Amaterská Scéna: Rozhovor s ředitelkou přehlídky Lenkou Janyšovou. AS 8.7.2015.
Rozhovor s ředitelkou přehlídky Lenkou Janyšovou
Letošní expozice byla velmi hektická, komplikovaná, časově náročná. Víc než jindy, protože došlo k mnoha změnám na poslední chvíli. A to byly už vytištěné plakáty. Měla jsem pocit, že i když jsme všechno připravili, jako bychom měli před sebou nějaký bod a pořád ho doháněli.
Studentské
Jsme spolužáci z DAMU, tak si pojďme zopakovat Aristotelovu strukturu dramatu. Expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa. Jak je to s přehlídkou, která nám právě končí? Jak vypadala expozice letošní Mladé scény?
Letošní expozice byla velmi hektická, komplikovaná, časově náročná. Víc než jindy, protože došlo k mnoha změnám na poslední chvíli. A to byly už vytištěné plakáty. Měla jsem pocit, že i když jsme všechno připravili, jako bychom měli před sebou nějaký bod a pořád ho doháněli. Mně se do toho navíc sešlo několik aktivit. Uzavírání školního roku, které se zkomplikovalo, moje vlastní vystoupení se študákama a ještě ta přehlídka, která měla spoustu programových změn – jeden soubor řekne, že nepřijede, najde se nový, který ale má jinou časovou dotaci. Navíc soubor třeba nemůže v ten den, takže není možná pouhá záměna, a v tu chvíli ti to rozhodí celý program a všechno, co máš nachystané, vlastně neplatí. A když se ti tohle všechno odehrává během jednoho týdne, tak jsem si připadala, že to snad ani nedám.
A pokračovalo to pak dál, nebo se to zlomilo? To by byla řekněme ta kolize. První zlom určitě nastal, když jste začali přijíždět. To už jsme tu byli celkem připravení, studenti gymnázia pomohli, všechno v tisku dopadlo, přišly ponožky, bar v Malé scéně byl nachystán. Pak už to začalo fungovat.
Kolik lidí tu letos bylo?
Nemám to přesně spočítané, ale asi kolem 160 lidí. O něco méně než v minulých letech. Myslím, že to bylo tím, že soubory nebyly tak početné. Souborů přijelo stejně – patnáct.
Potom ten festival běžel, to byla krize. Přišly nějaké nečekané peripetie?
Peripetie přišly poslední den přehlídky, kdy nám jeden soubor oznámil, že mu nepřijede herec a my udělali okamžité změny. Přehodili jsme nedělní soubor na sobotní a v sobotu večer se nám doneslo, že ani nedělní představení nenastane, protože ten herec nedorazí vůbec. To ale není nic tragického, nebo to tak nevnímám. Jen si bohužel nezahrají, ač tu na něj členové souboru celé čtyři dny čekali.
A co se vlastně stalo, proč ten hoch nedorazil?
On byl někde v Anglii a vracel se v sobotu večer a – to je absurdita – pan autobusák ho nevysadil v Praze. Jel nějakou linkou, která mu nezastavila a musel jet až do Brna, takže by nestihl večerní představení. Byl prý velmi unaven a nakonec rodiče syna nepustili ani na další den.
Tím pádem se soubor připravil o možnost Hronova nebo se to bude ještě řešit?
Ne, nic se řešit nebude. Soubor nedorazil, to se občas stane. Mně bylo líto těch, kteří tu na něj čekali celou dobu a poctivě všechno chystali.
A co semináře, už máš nějaké reference?
Myslím, že semináře jsou už nedílnou součástí naší přehlídky, bez nich by to určitě nebylo ono. A jak jsem měla možnost nahlédnout, seminaristé byli naprosto nadšení, usměvaví, nabití energií. Včetně semináře pedagogů s paní Pilátovou, kterého jsem se jeden den zúčastnila. Paní Pilátovou oslovila Lenka Huláková a všichni jsme byli strašně rádi, že nakonec skutečně přijela. Tři dny se nám věnovala formou ukázek z dílny Grotowského a formou diskusí o tom, co jsme vlastně viděli. Z toho zobecňovala určitě divadelní postupy.
A jak se ti jeví letošní porotci?
Kdybych měla zhodnotit porotu, tak se mi líbilo, že neměli stejně názory, soubor od nich mohl slyšet naprosto pozitivní přijetí a zároveň až pravý opak. Ale ve výsledku byla porota naladěná na stejnou strunu, působila kompaktně a myslím, že mladým divadelníkům kladla velmi vhodné otázky a předávala své divadelní zkušenosti.
Kdybych měl použít termín, který tu zavedl Petr Váša „večírková kultura“, jak bys ji zhodnotila?
Ta byla asi velmi bohatá. Řekla bych, že vše vrcholilo ve čtvrtek, kdy barmanka odcházela domů v sedm ráno. Z hlediska studentů myslím, že mnozí poslední večer drželi noc. Mně se moc líbilo, že to žilo v Malé scéně, kolem Malé scény a že Mladá na Malé je to pravé.
A dostáváme se k té „katastrofě.“ Jak to dopadlo?
Porota zasedala v noci – končili jsme asi ve dvě ráno – a opravdu se zabývala jednotlivými inscenacemi ze všech možných stran. Nominovala dvě inscenace, dala i další doporučení, pět cen a čestná uznání, protože došla k závěru, že některé inscenace bylo za co ocenit. Čestné uznání jsme dřív neudělovali.
A na závěr to nejdůležitější – jaká katarze ti přišla?
Mně je příjemně, unaveně, nevyspale… vše proběhlo, jak mělo. A pokud mladí divadelníci odjíždějí z Ústí s pocitem, že tady něco pěkného prožili, tak já jsem OK.
•jam-
psáno pro Mladou na Malý č. 5
Výsledky
Lektorský sbor přehlídky ve složení Zuzana Jirsová, Karel František Tománek a Vladimír Fekar udělil v závěru přehlídky tato ocenění.
Nominace na Jiráskův Hronov
Propadlý lístek, Červiven, SPgŠ Krnov
Oněgin byl Rusák aneb v Praze svůj čas maříš – za rohem je Paříž, TS Magdalena Rychnov u Jablonce nad Nisou
Doporučení na Jiráskův Hronov
Vyskočit z kůže, Oldstars Praha
A kráska, zvíře…, Odřený lokty, Olomouc
Doporučení do doprovodného programu Jiráskova Hronova Paprsky slunce, 11,5 kg, Jaroměř, Praha, Tuhaň
Ceny
A kráska, zvíře…, Odřený lokty, Olomouc
– za inspirativní přístup k divadelní tvorbě k inscenaci.
Vyskočit z kůže, Oldstars Praha
– za režijní interpretaci dramatického textu s přihlédnutím k hereckým výkonům
Oněgin byl Rusák aneb v Praze svůj čas maříš – za rohem je Paříž, TS Magdalena Rychnov u Jablonce nad Nisou
– za choreografii a taneční provedení
Propadlý lístek, Červiven, SPgŠ Krnov
– za dramatizaci prózy a režijně-dramaturgický koncept s přihlédnutím k hereckým výkonům
Paprsky slunce, 11,5 kg, Jaroměř, Praha, Tuhaň
– za scénografické pojetí a inscenační koncept s přihlédnutím k hereckým výkonům
Čestné uznání
Co bys chtěl!, Čtvrtek večer? ZUŠ, Uničov
– za kolektivní práci na autorské inscenaci
Koho vypijou lišky, Zhani!, ZUŠ Uničov
– za hereckou souhru ve stylizovaném jevištním tvaru
Vyskočit z kůže, RS Divadla Vydýcháno
– za metaforický přístup k dramatickému textu
Autor: Amaterská Scéna
Letošní expozice byla velmi hektická, komplikovaná, časově náročná. Víc než jindy, protože došlo k mnoha změnám na poslední chvíli. A to byly už vytištěné plakáty. Měla jsem pocit, že i když jsme všechno připravili, jako bychom měli před sebou nějaký bod a pořád ho doháněli.
Studentské
Jsme spolužáci z DAMU, tak si pojďme zopakovat Aristotelovu strukturu dramatu. Expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa. Jak je to s přehlídkou, která nám právě končí? Jak vypadala expozice letošní Mladé scény?
Letošní expozice byla velmi hektická, komplikovaná, časově náročná. Víc než jindy, protože došlo k mnoha změnám na poslední chvíli. A to byly už vytištěné plakáty. Měla jsem pocit, že i když jsme všechno připravili, jako bychom měli před sebou nějaký bod a pořád ho doháněli. Mně se do toho navíc sešlo několik aktivit. Uzavírání školního roku, které se zkomplikovalo, moje vlastní vystoupení se študákama a ještě ta přehlídka, která měla spoustu programových změn – jeden soubor řekne, že nepřijede, najde se nový, který ale má jinou časovou dotaci. Navíc soubor třeba nemůže v ten den, takže není možná pouhá záměna, a v tu chvíli ti to rozhodí celý program a všechno, co máš nachystané, vlastně neplatí. A když se ti tohle všechno odehrává během jednoho týdne, tak jsem si připadala, že to snad ani nedám.
A pokračovalo to pak dál, nebo se to zlomilo? To by byla řekněme ta kolize. První zlom určitě nastal, když jste začali přijíždět. To už jsme tu byli celkem připravení, studenti gymnázia pomohli, všechno v tisku dopadlo, přišly ponožky, bar v Malé scéně byl nachystán. Pak už to začalo fungovat.
Kolik lidí tu letos bylo?
Nemám to přesně spočítané, ale asi kolem 160 lidí. O něco méně než v minulých letech. Myslím, že to bylo tím, že soubory nebyly tak početné. Souborů přijelo stejně – patnáct.
Potom ten festival běžel, to byla krize. Přišly nějaké nečekané peripetie?
Peripetie přišly poslední den přehlídky, kdy nám jeden soubor oznámil, že mu nepřijede herec a my udělali okamžité změny. Přehodili jsme nedělní soubor na sobotní a v sobotu večer se nám doneslo, že ani nedělní představení nenastane, protože ten herec nedorazí vůbec. To ale není nic tragického, nebo to tak nevnímám. Jen si bohužel nezahrají, ač tu na něj členové souboru celé čtyři dny čekali.
A co se vlastně stalo, proč ten hoch nedorazil?
On byl někde v Anglii a vracel se v sobotu večer a – to je absurdita – pan autobusák ho nevysadil v Praze. Jel nějakou linkou, která mu nezastavila a musel jet až do Brna, takže by nestihl večerní představení. Byl prý velmi unaven a nakonec rodiče syna nepustili ani na další den.
Tím pádem se soubor připravil o možnost Hronova nebo se to bude ještě řešit?
Ne, nic se řešit nebude. Soubor nedorazil, to se občas stane. Mně bylo líto těch, kteří tu na něj čekali celou dobu a poctivě všechno chystali.
A co semináře, už máš nějaké reference?
Myslím, že semináře jsou už nedílnou součástí naší přehlídky, bez nich by to určitě nebylo ono. A jak jsem měla možnost nahlédnout, seminaristé byli naprosto nadšení, usměvaví, nabití energií. Včetně semináře pedagogů s paní Pilátovou, kterého jsem se jeden den zúčastnila. Paní Pilátovou oslovila Lenka Huláková a všichni jsme byli strašně rádi, že nakonec skutečně přijela. Tři dny se nám věnovala formou ukázek z dílny Grotowského a formou diskusí o tom, co jsme vlastně viděli. Z toho zobecňovala určitě divadelní postupy.
A jak se ti jeví letošní porotci?
Kdybych měla zhodnotit porotu, tak se mi líbilo, že neměli stejně názory, soubor od nich mohl slyšet naprosto pozitivní přijetí a zároveň až pravý opak. Ale ve výsledku byla porota naladěná na stejnou strunu, působila kompaktně a myslím, že mladým divadelníkům kladla velmi vhodné otázky a předávala své divadelní zkušenosti.
Kdybych měl použít termín, který tu zavedl Petr Váša „večírková kultura“, jak bys ji zhodnotila?
Ta byla asi velmi bohatá. Řekla bych, že vše vrcholilo ve čtvrtek, kdy barmanka odcházela domů v sedm ráno. Z hlediska studentů myslím, že mnozí poslední večer drželi noc. Mně se moc líbilo, že to žilo v Malé scéně, kolem Malé scény a že Mladá na Malé je to pravé.
A dostáváme se k té „katastrofě.“ Jak to dopadlo?
Porota zasedala v noci – končili jsme asi ve dvě ráno – a opravdu se zabývala jednotlivými inscenacemi ze všech možných stran. Nominovala dvě inscenace, dala i další doporučení, pět cen a čestná uznání, protože došla k závěru, že některé inscenace bylo za co ocenit. Čestné uznání jsme dřív neudělovali.
A na závěr to nejdůležitější – jaká katarze ti přišla?
Mně je příjemně, unaveně, nevyspale… vše proběhlo, jak mělo. A pokud mladí divadelníci odjíždějí z Ústí s pocitem, že tady něco pěkného prožili, tak já jsem OK.
•jam-
psáno pro Mladou na Malý č. 5
Výsledky
Lektorský sbor přehlídky ve složení Zuzana Jirsová, Karel František Tománek a Vladimír Fekar udělil v závěru přehlídky tato ocenění.
Nominace na Jiráskův Hronov
Propadlý lístek, Červiven, SPgŠ Krnov
Oněgin byl Rusák aneb v Praze svůj čas maříš – za rohem je Paříž, TS Magdalena Rychnov u Jablonce nad Nisou
Doporučení na Jiráskův Hronov
Vyskočit z kůže, Oldstars Praha
A kráska, zvíře…, Odřený lokty, Olomouc
Doporučení do doprovodného programu Jiráskova Hronova Paprsky slunce, 11,5 kg, Jaroměř, Praha, Tuhaň
Ceny
A kráska, zvíře…, Odřený lokty, Olomouc
– za inspirativní přístup k divadelní tvorbě k inscenaci.
Vyskočit z kůže, Oldstars Praha
– za režijní interpretaci dramatického textu s přihlédnutím k hereckým výkonům
Oněgin byl Rusák aneb v Praze svůj čas maříš – za rohem je Paříž, TS Magdalena Rychnov u Jablonce nad Nisou
– za choreografii a taneční provedení
Propadlý lístek, Červiven, SPgŠ Krnov
– za dramatizaci prózy a režijně-dramaturgický koncept s přihlédnutím k hereckým výkonům
Paprsky slunce, 11,5 kg, Jaroměř, Praha, Tuhaň
– za scénografické pojetí a inscenační koncept s přihlédnutím k hereckým výkonům
Čestné uznání
Co bys chtěl!, Čtvrtek večer? ZUŠ, Uničov
– za kolektivní práci na autorské inscenaci
Koho vypijou lišky, Zhani!, ZUŠ Uničov
– za hereckou souhru ve stylizovaném jevištním tvaru
Vyskočit z kůže, RS Divadla Vydýcháno
– za metaforický přístup k dramatickému textu
Autor: Amaterská Scéna
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.