STROTZER, Milan: Divadelní spolek Tyl Rakovník, Neil Gaiman, Eva Suková: Bazárek - recenze, 2015

Divadelní spolek Tyl Rakovník
Neil Gaiman, Eva Suková: Bazárek

První představení 39. Wintrova Rakovníka 2015 sehrál Divadelní spolek Tyl Rakovník. Předlohou k jeho inscenaci Bazárek byla dramatizace povídky anglického spisovatele Neila Gaimana, jehož doménou je sci-fi a fantasy. Většina díla Neila Gaimana je řazena pod žánr tzv. urban fantasy odehrávající se na pozadí skutečného světa. Nejinak je to v případě výchozí povídky. Prolíná se v ní svět rytířů Svatého grálu a našich zcela obyčejných současníků.

Dramatizace Evy Sukové je dobrým odrazovým můstkem k vytvoření zdařilého scénického tvaru, je úsporná, situuje příběh do tuzemských reálií a dává prostor režii a hercům k tvořivému uchopení. Tématem je smysl lidského bytí. Tvůrci přitakávají životu ve vzájemném porozumění a lásce, oproti honbě za čímkoliv jiným, byť zázračným a všemocným.

Inscenace rakovnického souboru je nejen neotřelým dramaturgickým počinem, ale zajímavým obsažným příspěvkem divadelního tvoření, který má svůj etický náboj. Staví na dvou hlavních postavách ‒ Paní Koutné, kterou ztvárňuje na velice dobré herecké úrovní Hana Pilíková a na Rytíři Galahatovi, jehož role byla svěřena Ondřeji Svobodovi. H. Pilíková má schopnost přesvědčivě jednat slovem, gestem, mimikou. Její partner má v hereckém jednání jisté rezervy. K zdařilejšímu inscenačnímu výsledku by jistě napomohlo tyto rezervy pootevřít. Podstatnější roli by však patrně sehrálo důsledné uplatňování postojů obou protagonistů, realizace tzv. hereckých řídících úkolů, které by současně umožnily vývoj vztahů mezi postavami. Obdobně je tomu u budování vztahu postavy Paní Koutné a prodavačky Moniky, jakkoli je pro to ve hře daleko menší prostor. K prospěchu inscenace by také bylo zřetelnější ozřejmění bodu zlomu, v němž se Paní Koutná rozhodne oželet Svatý grál a věnovat jej Galahatovi .

Soubor výhodně zvolil komorní kontaktní hrací prostor s diváky na jevišti. Při svém scénografickém řešení se dobře vydal cestou zabydleného realistického prostředí a kostýmování, byť ne bezezbytku (zeleninová zahrádka). K úvaze je umístění retrospektivní (taneční) scény, kdy Paní Koutná vzpomíná na svá mladá léta, kdy se seznámila s manželem. Její frontální umístění těsně před diváky se zdá být problematické.

Na použití hudebního plánu inscenace, který je založený na zprofanovaných skladbách typu love song, se názory mohou lišit. Osobně se domnívám, že méně by bylo více.
V představení jsme byli svědky některých dobře zpracovaných gagů, které ač scénářem nepředepsány, vyzněly skvostně (rytíř před dveřmi evokujícími kříž či v závěru aladinova lampa). Škoda, že takových momentů nebylo více.

Inscenace Bazárek bezesporu zdařile zahájila letošní rakovnickou přehlídku. Přes uvedené problémy je tzv. dobře zaděláno na ještě působivější divadelní podívanou a divácký zážitek. Další práce na inscenaci určitě přinese své ovoce, a to nejen pro dospělé, ale i pro dětské diváky.

Milan Strotzer
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':