SYNECKÝ, Jakub: Nové Město nad Metují, jeviště ochotníků, opona Faun a múza, autor Emil Zeman z Hronova, s.a., depozitář městského muzea
Opona o rozměrech 670 x 275 cm s Faunem a Múzou, uložená v Městském muzeu, je dílem Emila Zemana (1883-1951), malíře dekorací a pokojů, též řezbáře loutek. Zpodobňuje arkadickou krajinu, doplněnou o alpský motiv v pravé části. Faun a Múza však netvoří pouhou figurální stafáž idylické krajiny. Faun věnčí bustu či hermovku neznámého muže, jejž Múza (či spíše nymfa) uctívá hrou na šalmaj. Objevuje se tu tedy motiv oslavy héroa, který má kořeny v raném klasicismu a sporadicky se objevil na několika českých oponách – např. ve Strašíně, v Krásné Hoře nad Vltavou – kde oslavovaným je herec a divadelník (Kolár, Tyl). Vzhledem k satyrské povaze výjevu na této oponě (věnčícím je Faun, dívka hraje na šalmaj) je i zde oslavovanou postavou nepochybně herec. Toto zrovnoprávnění herců s literáty a básníky jako hrdiny ducha se odehrálo ponejprv v prostředí výmarského klasicismu. Z tohoto okruhu může pocházet i dosud nezjištěná, patrně grafická předloha, neboť bylo konstatováno, že Zemanova opona má obdobu v oponě loutkáře Šimka. Výjev rámuje asymetricky vedená drapérie.
Prostředí loutkářů bylo nositeli starších tradic 19. století než oficiálního pozdního eklektismu a historizujících stylů. Mohl v něm tedy odkaz na výmarský klasicismus vskutku přežít. Podobnou tradici nesli i malíři pokojů, na jejichž repertoár zase odkazuje alpský motiv, přísně vzato k arkadické krajině nepřináležející. Celková idyličnost výjevu vyzařuje nostalgickou vzpomínku na počátky osvíceného století. Malba je signována, nikoli však datována. Vznikla však patrně ve dvacátých letech jako další známé autorovy práce, neboť Zeman se počátkem třicátých let pro nedostatek zakázek odstěhoval z Hronova.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Prostředí loutkářů bylo nositeli starších tradic 19. století než oficiálního pozdního eklektismu a historizujících stylů. Mohl v něm tedy odkaz na výmarský klasicismus vskutku přežít. Podobnou tradici nesli i malíři pokojů, na jejichž repertoár zase odkazuje alpský motiv, přísně vzato k arkadické krajině nepřináležející. Celková idyličnost výjevu vyzařuje nostalgickou vzpomínku na počátky osvíceného století. Malba je signována, nikoli však datována. Vznikla však patrně ve dvacátých letech jako další známé autorovy práce, neboť Zeman se počátkem třicátých let pro nedostatek zakázek odstěhoval z Hronova.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.