BLÁHA, Jiří: Netolice, jeviště SDO Tyl v nově přestavěném divadle, opona s mohutnou drapérií a vedutou města, autor fa František Fert z Brna, 1922, restaurována 2014 Milanem Kadavým, městské divadlo
V roce 1922 proběhla přestavba divadelního sálu v dvorním traktu netolické radnice, při které bylo jeviště přemístěno na protilehlou stranu. Součástí nového vybavení se stala nová opona s pohledem na Netolice. Jak dokládá šablonovým písmem provedená firemní značka na rubu opony, dodal ji ateliér Františka Ferta z Brna, který byl ve 20. letech velmi oblíbeným dodavatelem divadelních dekorací pro ochotnická jeviště na Moravě i v celých Čechách. Opona o rozměrech 583 x 540 cm se v divadle používala ještě na konci 40. let současně s rozhrnovací látkovou oponou. Za mohutně vzdutou rozhrnutou draperií se na ní otevírá podvečerní pohled na město od jihu.
Opona byla v minulosti již laicky opravovaná - částečně podlepená pruhy pláten. Má neobvykle vysoký formát, neodpovídající tvaru běžného jevištního portálu. Zpráva o restaurování se o tom sice nezmiňuje, ale provedení horní části draperie nad švem v teplejší barevnosti vzbuzuje dojem, že byla opona dodatečně zvýšena; podporuje to i zpráva o tom, že původní válec opony se nezachoval a u horního okraje byla přibitá tyč umístěná podle restaurátorů původně u spodního okraje.
Z městského divadla byla opona přemístěna do muzea. V letech 2011–2014 byla opona nákladem města a kraje restaurována akad. malířem Milanem Kadavým a jeho manželkou Alenou Kadavou Grendysovou a po opravě se vrátila zpět do budovy netolického divadla, kde byla zavěšena na boční stěnu hlediště.
Lit.:
- Alfred Javorin, Divadla a divadelní sály v českých zemích I, Praha 1949, s. 136
- Dagmar Geršlová, Restaurování historických divadelních opon z Radomyšle, Bavorova a Netolic, Památky jižních Čech 6, 2015, s. 195–200
(Mgr. Jiří Bláha, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Opona byla v minulosti již laicky opravovaná - částečně podlepená pruhy pláten. Má neobvykle vysoký formát, neodpovídající tvaru běžného jevištního portálu. Zpráva o restaurování se o tom sice nezmiňuje, ale provedení horní části draperie nad švem v teplejší barevnosti vzbuzuje dojem, že byla opona dodatečně zvýšena; podporuje to i zpráva o tom, že původní válec opony se nezachoval a u horního okraje byla přibitá tyč umístěná podle restaurátorů původně u spodního okraje.
Z městského divadla byla opona přemístěna do muzea. V letech 2011–2014 byla opona nákladem města a kraje restaurována akad. malířem Milanem Kadavým a jeho manželkou Alenou Kadavou Grendysovou a po opravě se vrátila zpět do budovy netolického divadla, kde byla zavěšena na boční stěnu hlediště.
Lit.:
- Alfred Javorin, Divadla a divadelní sály v českých zemích I, Praha 1949, s. 136
- Dagmar Geršlová, Restaurování historických divadelních opon z Radomyšle, Bavorova a Netolic, Památky jižních Čech 6, 2015, s. 195–200
(Mgr. Jiří Bláha, květen 2016 - příspěvek pro připravovanou knihu Malované opony divadel českých zemí II)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.