Doubrava, Tyl, opona, Vidina praotce Čecha, autor Pepa Máca, 1928
Zdroj: Doubrava, Tyl, obec Chrášťany, umístění opony Městské muzeum Týn nad Vltavou Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Doubrava, Tyl, detail opony, Vidina praotce Čecha, autor Pepa Máca, 1928
Zdroj: Doubrava, Tyl, obec Chrášťany, umístění opony Městské muzeum Týn nad Vltavou Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
Doubrava, Tyl, detail opony, Vidina praotce Čecha, autor Pepa Máca, 1928
Zdroj: Doubrava, Tyl, obec Chrášťany, umístění opony Městské muzeum Týn nad Vltavou Foto Jiří Němec, listopad 2017 2014
PURKRÁBEK, Pavel: Doubrava, DS Tyl, opona Vidina praotce Čecha, autor ateliér Pepa Máca, 1928, Městské muzeum Týn nad Vltavou
Opona pro ochotníky v Doubravě vzešla z Dílny moderních jevišť Pepa Máca a spol. v Újezdu u Brna. Motiv opony je obrazem podobným mnoha jiným, co se týče poselství. Předlohou jim byl barvotisk „Kde domov můj“ Věnceslava Černého. Je to pohled do minulosti s odkazem k dnešku, jakožto budoucnosti z perspektivy zobrazovaného, a samozřejmě budoucnosti další, o níž máme povinnost se postarat my – jsoucí.
Praotec Čech předkládá svým bližním svou vizi. Zajímavé je, že na obzoru se neobjevuje Praha se svou hradní dominantou jako u Libuše, ale Karlštejn – má to být symbol, zosobnění Karla IV., tedy panovníka, za jehož vlády bezpochyby český stát dosáhl mezinárodního uznání a politické stability? Paralela – praotec Čech – Otec vlasti Karel IV. a naše úloha v současnosti se nabízí.
Technické provedení dodržuje českou konvenci (nemyšleno ve zlém, ale jako společnou domluvu jak věci řešit a vnímat) průhledu přes malovanou drapérii mimo naši realitu směrem k realitě poselství.
Zpracování upomíná na Slovanskou epopej od Alfonse Muchy (jemuž práce na oponách také nebyla cizí). Zvláštní je, že bohatá drapérie svou plochou předčí obraz samotný, takže není jen rámcem, ale poměrně dominantní součástí malby. Jako by se autor polekal velikosti plochy, kterou má k svému tématu k dispozici (na rozdíl od A. Muchy a jeho malířských monumentů).
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 58-59.
Praotec Čech předkládá svým bližním svou vizi. Zajímavé je, že na obzoru se neobjevuje Praha se svou hradní dominantou jako u Libuše, ale Karlštejn – má to být symbol, zosobnění Karla IV., tedy panovníka, za jehož vlády bezpochyby český stát dosáhl mezinárodního uznání a politické stability? Paralela – praotec Čech – Otec vlasti Karel IV. a naše úloha v současnosti se nabízí.
Technické provedení dodržuje českou konvenci (nemyšleno ve zlém, ale jako společnou domluvu jak věci řešit a vnímat) průhledu přes malovanou drapérii mimo naši realitu směrem k realitě poselství.
Zpracování upomíná na Slovanskou epopej od Alfonse Muchy (jemuž práce na oponách také nebyla cizí). Zvláštní je, že bohatá drapérie svou plochou předčí obraz samotný, takže není jen rámcem, ale poměrně dominantní součástí malby. Jako by se autor polekal velikosti plochy, kterou má k svému tématu k dispozici (na rozdíl od A. Muchy a jeho malířských monumentů).
(Mgr. Pavel Purkrábek, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Pavel Purkrábek, s. 58-59.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.