PRŮŠA, Alexandr: divadelníBAF! potřetí: Tři vrcholy dne, ba i festivalu. AS 22.11.2015.
divadelníBAF! potřetí: Tři vrcholy dne, ba i festivalu
Třetí den festivalu nám pomalu končí, přinesl zajímavé a protikladné zážitky. A také několik úvah o energii, člověk nejí, nespí, ale stále jí má dost. Třeba je to důkaz, že divadlo nabíjí!
Činoherní | Experimentální | Hudební
Hned z rána přišly špatné zprávy z Polska, soubor Teatr Cokolwiek se předešlé noci nedostal dále než k Olomouci, tam se jim porouchalo auto a vrátil se zpět. Takže se náš pohled do jiného než českého rybníčku nakonec konat nebude. Škoda. Dvě zrušená představení z jednoho dne, to jsme na BAFu ještě neměli. Divákům (ano, už začali chodit) se to oznamovalo nerado, nicméně festivalu to nakonec tolik neublížilo. Jednak jsme v diskuzích nebyli tlačeni časem a mohli se tak o některých jevech bavit důkladněji a déle (a že zrovna dnes bylo co řešit), jednak jsme uspořádali malou dílnu pod vedením lektorky Evy Spoustové, a podařila se. Evě velký dík, že neváhala a narychlo a bez přípravy se toho ujala.
Sobota byla co do představení asi nejslibnějším dnem, zatím. Hned tři divadla přinesla velmi silnou, velmi promyšlenou a propracovanou výpověď. Začalo to Divadlo (bez záruky) Praha hrou, kde se v jedné postavě dalo poznat několik beatnických básníků. Hra neveselá, kde nechyběla vražda, vyšinuté postavy a jejich úchylky a frustrace, znásilnění. Přesto vůbec ne vulgární či prvoplánová. Snad jen byla škoda, že nebylo zprvu poznat, jestli sledujeme samostatné scény s novými postavami, nebo jde o tytéž lidi. Nebýt těchto pochyb, divák by se s postavami asi lépe identifikoval, lépe by viděl jejich vývoj a výpověď by tak byla ještě silnější.
Obdobně zvládnutou hru předvedl soubor KUK!, častý a vítaný host našeho festivalu. Hra byla variací na Orwellovu Farmu zvířat, zpočátku téměř komedie, velmi svěže stylizovaná, postupně zvážněla a nastolila témata moci, manipulace, ovládání druhých. Třetím zdařilým bylo podruhé na festivalu hrající Divadlo Bez Pravidel, tak zdařilým, že téměř nebylo v semináři co vytýkat. Což se nestává často. Kontrastem ke zmíněným bylo U Trhlé divadlo, které se pohybovalo v žánru sousedského divadla. Nevíme, jestli je to večerní únavou, ale zatím nám to přijde geniální. Vymysleli jsme festival, kde by se soutěžilo o co nejkratší hry. Podmínkou by bylo, aby v nich byla alespoň tři slova a alespoň tři postavy. Kromě času by se samozřejmě posuzoval i umělecký dojem.
Autor: Alexandr Průša
Třetí den festivalu nám pomalu končí, přinesl zajímavé a protikladné zážitky. A také několik úvah o energii, člověk nejí, nespí, ale stále jí má dost. Třeba je to důkaz, že divadlo nabíjí!
Činoherní | Experimentální | Hudební
Hned z rána přišly špatné zprávy z Polska, soubor Teatr Cokolwiek se předešlé noci nedostal dále než k Olomouci, tam se jim porouchalo auto a vrátil se zpět. Takže se náš pohled do jiného než českého rybníčku nakonec konat nebude. Škoda. Dvě zrušená představení z jednoho dne, to jsme na BAFu ještě neměli. Divákům (ano, už začali chodit) se to oznamovalo nerado, nicméně festivalu to nakonec tolik neublížilo. Jednak jsme v diskuzích nebyli tlačeni časem a mohli se tak o některých jevech bavit důkladněji a déle (a že zrovna dnes bylo co řešit), jednak jsme uspořádali malou dílnu pod vedením lektorky Evy Spoustové, a podařila se. Evě velký dík, že neváhala a narychlo a bez přípravy se toho ujala.
Sobota byla co do představení asi nejslibnějším dnem, zatím. Hned tři divadla přinesla velmi silnou, velmi promyšlenou a propracovanou výpověď. Začalo to Divadlo (bez záruky) Praha hrou, kde se v jedné postavě dalo poznat několik beatnických básníků. Hra neveselá, kde nechyběla vražda, vyšinuté postavy a jejich úchylky a frustrace, znásilnění. Přesto vůbec ne vulgární či prvoplánová. Snad jen byla škoda, že nebylo zprvu poznat, jestli sledujeme samostatné scény s novými postavami, nebo jde o tytéž lidi. Nebýt těchto pochyb, divák by se s postavami asi lépe identifikoval, lépe by viděl jejich vývoj a výpověď by tak byla ještě silnější.
Obdobně zvládnutou hru předvedl soubor KUK!, častý a vítaný host našeho festivalu. Hra byla variací na Orwellovu Farmu zvířat, zpočátku téměř komedie, velmi svěže stylizovaná, postupně zvážněla a nastolila témata moci, manipulace, ovládání druhých. Třetím zdařilým bylo podruhé na festivalu hrající Divadlo Bez Pravidel, tak zdařilým, že téměř nebylo v semináři co vytýkat. Což se nestává často. Kontrastem ke zmíněným bylo U Trhlé divadlo, které se pohybovalo v žánru sousedského divadla. Nevíme, jestli je to večerní únavou, ale zatím nám to přijde geniální. Vymysleli jsme festival, kde by se soutěžilo o co nejkratší hry. Podmínkou by bylo, aby v nich byla alespoň tři slova a alespoň tři postavy. Kromě času by se samozřejmě posuzoval i umělecký dojem.
Autor: Alexandr Průša
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.