BLÁHA, Jiří: Dolní Roveň, sokolovna, opona Idea Sokola, autor Alois Mudruňka, asi 1932
Sokolovna v Dolní Rovni je součástí většího komplexu budov, které byly postaveny v roce 1932 za velké podpory zdejšího rodáka, ministra obrany a předsedy vlády Františka Udržala; kromě sokolovny to byly ještě dvě školní budovy a obecní úřad. Ozdobou nové sokolovny se stala opona, která jistě patří k našim nejpozoruhodnějším oponám začátku 30. let.
Oponu namaloval příbuzný jednoho z místních sokolů, akademický malíř Alois Mudruňka (1888–1932). Ten působil jako profesor ornamentálního a figurálního kreslení na pražské Uměleckoprůmyslové škole a na oponě pro Dolní Roveň bohatě zúročil svou praxi z návrhů dekorativních a uměleckořemeslných děl.
Střední část opony, jejíž provedení má blízko ke stylu art déco, představuje alegorický výjev – Ideu Sokola v osvobozené vlasti. Sokol za pluhem taženým bělouši na něm obdělává rodnou zemi, nad ním se vznáší anděl svobody s hořícím srdcem v rukou. Kolem obou figur krouží ptáci – sokolové, černé mraky jsou roztrhány a okřídlený bělouš (Pegas) rozšlapává černého havrana.
Hlavní výjev rámuje pozoruhodná dekorativní bordura. Archaický ornament doplňuje na třech stranách čtrnáct kruhových medailonů s alegoriemi lidských vlastností, řemesel a umění, jejichž pás přerušuje jen znak Sokola uprostřed dolního okraje. Mezi křídly sedmi sokolů v horním pásu jsou nápisové pásky se zbytky nečitelného, zřejmě druhotně zamalovaného nápisu.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 56-57.
Oponu namaloval příbuzný jednoho z místních sokolů, akademický malíř Alois Mudruňka (1888–1932). Ten působil jako profesor ornamentálního a figurálního kreslení na pražské Uměleckoprůmyslové škole a na oponě pro Dolní Roveň bohatě zúročil svou praxi z návrhů dekorativních a uměleckořemeslných děl.
Střední část opony, jejíž provedení má blízko ke stylu art déco, představuje alegorický výjev – Ideu Sokola v osvobozené vlasti. Sokol za pluhem taženým bělouši na něm obdělává rodnou zemi, nad ním se vznáší anděl svobody s hořícím srdcem v rukou. Kolem obou figur krouží ptáci – sokolové, černé mraky jsou roztrhány a okřídlený bělouš (Pegas) rozšlapává černého havrana.
Hlavní výjev rámuje pozoruhodná dekorativní bordura. Archaický ornament doplňuje na třech stranách čtrnáct kruhových medailonů s alegoriemi lidských vlastností, řemesel a umění, jejichž pás přerušuje jen znak Sokola uprostřed dolního okraje. Mezi křídly sedmi sokolů v horním pásu jsou nápisové pásky se zbytky nečitelného, zřejmě druhotně zamalovaného nápisu.
(Mgr. Jiří Bláha, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.) Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Jiří Bláha, s. 56-57.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.