ZOUBEK, Václav: Rychnov nad Kněžnou, Ochotnická jednota Tyl v nově postaveném Pelclově divadle, opona s malovanou draperií, autor Romuald Skála, 1897, Muzeum a galerie Orlických hor
Oponu pro čerstvě otevřené Pelclovo divadlo v Rychnově nad Kněžnou navrhl Romuald Skála roku 1897.
Skála vedl významnou pražskou malírnu divadelních dekorací, jeho zkušenosti využívalo údajně více než čtyři sta divadel v Čechách a na Moravě, včetně divadla Národního.
Na oponě jsou iluzivně vyobrazené zřasené draperie. Červená sametová, bílá transparentní a zlatisté šňůry se střapci v promyšlené kompozici.
Skála horizontálně formát rozpůlil, nahoře je plocha červená, dole plochu rozčlenil na tři svislé pásy. Symetricky vyplnil první čtvrtinu červenou, pak uprostřed dvě čtvrtiny bílou a zase poslední čtvrtinu červenou. Do tří čtvrtin šířky horní poloviny spadá z pravého rohu oblouk malbou imitované zlatě vyšívané bordury a třásní. Stejná bordura lemuje vnitřní okraje sametových červených pásů dole.
Malba je nesmírně dokonalá v imitaci materiálů a přesné modelaci. Velmi efektní je volba odstínů bílých a šedavých tónů přímo sugerující dojem dvojího osvětlení zpředu i za transparentní oponou, jakoby spuštěnou ve větší hloubce v prostoru jeviště.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Skála vedl významnou pražskou malírnu divadelních dekorací, jeho zkušenosti využívalo údajně více než čtyři sta divadel v Čechách a na Moravě, včetně divadla Národního.
Na oponě jsou iluzivně vyobrazené zřasené draperie. Červená sametová, bílá transparentní a zlatisté šňůry se střapci v promyšlené kompozici.
Skála horizontálně formát rozpůlil, nahoře je plocha červená, dole plochu rozčlenil na tři svislé pásy. Symetricky vyplnil první čtvrtinu červenou, pak uprostřed dvě čtvrtiny bílou a zase poslední čtvrtinu červenou. Do tří čtvrtin šířky horní poloviny spadá z pravého rohu oblouk malbou imitované zlatě vyšívané bordury a třásní. Stejná bordura lemuje vnitřní okraje sametových červených pásů dole.
Malba je nesmírně dokonalá v imitaci materiálů a přesné modelaci. Velmi efektní je volba odstínů bílých a šedavých tónů přímo sugerující dojem dvojího osvětlení zpředu i za transparentní oponou, jakoby spuštěnou ve větší hloubce v prostoru jeviště.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.