FELZMANN, Rudolf a KŘIVANCOVÁ, Alena: Protokol národní přehlídky Divadlo jednoho herce, Kaznějov 2015 - program, výsledky. SČDO 10.7.2015.
P r o t o k o l
10.07.2015 12:38
národní přehlídky Divadlo jednoho herce
Memoriál Slávky Trčkové
11.-12.4.2015 Divadlo ŠUTR Kaznějov
Vyhlašovatel: SČDO
Pořadatelé: SČDO zpč. oblast, Divadelní soubor Štace Kaznějov
Odborná porota:
Rudolf Felzmann – předseda poroty
František Hromada
Hana Šiková
Alena Křivancová – tajemnice poroty
Ředitelka přehlídky
Alena Svobodová
Program přehlídky
Sobota 11.4.
11:00 Slavnostní zahájení
11:10 Jiří Hlávka na motivy Viktora Dyka: Co vyprávěl Sepp Jörgen
DS VOJAN Libice nad Cidlinou
13:00 rozborový seminář
16:00 Jan Kameníček: Kocourku milej, já pro tebe pláču
Divadlo bez zákulisí Sokolov
17:30 rozborový seminář
20:00 Marta Buchaca: Neříkej mi lásko
Divadlo bez zákulisí Sokolov – inspirativní představení
22:00 rozborový seminář
Neděle 12.4.
10:00 Vratislav Mikan: Perníková chaloupka aneb popletená pohádka
M M Hranice
11:15 rozborový seminář
12:00 slavnostní vyhodnocení a závěr přehlídky
Výsledky:
Ceny
Jiří Hlávka (DS Vojan Libice nad Cidlinou) za inscenaci Co vyprávěl Sepp Jörgen
Pavlína Šponiarová (Divadlo bez zákulisí Sokolov) za herecký výkon v inscenaci Kocourku milej já pro tebe pláču
D o p o r u č e n í
inscenaci Jiřího Hlávky na motivy Viktora Dyka: Co vyprávěl Sepp Jörgen Divadelního souboru VOJAN Libice nad Cidlinou
doporučit programové radě Jiráskova Hronova a Krakonošova divadelního podzimu 2015.
V Plzni dne 14.4.2015
Zapsala:
Alena Křivancová
tajemnice poroty
Jiří Hlávka: CO VYPRÁVĚL SEPP JÖRGEN
(na motivy novely Viktora Dyka Krysař)
Jiří Hlávka (člen DS Vojan Libice nad Cidlinou) patří k nepřehlédnutelným osobnostem současného českého amatérského divadla. Je systematickým účastníkem přehlídek divadla jednoho herce a tato disciplína mu slouží k průrazné seberealizaci. Nastudování Dykovy slavné literární předlohy patří k jeho asi nejšťastnějším kreacím. Hlávka využil všech zkušeností z předchozích svých inscenací a především šťastně si upravil původní text, který mu poskytuje prostor nejen k vnější exhibici, ale tentokrát plně slouží filozofickému smyslu všeobecně známému příběhu Krysaře.
Herec i režisér v jedné osobě respektuje, že sice zdánlivě zůstává hrdinou tajemná postava Krysaře, ale vypravěčem je prostý rybář Sepp Jörgen, o němž obyvatelé zkaženého města Hammelnu tvrdí, že je pomalý v myšlení. Hlávka svého Seppa charakterizuje jednoduchými gesty a stále jakoby potlačovaným úsměvem, prozrazujícím zprvu radost z vyprávění příběhu, aby pak s nadhledem a lehkou ironií líčil nabubřelou samolibost měšťanů, avšak dominuje náznak údivu a lidského pochopení pro samotářství Krysaře i romantickou lásku měšťanské dívky Agnes. Dokáže přesvědčivě vyjádřit okouzlení mocí tajemného muže s píšťalou, aby pak se zdánlivou naivitou vylíčil nevěru Agnes i pokoření hrdého muže. Zatímco epizody lásky Agnes a Krysaře i její tragický konec jsou založeny na "zprostředkovaném vyprávění", pak setkání s Krysařem a hlavně scény s měšťany (truhlář a Krejčí) jsou ztvárňovány stylizovanou hereckou akcí, kdy charakteristika postav je založena na nejjednodušším kostýmním náznaku (kápě Krysaře - ovšem jen v úvodu a závěru!), přičemž dvě čepice a židle slouží k předvedení dialogů měšťanů. K tomu jen lehká stylizace v řeči (spíše v rytmu než v intonaci) a jindy nepatrné gesto odkazující k místu, kde se pomyslný partner nachází. Střídmě se rovněž pracuje s reprodukovanou hudbou (sólová flétna), jež doprovází klíčové scény. Monology Seppa jsou zásadně řešeny jako "dialog" s publikem, proto pak citově silně vyznívá závěr s nalezením opuštěného nemluvněte, kdy Seep (narozdíl od Krysaře) nachází smysl v pokračování života.
Celé představení je založeno na imaginaci, proto považujeme za nadbytečné, aby na oproštěné scéně (dva praktikáblové stupně s dvěma židlemi pro měšťany v hospodě, zadní černé výkryty s bílou linkou okolních hor) ještě byl poněkud nadbytečný obraz postavy krysaře, s nímž herec stejně nepracuje. Publikem bylo vyprávění Seppa Jörgena přijato velice vstřícně v soustředěné pozornosti. Práci Jiřího Hlávky můžeme cenit jako vyzrálé a kultivované herectví se vzácnou kvalitou jevištní řeči. Dykovo básnické poselství o střetu romantizmu s realitou (jak také Krysař bývá vykládán) je srozumitelně vyjádřeno.
Za porotu: Rudolf Felzmann
Více zde: http://www.scdo.cz/news/p-r-o-t-o-k-o-l/
10.07.2015 12:38
národní přehlídky Divadlo jednoho herce
Memoriál Slávky Trčkové
11.-12.4.2015 Divadlo ŠUTR Kaznějov
Vyhlašovatel: SČDO
Pořadatelé: SČDO zpč. oblast, Divadelní soubor Štace Kaznějov
Odborná porota:
Rudolf Felzmann – předseda poroty
František Hromada
Hana Šiková
Alena Křivancová – tajemnice poroty
Ředitelka přehlídky
Alena Svobodová
Program přehlídky
Sobota 11.4.
11:00 Slavnostní zahájení
11:10 Jiří Hlávka na motivy Viktora Dyka: Co vyprávěl Sepp Jörgen
DS VOJAN Libice nad Cidlinou
13:00 rozborový seminář
16:00 Jan Kameníček: Kocourku milej, já pro tebe pláču
Divadlo bez zákulisí Sokolov
17:30 rozborový seminář
20:00 Marta Buchaca: Neříkej mi lásko
Divadlo bez zákulisí Sokolov – inspirativní představení
22:00 rozborový seminář
Neděle 12.4.
10:00 Vratislav Mikan: Perníková chaloupka aneb popletená pohádka
M M Hranice
11:15 rozborový seminář
12:00 slavnostní vyhodnocení a závěr přehlídky
Výsledky:
Ceny
Jiří Hlávka (DS Vojan Libice nad Cidlinou) za inscenaci Co vyprávěl Sepp Jörgen
Pavlína Šponiarová (Divadlo bez zákulisí Sokolov) za herecký výkon v inscenaci Kocourku milej já pro tebe pláču
D o p o r u č e n í
inscenaci Jiřího Hlávky na motivy Viktora Dyka: Co vyprávěl Sepp Jörgen Divadelního souboru VOJAN Libice nad Cidlinou
doporučit programové radě Jiráskova Hronova a Krakonošova divadelního podzimu 2015.
V Plzni dne 14.4.2015
Zapsala:
Alena Křivancová
tajemnice poroty
Jiří Hlávka: CO VYPRÁVĚL SEPP JÖRGEN
(na motivy novely Viktora Dyka Krysař)
Jiří Hlávka (člen DS Vojan Libice nad Cidlinou) patří k nepřehlédnutelným osobnostem současného českého amatérského divadla. Je systematickým účastníkem přehlídek divadla jednoho herce a tato disciplína mu slouží k průrazné seberealizaci. Nastudování Dykovy slavné literární předlohy patří k jeho asi nejšťastnějším kreacím. Hlávka využil všech zkušeností z předchozích svých inscenací a především šťastně si upravil původní text, který mu poskytuje prostor nejen k vnější exhibici, ale tentokrát plně slouží filozofickému smyslu všeobecně známému příběhu Krysaře.
Herec i režisér v jedné osobě respektuje, že sice zdánlivě zůstává hrdinou tajemná postava Krysaře, ale vypravěčem je prostý rybář Sepp Jörgen, o němž obyvatelé zkaženého města Hammelnu tvrdí, že je pomalý v myšlení. Hlávka svého Seppa charakterizuje jednoduchými gesty a stále jakoby potlačovaným úsměvem, prozrazujícím zprvu radost z vyprávění příběhu, aby pak s nadhledem a lehkou ironií líčil nabubřelou samolibost měšťanů, avšak dominuje náznak údivu a lidského pochopení pro samotářství Krysaře i romantickou lásku měšťanské dívky Agnes. Dokáže přesvědčivě vyjádřit okouzlení mocí tajemného muže s píšťalou, aby pak se zdánlivou naivitou vylíčil nevěru Agnes i pokoření hrdého muže. Zatímco epizody lásky Agnes a Krysaře i její tragický konec jsou založeny na "zprostředkovaném vyprávění", pak setkání s Krysařem a hlavně scény s měšťany (truhlář a Krejčí) jsou ztvárňovány stylizovanou hereckou akcí, kdy charakteristika postav je založena na nejjednodušším kostýmním náznaku (kápě Krysaře - ovšem jen v úvodu a závěru!), přičemž dvě čepice a židle slouží k předvedení dialogů měšťanů. K tomu jen lehká stylizace v řeči (spíše v rytmu než v intonaci) a jindy nepatrné gesto odkazující k místu, kde se pomyslný partner nachází. Střídmě se rovněž pracuje s reprodukovanou hudbou (sólová flétna), jež doprovází klíčové scény. Monology Seppa jsou zásadně řešeny jako "dialog" s publikem, proto pak citově silně vyznívá závěr s nalezením opuštěného nemluvněte, kdy Seep (narozdíl od Krysaře) nachází smysl v pokračování života.
Celé představení je založeno na imaginaci, proto považujeme za nadbytečné, aby na oproštěné scéně (dva praktikáblové stupně s dvěma židlemi pro měšťany v hospodě, zadní černé výkryty s bílou linkou okolních hor) ještě byl poněkud nadbytečný obraz postavy krysaře, s nímž herec stejně nepracuje. Publikem bylo vyprávění Seppa Jörgena přijato velice vstřícně v soustředěné pozornosti. Práci Jiřího Hlávky můžeme cenit jako vyzrálé a kultivované herectví se vzácnou kvalitou jevištní řeči. Dykovo básnické poselství o střetu romantizmu s realitou (jak také Krysař bývá vykládán) je srozumitelně vyjádřeno.
Za porotu: Rudolf Felzmann
Více zde: http://www.scdo.cz/news/p-r-o-t-o-k-o-l/
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.