Plzeň JakoHost, V Dialogu se bojuje o post ředitele. (J. Galcerán: Grönholmova metoda.) Plzeňský deník 29. 8. 2016, příloha Kultura na září na str. 6

V Dialogu se bojuje o post ředitele

Vynalézavý plzeňský divadelní soubor JakoHost zase jednou přiložil svůj prst k tepu doby, když se v Divadle Dialog rozhodl nastudovat v Čechách nepříliš frekventovanou hořkou komedii katalánského dramatika Jordiho Galcerána Grönholmova metoda. Divadelní hra z roku 2003 nás podobně jako v Plzni nedávno uváděná satira Push up zavádí do prostředí nadnárodní firmy. A obdobně jako Roland Schimmelpfennig i Galcerán umně mísí realitu s iluzivními prvky, nelítostně odhaluje nesmyslnost honby za úspěchem v soudobém světě, kdy deformace přirozených vztahů vede k existenciální prázdnotě.
Ocitáme se v hypermoderně zařízené, ale chladně působící zasedací místnosti (dle návrhu scénografa Marka Maroviče), ve které se schází šest adeptů na vysoký manažérský post k závěrečnému pohovoru v rámci výběrového řízení. Kandidáti na pozici obchodního ředitele se nacházejí v modelové situaci, kdy si nejsou jisti, zda je výhodnější si výhradně konkurovat nebo i spolupracovat. Z firmy však nikdo nepřichází a uchazeči začínají dostávat vzkazy prostřednictvím sms zpráv. Bezpodmínečné plnění pokynů má sice podle Grönholma pomoci rozpoznat kreativní inteligenci čekatelů, v podstatě však vede k ponižování všech zúčastněných. Podaří se někomu metodu pracující s bolestnými zásahy do soukromí žadatelů přelstít? Je zřejmé, že ve firmě téměř všechno o každém vědí. Od zadání prvního úkolu je také otevřenou otázkou, zda jedním z pretendentů není psycholog personálního oddělení.
Režie se ujala členka činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jana Kubátová, která text hry výrazně dramaturgicky upravila a na jevišti pak zkušeně rozehrála gagy, nejrůznější „trapasy“ i element mystifikace. Hlavně však protagonistům pomohla vymodelovat šestici různorodých postav. Všichni zaujmou: rázovitý, zhusta mobil obsluhující Olaf (Robert Kotál Kunesch), přespříliš hovorný Enrique (Tomáš Tutter), uzavřenější, ale k druhému pohlaví vstřícný Julio (Pavel Bárta), cynik Fernando (Radim Brejcha), jenž nikdy nejde pro řízné slovo daleko, starostmi o nemocnou matku rozptylovaná Mercedes (Marie „Muška“ Chmelíková) a hormonální léčbu podstupující Carlos (Ondřej Beneš).
Grönholmova metoda byla již přeložena do více než třiceti jazyků a ve Španělsku je velice populární, její autor je tam nazýván králem černé komedie. Tragikomedie s prvky psychothrilleru se jistě dobře zabydlí i v Divadle Dialog.

Vladimír Gardavský
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':