DUBSKÁ, Alice: Břeclav, LD loutkáře Jana Flachse, opona Pohádkový rytíř bojuje s drakem, autor Jindřich Boška, s. a., v soukromém vlastnictví
Historie loutkářského rodu Flachsů začala asi v první čtvrtině 19. století. Prvním loutkářům této rodiny byl Jan Flachs nejstarší z Vlásenice u Tábora, který provozoval marionetové divadlo pravděpodobně od roku 1828. Jeho syn Jan Flachs starší původně doprovázel na loutkářské pouti svého otce, samostatně působil v letech 1838-1859, po jeho smrti se jeho divadla ujala manželka Cecilie. Jejich teritoriem byly zejména jižní Čechy. V archivních dokumentech se vyskytují i záznamy o dalších loutkářích tohoto jména, mj. Ondřej Flachs ze Štěchovic, Hynek Flachs ze Spáleného Poříčí či Adam Flachs z Předmeřic u Brandýsa nad Labem. V druhé polovině 19. století přesídlili vláseničtí Flachsové na Moravu. Jan Flachs ml. (1855-asi 1940), zvaný Žanda se usadil v Modřicích u Brna. Na Moravě působili i jeho synové Josef (1881-?) a Rudolf 1904-1984). V inventáři Josefa Flachse se zachovala mimořádně cenná kolekce patnácti velkých a krásných profesionálně řezbovaných marionet, které zdědila jeho dcera Marie Berousková a dnes jsou ve sbírkách Moravského zemského muzea v Brně. Podle rodinné tradice je řezal Jan Flachs starší, ale i když se prokázalo, že on i jeho syn Jan řezali loutky, původ této výjimečné sady zatím není objasněn.
Oponu Pohádkového rytíře bojujícího s drakem si v 20. letech minulého století dal namalovat Jan Flachs ml. z Modřic u malíře Jindřicha Boška z Vlachova Březí. Posléze ji vlastnil jeho syn Rudolf Flachs, usídlený v Břeclavi. Jindřich Boška (1893- 1964) patřil společně s Janem Vysekalem z Kutné Hory k nejvyhledávanějším malířům dekorací a opon v Čechách. Jindřich Boška se vyučil u svého otce Jana a v rodinné firmě maloval dekorace, opony i reklamy pro české loutkáře, komedianty či cirkusové a různé varietní umělce. Dekorace a opony si od něho dávali zhotovit loutkáři Dubští, Kopečtí, Kočkové, Flachsové, Lagronové a mnozí další. Pro jeho opony je typická kompozice s výrazným ústředním motivem i bočných výplní s malbou tematicky příbuzných motivů a také zobrazení bohatých draperií. Tematicky se často věnoval mytologií (např. Herkules a rytíř), oblíbené měl legendární výjevy se symbolickým akcentem (mj. Libuše věštící slávu Prahy, Setkání Libuše s Přemyslem, Svatý Jiří bojující s drakem, Pruty Svatoplukovy) i historické obrazy. V tomto směru navazoval na tradici zobrazování vlastenecky tendenčních výjevů na divadelních oponách z konce 19. století. Jeho Pohádkový rytíř na prezentované oponě oslovoval jak dětské publikum s jeho zálibou v pohádkách, tak dospělé, u kterých výjev asocioval boj svatého Jiřího.
Literatura:
Jaroslav Blecha, Václav Jirásek, Pavel Jirásek: Česká loutka, Praha 2008, s. 80, 81-83, 93
Jaroslav Blecha: The Enigmatic Puppets of Important Czech Marionettits, the Flachs, in Czech Puppets Theatre in Global Contexts, Masaryk University, 2015, s. 35-69
František Nevoral: Lidový loutkář Jan Flachs, Loutkář 1921/22, s. 110
(doc. Mgr. Alice Dubská, CSc., květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Oponu Pohádkového rytíře bojujícího s drakem si v 20. letech minulého století dal namalovat Jan Flachs ml. z Modřic u malíře Jindřicha Boška z Vlachova Březí. Posléze ji vlastnil jeho syn Rudolf Flachs, usídlený v Břeclavi. Jindřich Boška (1893- 1964) patřil společně s Janem Vysekalem z Kutné Hory k nejvyhledávanějším malířům dekorací a opon v Čechách. Jindřich Boška se vyučil u svého otce Jana a v rodinné firmě maloval dekorace, opony i reklamy pro české loutkáře, komedianty či cirkusové a různé varietní umělce. Dekorace a opony si od něho dávali zhotovit loutkáři Dubští, Kopečtí, Kočkové, Flachsové, Lagronové a mnozí další. Pro jeho opony je typická kompozice s výrazným ústředním motivem i bočných výplní s malbou tematicky příbuzných motivů a také zobrazení bohatých draperií. Tematicky se často věnoval mytologií (např. Herkules a rytíř), oblíbené měl legendární výjevy se symbolickým akcentem (mj. Libuše věštící slávu Prahy, Setkání Libuše s Přemyslem, Svatý Jiří bojující s drakem, Pruty Svatoplukovy) i historické obrazy. V tomto směru navazoval na tradici zobrazování vlastenecky tendenčních výjevů na divadelních oponách z konce 19. století. Jeho Pohádkový rytíř na prezentované oponě oslovoval jak dětské publikum s jeho zálibou v pohádkách, tak dospělé, u kterých výjev asocioval boj svatého Jiřího.
Literatura:
Jaroslav Blecha, Václav Jirásek, Pavel Jirásek: Česká loutka, Praha 2008, s. 80, 81-83, 93
Jaroslav Blecha: The Enigmatic Puppets of Important Czech Marionettits, the Flachs, in Czech Puppets Theatre in Global Contexts, Masaryk University, 2015, s. 35-69
František Nevoral: Lidový loutkář Jan Flachs, Loutkář 1921/22, s. 110
(doc. Mgr. Alice Dubská, CSc., květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.