Předčice, Rozkvět, opona, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, opona, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Zdroj: Městský úřad Týn nad Vltavou, sál Kulturního domu Předčice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Zdroj: MÚ Týn nad Vltavou, sál KD Předčice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Zdroj: MÚ Týn nad Vltavou, sál KD Předčice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Zdroj: MÚ Týn nad Vltavou, sál KD Předčice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Zdroj: MÚ Týn nad Vltavou, sál KD Předčice Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014

BLÁHA, Jiří: Předčice, ochotnický spolek Rozkvět, opona Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922, KD

Ochotnický spolek Rozkvět v Předčicích u Týna nad Vltavou byl založen v roce 1922 a se zahájením jeho činnosti je spojována i opona o rozměrech 325 x 240 cm, která se v obci zachovala. Představuje Libušinu věštbu s pohledem na Hradčany s Vltavou v pozadí pod nápisem „Osvětou k svobodě“ na stylizovaném harlekýnu u horního okraje.
Autor opony Tomáš Peterka (1882–1962), malíř a restaurátor z Týna nad Vltavou, maloval a obnovoval především oltářní obrazy a předčická opona byla v jeho díle zřejmě výjimkou. Na jejím malířském provedení je přitom malířovo zázemí v církevní tvorbě dobře patrné, figury i architektura u levého okraje jako by sem byly přeneseny z některého obrazu z venkovské křížové cesty. Neobvyklá je i celková kompozice opony, kterou autor, zjevně nezatížený zkostnatělými schématy divadelních dekoratérů, vyřešil bez jindy téměř povinných draperií a dekorativních lemů; i malovaný pruh plátna s nápisem nad obrazem připomíná spíš než harlekýn nápisovou pásku ze sakrálního výjevu. A zatímco divadelní rutinéři opakovali na oponách s historickými a bájnými výjevy většinou osvědčené a často opakované předlohy, Peterka zkomponoval oblíbený výjev buď sám, nebo použil nějaký dosud neznámý vzor.
Ochotníci si v roce 1949 přistavěli ke staršímu sálu hostince nové kompletně vybavené jeviště. Není známo, jestli byla opona využívána i zde; dnes je každopádně vystavena v místním kulturním domě jako cenný exponát.

(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)

Související Obrázky

Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, detail opony, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Předčice, Rozkvět, opona, Libuše věštící, autor Tomáš Peterka, 1922
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':