíroval z patetické historizující předlohy. Nelze vyloučit, že použil nějakou jinou, méně okoukanou, ale nejpravděpodobnější je, že na oponu namaloval svou vlastní kompozici. I malířským provedením a barevností se přitom hlásí k době vzniku opony, což nebylo v této umělecké oblasti vůbec zvykem. Flasar zde sice ještě nedosahuje kvalit některých svých pozdějších děl, ale už zde je jasné, že jeho tvorba výrazně přesahuje dobový průměr. Posunem vpřed je i vynechání obvyklé draperie, která lemuje podobné výjevy téměř na všech starších i soudobých oponách.
(Mgr. Jiří Bláha, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 50-51.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.