Plzeň, Amceth, Gardavský, Vl.: Zdravotní vycházka nás zavede do léčebny, Plzeňský deník 25. 1. 2016
Nicholas Bedos: Zdravotní vycházka – „rohypnol love story“, režie Irena Velichová.
Nedlouho po uvedení hravého kaleidoskopu Jiřího Č. Ulricha z díla Christiana Morgensterna se dostala ke slovu další výrazná osobnost divadelního souboru Amceth Irena Velichová, když se svými kolegy nastudovala na jevišti plzeňského Divadla Dialog „rohypnol love story“ Nicholase Bedose Zdravotní vycházka. Jedná se o komedii mladého francouzského dramatika, který se od svých osmnácti let pohybuje ve světě televize, filmu a divadla, jež si odbyla pařížskou premiéru v roce 2010.
Scénograf Marek Marovič navrhl jednoduchou, variabilní scénu v bílé barvě, která na první pohled evokuje nemocniční prostředí. A děj hry se vskutku odehrává za zdmi psychiatrické léčebny, kde se na lavičce v parku potkají oba protagonisté, ona je mimo jiné nymfomanka, schizofrenička a snad i operní zpěvačka (ztvárněná Soňou Kratochvílovou) a on je zřejmý erotoman, alkoholik a sebevrah (ztělesněný Janem Doležalem). Přes počáteční ostražitost se oba hrdinové do sebe zamilují. Je jejich touha projevem nemoci či skutečných citů? Kde končí neuróza a kde začíná láska? Není divu, že rozvíjející se vztah obou aktérů je hekticky proměnlivý, ale uvědomujeme si, že podobně vzedmuté emoce běžně planou i v reálném životě. Soňa Kratochvílová překvapuje mnohotvárností svého projevu. Je udivující, kolik duševních pohnutí a citového vzrušení dokáže věrohodně vyjádřit. Její partner nezůstává s rozmanitostí výrazu nijak pozadu, přitom se jedná o hercův zcela jistě dosud nejukázněnější výkon na prknech Dialogu.
Režisérka Irena Velichová se profesně uplatňuje v oblasti dokumentárního filmu a inscenaci významně dotvořila právě dokumentárními prvky. Do hry včlenila další dvě postavy, doktora (Filip Koryta) akcentujícího odborný pohled a zdravotní sestru (Pavla Škubalová) s převažujícím citovým přístupem k pacientům, kteří komentují, co se bude dít či co se odehrálo. Obohacují tak divadelní hru o další zajímavou vrstvu.
Je nutno ještě zmínit, že příběh má překvapivou pointu, která dosavadní průběh hry převrátí zcela naruby. Dá se předpokládat, že řada diváků bude mít potřebu navštívit představení opakovaně a znovu sledovat děj z jiného úhlu pohledu.
Vladimír Gardavský
Nedlouho po uvedení hravého kaleidoskopu Jiřího Č. Ulricha z díla Christiana Morgensterna se dostala ke slovu další výrazná osobnost divadelního souboru Amceth Irena Velichová, když se svými kolegy nastudovala na jevišti plzeňského Divadla Dialog „rohypnol love story“ Nicholase Bedose Zdravotní vycházka. Jedná se o komedii mladého francouzského dramatika, který se od svých osmnácti let pohybuje ve světě televize, filmu a divadla, jež si odbyla pařížskou premiéru v roce 2010.
Scénograf Marek Marovič navrhl jednoduchou, variabilní scénu v bílé barvě, která na první pohled evokuje nemocniční prostředí. A děj hry se vskutku odehrává za zdmi psychiatrické léčebny, kde se na lavičce v parku potkají oba protagonisté, ona je mimo jiné nymfomanka, schizofrenička a snad i operní zpěvačka (ztvárněná Soňou Kratochvílovou) a on je zřejmý erotoman, alkoholik a sebevrah (ztělesněný Janem Doležalem). Přes počáteční ostražitost se oba hrdinové do sebe zamilují. Je jejich touha projevem nemoci či skutečných citů? Kde končí neuróza a kde začíná láska? Není divu, že rozvíjející se vztah obou aktérů je hekticky proměnlivý, ale uvědomujeme si, že podobně vzedmuté emoce běžně planou i v reálném životě. Soňa Kratochvílová překvapuje mnohotvárností svého projevu. Je udivující, kolik duševních pohnutí a citového vzrušení dokáže věrohodně vyjádřit. Její partner nezůstává s rozmanitostí výrazu nijak pozadu, přitom se jedná o hercův zcela jistě dosud nejukázněnější výkon na prknech Dialogu.
Režisérka Irena Velichová se profesně uplatňuje v oblasti dokumentárního filmu a inscenaci významně dotvořila právě dokumentárními prvky. Do hry včlenila další dvě postavy, doktora (Filip Koryta) akcentujícího odborný pohled a zdravotní sestru (Pavla Škubalová) s převažujícím citovým přístupem k pacientům, kteří komentují, co se bude dít či co se odehrálo. Obohacují tak divadelní hru o další zajímavou vrstvu.
Je nutno ještě zmínit, že příběh má překvapivou pointu, která dosavadní průběh hry převrátí zcela naruby. Dá se předpokládat, že řada diváků bude mít potřebu navštívit představení opakovaně a znovu sledovat děj z jiného úhlu pohledu.
Vladimír Gardavský
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.