Hostomice, opona, Karlův most a pohled na Hradčany
Zdroj: depozitář Muzea Českého krasu v Berouně i.č.: VU 496 Foto Jiří Němec, říjen 2014
Hostomice, opona, Karlův most a pohled na Hradčany, detail opony
Zdroj: depozitář Muzea Českého krasu v Berouně i.č.:219/96 Foto Jiří Němec, říjen 2014
Hostomice, opona, Karlův most a pohled na Hradčany, detail opony
Zdroj: depozitář Muzea Českého krasu v Berouně i.č.: VU 496 Foto Jiří Němec, říjen 2014
PURKRÁBEK, Pavel: Hostomice, nezjištěný uživatel, opona Hradčany, autor neznámý, s. a., depozitář Muzea Českého krasu v Berouně
Ve sbírkách Muzea Českého krasu v Berouně je uchována malovaná opona pocházející z obce Hostomice. V centru opony je pohled na pražské panorama Hradčan s Karlovým mostem a Malou Stranou, ten je po stranách orámován ornamentální kresbou evokující částečně zataženou oponu se střapci. O původu rozměrného plátna 530 x 282 cm, jeho autorovi a historickém využití se prozatím nepodařilo nic zjistit. Nezbývá, než nahlédnout oponu oproštěně bez dobových a společenských souvislostí.
Hradčany jsou jistě symbolem státnosti a svobody, ale zpracování malby nějakým způsobem nemytizuje tento objekt, nakládá s ním jako s realitou. Je to čistá krajinomalba, a to ještě velmi zdařilá. Je velmi nelehké v těchto rozměrech realizovat krajinu. Rozvržení plánů je provedeno velmi zkušeně a suverénně. Malba je velmi vyvedená a jako dekorace divadelního prostoru musela působit exkluzivně a velmi reprezentativně.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 78 - 79.
Hradčany jsou jistě symbolem státnosti a svobody, ale zpracování malby nějakým způsobem nemytizuje tento objekt, nakládá s ním jako s realitou. Je to čistá krajinomalba, a to ještě velmi zdařilá. Je velmi nelehké v těchto rozměrech realizovat krajinu. Rozvržení plánů je provedeno velmi zkušeně a suverénně. Malba je velmi vyvedená a jako dekorace divadelního prostoru musela působit exkluzivně a velmi reprezentativně.
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 78 - 79.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.