Horní Cerekev, jeviště SDO v hostinci U Bartošů, opona Římská láska, autor František Svoboda, 1910, místní muzeum
Pro spolek divadelních ochotníků namaloval na plátno vysoké 250 cm a 530 cm široké student malířské akademie František Svoboda obraz Římská láska.
Motiv milenecké dvojice, kdy dívka rozmlouvá s chlapcem a je k němu otočena zády v zahradě v historické architektuře či nedaleko mořského břehu, zpracovávali mimo jiné i renomovaní čeští malíři, R. Komínek, A. Liebscher, J. Mathauser, jejichž díla byla rozšiřována jako pohlednice.
Svoboda pojal svoji kompozici originálně. V popředí namaloval kamennou lavici s vysokým opěradlem stočenou do oblouku, která navazuje na plůtek s dekorativním sloupkem. Na lavici posadil dívku oděnou v jakousi zčásti modrou a zčásti červenou řízu neurčitého střihu. Chlapec je za lavičkou a opírá se o opěradlo pokryté hnědou draperií. Chlapec je oděn také do bohatě zřaseného bílého oděvu. Pár mlčí a hledí si do očí. V pozadí malíř zobrazil v keřích stojící podstavec nějaké sochy, kmeny mohutných stromů a v průhledu město a písečnou pláž, široký mořský záliv a nebe.
Vše je dobře nakresleno, s dobře zachycenými detaily a malováno zběžně akademickou manýrou v široké škále hnědých tónů vypointovaných šedomodrými odstíny v pozadí. Malba působí vzdušně dobře budovaným prostorem.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Václav Zoubek, s. 70.
Motiv milenecké dvojice, kdy dívka rozmlouvá s chlapcem a je k němu otočena zády v zahradě v historické architektuře či nedaleko mořského břehu, zpracovávali mimo jiné i renomovaní čeští malíři, R. Komínek, A. Liebscher, J. Mathauser, jejichž díla byla rozšiřována jako pohlednice.
Svoboda pojal svoji kompozici originálně. V popředí namaloval kamennou lavici s vysokým opěradlem stočenou do oblouku, která navazuje na plůtek s dekorativním sloupkem. Na lavici posadil dívku oděnou v jakousi zčásti modrou a zčásti červenou řízu neurčitého střihu. Chlapec je za lavičkou a opírá se o opěradlo pokryté hnědou draperií. Chlapec je oděn také do bohatě zřaseného bílého oděvu. Pár mlčí a hledí si do očí. V pozadí malíř zobrazil v keřích stojící podstavec nějaké sochy, kmeny mohutných stromů a v průhledu město a písečnou pláž, široký mořský záliv a nebe.
Vše je dobře nakresleno, s dobře zachycenými detaily a malováno zběžně akademickou manýrou v široké škále hnědých tónů vypointovaných šedomodrými odstíny v pozadí. Malba působí vzdušně dobře budovaným prostorem.
(Akad. malíř Václav Zoubek, srpen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
STROTZER, Milan (ed.): Malované opony divadel českých zemí II. Praha, NIPOS 2017. Komentář Václav Zoubek, s. 70.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.