SYNECKÝ, Jakub: Praha, Národní divadlo, návrh opony k 1. všesokolskému sletu, autor Karel Štapfer, 1882, depozitář NM Praha
Návrh opony (kresba tužkou a akvarel, 470 x 225 mm) k prvnímu všesokolskému sletu představuje pro 19. století tematicky běžnou apoteózu s alegorickými i reálnými postavami. Bravurní podání tužkové kresby doplněné akvarelem nenechá ovšem nikoho na pochybách o mimořádném talentu tvůrce. Návrh je dílem Karla Štapfera (1863-1930), pozdějšího ředitele výpravy Národního divadla v Praze.
Výjev není nijak orámován, jen je velmi volně naznačeno krajinné pozadí, se skálou a vzrostlými stromy, je tedy podán jako dobové oblibě nesmírně se těšící živý obraz. Vlevo se tyčí baldachýn rozepjatý na žerdích s odznakem sokola, před ním dvě alegorické ženské postavy věnčí busty. Skicovitost výjevu je značná, alegorické figury nelze proto blíže určit, avšak busty jsou nepochybně bustami zakladatelů Sokola a dávají tak výjevu, nad nímž se vznáší letící Fáma, jednoznačný výklad. Sokolové v krojích shromažďující se zprava výjev nejen pozdravují, ale sklánějí před ním své praporce, tedy v gestu obětování a zasvěcování.
Oproti levé straně listu nese pravá polovina známky nejen skicovitosti, ale patrně nebyla dokončena. Návrh tedy v této podobě patrně předložen nakonec nebyl.
Ač svědčí o nesporném talentu, tají v sobě toto dílo předzvěst budoucího rysu Štapferovy vynikající a záslužné scénografické práce: s postupujícím 20. stoletím bude jeho dílo více a více omezovat prohlubující se rozpor mezi vynikajícími výtvarnými prostředky a konvenčním výrazovým aparátem.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Výjev není nijak orámován, jen je velmi volně naznačeno krajinné pozadí, se skálou a vzrostlými stromy, je tedy podán jako dobové oblibě nesmírně se těšící živý obraz. Vlevo se tyčí baldachýn rozepjatý na žerdích s odznakem sokola, před ním dvě alegorické ženské postavy věnčí busty. Skicovitost výjevu je značná, alegorické figury nelze proto blíže určit, avšak busty jsou nepochybně bustami zakladatelů Sokola a dávají tak výjevu, nad nímž se vznáší letící Fáma, jednoznačný výklad. Sokolové v krojích shromažďující se zprava výjev nejen pozdravují, ale sklánějí před ním své praporce, tedy v gestu obětování a zasvěcování.
Oproti levé straně listu nese pravá polovina známky nejen skicovitosti, ale patrně nebyla dokončena. Návrh tedy v této podobě patrně předložen nakonec nebyl.
Ač svědčí o nesporném talentu, tají v sobě toto dílo předzvěst budoucího rysu Štapferovy vynikající a záslužné scénografické práce: s postupujícím 20. stoletím bude jeho dílo více a více omezovat prohlubující se rozpor mezi vynikajícími výtvarnými prostředky a konvenčním výrazovým aparátem.
(Mgr. Jakub Synecký, září 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.