POLZEROVÁ, Eva: Přehlídka dětského divadla Ostrava, 18. 4. 2015. Deník Dětské scény, č. 0., str. 29 - 30, 12.6.2015.
PŘEHLÍDKA DĚTSKÉHO DIVADLA
OSTRAVA, 18. DUBNA 2015
Krajská přehlídka dětského divadla Moravskoslezského kraje se tentokrát uskutečnila 18. 4. 2015 v kulturním domě v Ostravě- -Michálkovicích. O celou přehlídku se výborně starali organizátoři pod vedením Petra Rady.
Lektorský sbor pracoval ve složení: Hana Cisovská, Žaneta Káňová, Eva Polzerová.
Přehlídkový den byl vrchovatě naplněn, protože jsme zhlédli 9 inscenací. Zkušenost ukázala, že by při tomto počtu inscenací bylo třeba uskutečnit přehlídku ve dvou dnech. Měl by to být svátek dětského divadla, kdy děti ze souborů nejen předvedou svoji inscenaci, ale zhlédnou i ostatní inscenace, mají vhodný doplňkový program avjejich vedoucí se mohou v dostatečném čase věnovat dialogu s celým lektorským sborem (vzhledem k počtu inscenací a času na jejich rozbor, jsme byly nuceny přistoupit k individuální rozpravě).
Soubor Jitřenka SVČ Opava – Šťastný skřítek Kniha M. Bolligera byla vhodnou předlohou pro práci v souboru. Projevila se však nedotaženost v rovině dramatizace, kdy bylo málo zdůvodněno rozhodnutí hlavní postavy (Skřítka), že se zbaví materiálních věcí, které ho obtěžují. Scénografie byla působivá, někdy zbytečně popisná. Ve velké šíři byla zajímavě použita zvuková a hudební složka, ale byla jednou z příčin problému s temporytmem inscenace. Děti mají velmi dobré pohybové dovednosti, rezervy jsou v práci s hracím prostorem. Postava Skřítka je obdařena zázračnou mocí – překrásným zpěvem, kterým těší své okolí. Tento důležitý moment nebyl dostatečně divadelně sdělen.
Soubor Fantazie (starší děti) ZŠ Nový Jičín – Petrucha
Pedagogickým přínosem inscenace byla práce s tématem – sebeobětování se pro druhého. Dramatizace zachovává atmosféru prostředí ruské pohádky. Problémem je nesdělená identita Petruchy, nesdělené motivace v jednání některých postav. Stavba jednotlivých situací neměla jasný začátek a konec. Děti mají dobré mluvní dovednosti a hudební složka vhodně dokreslovala atmosféru celého příběhu.
Soubor Šesťáci ZŠ Karviná – Bajky
Soubor nabídl inscenaci, která byla spíše divadlem poezie. Předloha I. A. Krylova byla vhodným podnětem pro děti, proto by bylo vhodné zvážit výběr bajek s ohledem na smysluplný celek, který by vedl k tématu. V inscenaci byly použity masky, které si děti samy vyrobily, ale jejich funkce nebyla jasná a nebyly také výtvarně jednotné. Inscenace by potřebovala dramaturgicky dotáhnout a hledat scénické nápady, které pomohou divadelnímu povýšení veršů.
Soubor Rebelové ZŠ Komenského Nový Jičín – Láska přes ulici
Předlohou k inscenaci byl film Rebelové, který nabízí lákavé téma pro tento věk dětí. Inscenace je otevřena vstupem dvou dětí, představujících velmi staré lidi, kteří vzpomínají na své mládí. Nebyly budovány situace, které by napomáhaly zjasňovat hlavní téma. Děti jsou nedostatečně vybaveny pohybovými i mluvními dovednostmi. Hudba, která je nedílnou součástí inscenace, děti neinspirovala k tvořivému zpracování. Členové souboru zaostávají i v pěveckých dovednostech.
Soubor BUM TRACH Český Těšín – Z KOZI DUPY TRÓMBA CZYLI JAK SZEŁ KREPLIK DO ŚWIATA
Známá pohádka O Koblížkovi se stala vhodnou předlohou pro představení, kde se pracovalo s nadsázkou. Bylo by vhodné cíleněji pracovat s hracím prostorem – příklad: putování Koblížka. Některé části by potřebovaly větší a přesnější rozehrávku. Pohádka nabízí hru s refrénem. Ale tato možnost nebyla dostatečně využita.
Soubor Štěkadlo SVČ Opava – Pasáček vepřů
Soubor se snažil inscenovat známou pohádku H. Ch. Andersena zástupnými loutkami. Těmito loutkami bylo nádobí. Bohužel byly použity i předměty jiného řádu (např. masová konzerva, mobil). Zvolené předměty dětem v jednání mnohdy spíš překážely. U souboru můžeme hodnotit dobrou mluvní vybavenost – posazení hlasu, výrazná mluva, zvládání jevištní řeči.
Soubor Poděsíci ZUŠ Karviná – Ach, ta kropenatá
Zvolený text pohádky F. Nepila O slepičce kropenaté je vhodný pro mladší děti. Scénografickým prvkem byly malé polštářky, jejichž funkce byla nejasná a mnohdy působily jako překážka. Problémem je temporytmus dílčích situací i představení jako celku. Rezervy jsou v práci s prostorem (putování zvířat ; úvodní scéna slepic a slepičí učitelky), ale i v práci s mluvní složkou a v pohybové vybavenosti dětí – vnímání vnitřního napětí, aktivita těla v dialozích. Bylo by vhodné doladit jednotu v kostýmní složce.
Soubor Zlobidla ZUŠ Karviná – Na barevné niti
Zvolená předloha M. Mašatové byla pro soubor jistou inspirací k tvořivé práci. Příběh rámoval vypravěč, který nás nejen uvedl do děje, ale pak nás jim provázel. Problémem bylo nedořešení vztahu vypravěče k ostatním hrajícím dětem i jeho vymezení v hracím prostoru. Ústřední postavou byl princ, který šel do světa hledat princeznu. Projevil svou dovednost naslouchat partnerům a reagovat na ně. Klubíčko, které prince vedlo do světa, mělo své opodstatnění, nitě, znázorňující odvíjení klubíčka, se napínaly vzadu na paravánky a nijak nerozvíjely nápad s klubíčkem. Když se princ vracel zpátky domů i s klubíčkem, nitě na paravánku zůstaly. Charakterizace jednotlivých království by bylo vhodné zpřesnit v jednání postava ve smyslu konkrétního království, aby se posílil temporytmus celého představení.
Soubor Fantazie (mladší děti) ZS Tyršova Nový Jičín – Krtek
Příběh krtčí rodiny je autorskou prací souboru a je velmi jednoduchý – krtčí rodina očekává návštěvu sousedky. Chtějí se pochlubit svým obydlím, a proto znázorňují jednotlivé pokoje a chodby, kterými sousedku vodí. Ve skutečnosti mají jen jeden pokoj. Hrající děti jsou ve věku od 6 do 8 let. Jejich hra je postavena hlavně na pohybovém jednání, které je doplněno úsporným slovním sdělením. Působí spontánně a zvládají hrací prostor. Je patrno, že jsou cíleně vybavovány v pohybové a mluvní složce, zvládání prostoru a jednání v něm i v dovednosti vést dialog. Rezervy jsou v rozpracování některých situací i v nakládání s imaginárními předměty.
Ve zhlédnutých inscenacích jsme vždy hledaly nejdříve pozitivní a přínosné prvky, a proto lektorský sbor udělil čestná uznání za dílčí tvůrčí podněty, které se v inscenacích objevily. Následně nenavrhl žádný soubor na Celostátní přehlídku Dětská scéna do Svitav. Jsme přesvědčeny, že má postoupit takový soubor, který by přinesl inspirativní představení vyvážené ve všech složkách. Měla by být samozřejmostí dovednostní vybavenost dětí, pochopitelně vzhledem k jejich věku i délce působnosti v souboru.
Eva Polzerová, redakčně upraveno
OSTRAVA, 18. DUBNA 2015
Krajská přehlídka dětského divadla Moravskoslezského kraje se tentokrát uskutečnila 18. 4. 2015 v kulturním domě v Ostravě- -Michálkovicích. O celou přehlídku se výborně starali organizátoři pod vedením Petra Rady.
Lektorský sbor pracoval ve složení: Hana Cisovská, Žaneta Káňová, Eva Polzerová.
Přehlídkový den byl vrchovatě naplněn, protože jsme zhlédli 9 inscenací. Zkušenost ukázala, že by při tomto počtu inscenací bylo třeba uskutečnit přehlídku ve dvou dnech. Měl by to být svátek dětského divadla, kdy děti ze souborů nejen předvedou svoji inscenaci, ale zhlédnou i ostatní inscenace, mají vhodný doplňkový program avjejich vedoucí se mohou v dostatečném čase věnovat dialogu s celým lektorským sborem (vzhledem k počtu inscenací a času na jejich rozbor, jsme byly nuceny přistoupit k individuální rozpravě).
Soubor Jitřenka SVČ Opava – Šťastný skřítek Kniha M. Bolligera byla vhodnou předlohou pro práci v souboru. Projevila se však nedotaženost v rovině dramatizace, kdy bylo málo zdůvodněno rozhodnutí hlavní postavy (Skřítka), že se zbaví materiálních věcí, které ho obtěžují. Scénografie byla působivá, někdy zbytečně popisná. Ve velké šíři byla zajímavě použita zvuková a hudební složka, ale byla jednou z příčin problému s temporytmem inscenace. Děti mají velmi dobré pohybové dovednosti, rezervy jsou v práci s hracím prostorem. Postava Skřítka je obdařena zázračnou mocí – překrásným zpěvem, kterým těší své okolí. Tento důležitý moment nebyl dostatečně divadelně sdělen.
Soubor Fantazie (starší děti) ZŠ Nový Jičín – Petrucha
Pedagogickým přínosem inscenace byla práce s tématem – sebeobětování se pro druhého. Dramatizace zachovává atmosféru prostředí ruské pohádky. Problémem je nesdělená identita Petruchy, nesdělené motivace v jednání některých postav. Stavba jednotlivých situací neměla jasný začátek a konec. Děti mají dobré mluvní dovednosti a hudební složka vhodně dokreslovala atmosféru celého příběhu.
Soubor Šesťáci ZŠ Karviná – Bajky
Soubor nabídl inscenaci, která byla spíše divadlem poezie. Předloha I. A. Krylova byla vhodným podnětem pro děti, proto by bylo vhodné zvážit výběr bajek s ohledem na smysluplný celek, který by vedl k tématu. V inscenaci byly použity masky, které si děti samy vyrobily, ale jejich funkce nebyla jasná a nebyly také výtvarně jednotné. Inscenace by potřebovala dramaturgicky dotáhnout a hledat scénické nápady, které pomohou divadelnímu povýšení veršů.
Soubor Rebelové ZŠ Komenského Nový Jičín – Láska přes ulici
Předlohou k inscenaci byl film Rebelové, který nabízí lákavé téma pro tento věk dětí. Inscenace je otevřena vstupem dvou dětí, představujících velmi staré lidi, kteří vzpomínají na své mládí. Nebyly budovány situace, které by napomáhaly zjasňovat hlavní téma. Děti jsou nedostatečně vybaveny pohybovými i mluvními dovednostmi. Hudba, která je nedílnou součástí inscenace, děti neinspirovala k tvořivému zpracování. Členové souboru zaostávají i v pěveckých dovednostech.
Soubor BUM TRACH Český Těšín – Z KOZI DUPY TRÓMBA CZYLI JAK SZEŁ KREPLIK DO ŚWIATA
Známá pohádka O Koblížkovi se stala vhodnou předlohou pro představení, kde se pracovalo s nadsázkou. Bylo by vhodné cíleněji pracovat s hracím prostorem – příklad: putování Koblížka. Některé části by potřebovaly větší a přesnější rozehrávku. Pohádka nabízí hru s refrénem. Ale tato možnost nebyla dostatečně využita.
Soubor Štěkadlo SVČ Opava – Pasáček vepřů
Soubor se snažil inscenovat známou pohádku H. Ch. Andersena zástupnými loutkami. Těmito loutkami bylo nádobí. Bohužel byly použity i předměty jiného řádu (např. masová konzerva, mobil). Zvolené předměty dětem v jednání mnohdy spíš překážely. U souboru můžeme hodnotit dobrou mluvní vybavenost – posazení hlasu, výrazná mluva, zvládání jevištní řeči.
Soubor Poděsíci ZUŠ Karviná – Ach, ta kropenatá
Zvolený text pohádky F. Nepila O slepičce kropenaté je vhodný pro mladší děti. Scénografickým prvkem byly malé polštářky, jejichž funkce byla nejasná a mnohdy působily jako překážka. Problémem je temporytmus dílčích situací i představení jako celku. Rezervy jsou v práci s prostorem (putování zvířat ; úvodní scéna slepic a slepičí učitelky), ale i v práci s mluvní složkou a v pohybové vybavenosti dětí – vnímání vnitřního napětí, aktivita těla v dialozích. Bylo by vhodné doladit jednotu v kostýmní složce.
Soubor Zlobidla ZUŠ Karviná – Na barevné niti
Zvolená předloha M. Mašatové byla pro soubor jistou inspirací k tvořivé práci. Příběh rámoval vypravěč, který nás nejen uvedl do děje, ale pak nás jim provázel. Problémem bylo nedořešení vztahu vypravěče k ostatním hrajícím dětem i jeho vymezení v hracím prostoru. Ústřední postavou byl princ, který šel do světa hledat princeznu. Projevil svou dovednost naslouchat partnerům a reagovat na ně. Klubíčko, které prince vedlo do světa, mělo své opodstatnění, nitě, znázorňující odvíjení klubíčka, se napínaly vzadu na paravánky a nijak nerozvíjely nápad s klubíčkem. Když se princ vracel zpátky domů i s klubíčkem, nitě na paravánku zůstaly. Charakterizace jednotlivých království by bylo vhodné zpřesnit v jednání postava ve smyslu konkrétního království, aby se posílil temporytmus celého představení.
Soubor Fantazie (mladší děti) ZS Tyršova Nový Jičín – Krtek
Příběh krtčí rodiny je autorskou prací souboru a je velmi jednoduchý – krtčí rodina očekává návštěvu sousedky. Chtějí se pochlubit svým obydlím, a proto znázorňují jednotlivé pokoje a chodby, kterými sousedku vodí. Ve skutečnosti mají jen jeden pokoj. Hrající děti jsou ve věku od 6 do 8 let. Jejich hra je postavena hlavně na pohybovém jednání, které je doplněno úsporným slovním sdělením. Působí spontánně a zvládají hrací prostor. Je patrno, že jsou cíleně vybavovány v pohybové a mluvní složce, zvládání prostoru a jednání v něm i v dovednosti vést dialog. Rezervy jsou v rozpracování některých situací i v nakládání s imaginárními předměty.
Ve zhlédnutých inscenacích jsme vždy hledaly nejdříve pozitivní a přínosné prvky, a proto lektorský sbor udělil čestná uznání za dílčí tvůrčí podněty, které se v inscenacích objevily. Následně nenavrhl žádný soubor na Celostátní přehlídku Dětská scéna do Svitav. Jsme přesvědčeny, že má postoupit takový soubor, který by přinesl inspirativní představení vyvážené ve všech složkách. Měla by být samozřejmostí dovednostní vybavenost dětí, pochopitelně vzhledem k jejich věku i délce působnosti v souboru.
Eva Polzerová, redakčně upraveno
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.