Strakonice, Sokol, opona, Aloise Hanše, 1898
Strakonice, Sokol, opona, Aloise Hanše, 1898
Zdroj: Strakonice , Sokol Foto Jiří Němec, říjen 2014

SYNECKÝ, Jakub: Strakonice, sokolovna, opona s alegorickým výjevem holdu božstvu, autor Alois Hanš, 1898

Opona strakonické sokolovny ukazuje dobře tehdejší ambice, aby se sokolovny staly nejen stánky rozkvětu těla, ale především ducha. Je volena tradiční alegorie holdu božstvu, jímž je v tomto případě múzický Apollón na slunečním voze, doprovázený postavou Fámy či Slávy.
K tomuto idolu vzhlíží na levé straně kompozice skupina dobře charakterizovaných místně příznačných figur, včetně postavy sokola (údajně přemalován ve 40. letech 20. stol., v 70. letech kupodivu patrně obnoven) a dudáka. Tato skupina je důležitější než ústřední konvenční zpodobení matky s dítětem a ženy s lyrou.
Celý alegorický výjev je orámován dobově příznačnou dekorací ve stylu „třetího baroka“ (novobaroku), volně parafrázující rokokovou mřížku a rozviliny. V této dekorativní osnově je vyšetřeno místo na samostatné medailony s postavami putti včetně kozonohých faunů. Dekorativní složka nemá ještě nic společného s nastupující secesí, ale předjímá ji svou volnou kompoziční skladbou, jíž proniká až parazitně do ústředního tradičního alegorického výjevu.
Autor díla, dekorativní malíř Alois Hanš, byl dle podání spolužákem Mikoláše Alše v Písku a vyššího malířského vzdělání se mu přes nápadný talent nedostalo z důvodů finančních. Proto nepřekvapí nápadná podobnost s přístupem Alšovým, který rovněž aktualizoval historizující tvary v rámci nového dekorativního celku. Později ale Aleš od tohoto celostního přístupu ustoupil ve prospěch posílení narativní, vyprávěcí složky svého díla. Strakonická opona je dobrým příkladem dobové ambice po celostním uměleckém díle, kotvícím ještě žánrově v dekoru historickém. Je třeba připomenout, že malíři-dekoratéři, k nimž Alois Hanš patřil, nesli po celé 19. století kontinuitu výtvarného výrazu doby barokní, který byli schopni pružně dobově aktualizovat. Je tedy opona strakonické sokolovny zároveň příkladem vzácné syntézy starého s novým a příkladem aktualizace barokního dekoru v novém celku, příznačném právě pro sklonek 19. století.

(Mgr. Jakub Synecký, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)

Související Obrázky

Strakonice, Sokol, opona, Aloise Hanše, 1898
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':