SYNECKÝ, Jakub: Lubina, sál Katolického domu, opona s vedutou obce, autor fa Alois Drobný Místek, 30. léta 20. stol.
Opona pro Lubinu o rozměrech 600 x 350 cm, učená pro divadelní sál tamního Katolického domu a objednaná u místecké firmy malíře dekorací Aloise Drobného, představuje běžný výkon dekoratérských ateliérů 30. let 20. století, přesto zajímavý a možná i v něčem místně příznačný.
Zpodobuje obec, která je dnes součástí Kopřivnice, ve vedutistickém pojetí, typickém právě pro jmenované období. Obec je panorámována z mírného nadhledu, dominuje kostel a Katolický dům, pro nějž byla opona určena. Malířské podání je rozvolněné v poučení pozdním modernismem, ale nezachází dále. Veduta je jako obraz opět striktně oddělena modrým orámováním od dekorativních okrajů opony. Svislé pásy po stranách ústředního výjevu člení jednoduchý, výrazně barevný květinový vzor, který se již vzdálil secesním předlohám a odráží spíše jakési zobecnělé mezinárodní art-deco. Nelze zapomínat na blízkost Nového Jičína, který určoval tvary moderního dekoru již od doby přelomu 19. a 20. století. Na spodním okraji nechybí tradiční iluzivní střapce.
Lubinská opona, v souladu se svým určením pro Katolický dům, představuje jeden z mnohých příkladů konfrontance tradičního pojetí opony s velmi umírněným a všeobecně přijatelným modernismem.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Zpodobuje obec, která je dnes součástí Kopřivnice, ve vedutistickém pojetí, typickém právě pro jmenované období. Obec je panorámována z mírného nadhledu, dominuje kostel a Katolický dům, pro nějž byla opona určena. Malířské podání je rozvolněné v poučení pozdním modernismem, ale nezachází dále. Veduta je jako obraz opět striktně oddělena modrým orámováním od dekorativních okrajů opony. Svislé pásy po stranách ústředního výjevu člení jednoduchý, výrazně barevný květinový vzor, který se již vzdálil secesním předlohám a odráží spíše jakési zobecnělé mezinárodní art-deco. Nelze zapomínat na blízkost Nového Jičína, který určoval tvary moderního dekoru již od doby přelomu 19. a 20. století. Na spodním okraji nechybí tradiční iluzivní střapce.
Lubinská opona, v souladu se svým určením pro Katolický dům, představuje jeden z mnohých příkladů konfrontance tradičního pojetí opony s velmi umírněným a všeobecně přijatelným modernismem.
(Mgr. Jakub Synecký, červenec 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.