Plzeň, JakoHost, Vl. GARDAVSKÝ: Kriminální komedie víc baví, než vzbuzuje napětí – Thomas: Past ... Plzeňský deník 29. 9. 2014
Kriminální komedie víc baví než vzbuzuje napětí
Plzeňské neprofesionální divadlo JakoHost obohatilo na závěr sezóny svůj repertoár o kriminální komedii Roberta Thomase Past na osamělého muže. Jedná se o dramatickou prvotinu francouzského herce a komediografa z roku 1960, kterou se celosvětově proslavil. V Plzni ji poprvé ve starším překladu jako Past uvádělo v roce 1978 Divadlo Pod lampou a jako televizní inscenace bývá příběh občas reprizován pod názvem Stalo se v Chamonix. Připomeňme si, že divadelní soubor Propadlo hrával donedávna v Divadle Dialog Thomasovu konverzační komedii Mandarinkový pokoj.
A právě pro jeviště Dialogu nastudovala nyní autorovu komedii s detektivní zápletkou a s letmými společenskokritickými náznaky o moci peněz, intrikách a podvodech se souborem JakoHost členka činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jana Kubátová. Na úhledné, prostorné scéně Marka Maroviče s funkčním schodištěm a průhledem před vstup do obývací místnosti horské chaty se režisérce vesměs dařilo navozovat působivé jevištní situace včetně nápaditých mizanscén. Kubátová zkušeně zdůraznila komediální polohu inscenace, například při výsleších na začátku třetího obrazu se všichni zúčastnění včetně vyšetřujícího komisaře rozpláčí. Dramatickou linii hry s hororovými prvky nelze brát zcela vážně a ani jednotlivé role neumožňují hercům vytvářet složitější charaktery postav, takže je nutno uvítat, že představení především běží zábavně a svižně kupředu. O co vlastně jde? Nedlouho po příjezdu do pronajaté chaty poblíž Chamonix ohlásí značně znervóznělý a rozlítostněný osamělý muž (Radim Brejcha) zmizení své dobře situované manželky, s níž žil jen krátce. Zkušený profesionál, policejní komisař (Pavel Bárta) s opuštěným manželem soucítí, zároveň je však zmítán mnoha pochybnostmi. Postupným příchodem dalších osob vzniká řada absurdních situací. Především se nečekaně vrací poněkud nejistě reagující novomanželka (Marie „Muška“ Chmelíková), kterou však její muž nepoznává. Záhy nelze přehlédnout ani její tajuplné napojení na muže několika tváří, místního abbé (Jakub Klíma). Značnému psychickému tlaku je zdrcený hrdina vystaven i tváří v tvář nekorektním požadavkům lavírující doktorky (Anna Chmelíková) a překvapivému objevení se bohémského tuláka (Robert Kotál Kunesch). Až do závěrečného rozuzlení je zřejmé, že každá z postav si nese nějaké tajemství a cosi předstírá.
Inscenace bude bezpochyby na prknech Dialogu nadlouho divácky úspěšná, nicméně vedle pětice nevšedních komedií, kterou má Jako Host v současné době na repertoáru, je uvedení Pasti na osamělého muže poněkud znepokojujícím nakročením k bulváru.
Vladimír Gardavský
Plzeňské neprofesionální divadlo JakoHost obohatilo na závěr sezóny svůj repertoár o kriminální komedii Roberta Thomase Past na osamělého muže. Jedná se o dramatickou prvotinu francouzského herce a komediografa z roku 1960, kterou se celosvětově proslavil. V Plzni ji poprvé ve starším překladu jako Past uvádělo v roce 1978 Divadlo Pod lampou a jako televizní inscenace bývá příběh občas reprizován pod názvem Stalo se v Chamonix. Připomeňme si, že divadelní soubor Propadlo hrával donedávna v Divadle Dialog Thomasovu konverzační komedii Mandarinkový pokoj.
A právě pro jeviště Dialogu nastudovala nyní autorovu komedii s detektivní zápletkou a s letmými společenskokritickými náznaky o moci peněz, intrikách a podvodech se souborem JakoHost členka činohry Divadla J. K. Tyla v Plzni Jana Kubátová. Na úhledné, prostorné scéně Marka Maroviče s funkčním schodištěm a průhledem před vstup do obývací místnosti horské chaty se režisérce vesměs dařilo navozovat působivé jevištní situace včetně nápaditých mizanscén. Kubátová zkušeně zdůraznila komediální polohu inscenace, například při výsleších na začátku třetího obrazu se všichni zúčastnění včetně vyšetřujícího komisaře rozpláčí. Dramatickou linii hry s hororovými prvky nelze brát zcela vážně a ani jednotlivé role neumožňují hercům vytvářet složitější charaktery postav, takže je nutno uvítat, že představení především běží zábavně a svižně kupředu. O co vlastně jde? Nedlouho po příjezdu do pronajaté chaty poblíž Chamonix ohlásí značně znervóznělý a rozlítostněný osamělý muž (Radim Brejcha) zmizení své dobře situované manželky, s níž žil jen krátce. Zkušený profesionál, policejní komisař (Pavel Bárta) s opuštěným manželem soucítí, zároveň je však zmítán mnoha pochybnostmi. Postupným příchodem dalších osob vzniká řada absurdních situací. Především se nečekaně vrací poněkud nejistě reagující novomanželka (Marie „Muška“ Chmelíková), kterou však její muž nepoznává. Záhy nelze přehlédnout ani její tajuplné napojení na muže několika tváří, místního abbé (Jakub Klíma). Značnému psychickému tlaku je zdrcený hrdina vystaven i tváří v tvář nekorektním požadavkům lavírující doktorky (Anna Chmelíková) a překvapivému objevení se bohémského tuláka (Robert Kotál Kunesch). Až do závěrečného rozuzlení je zřejmé, že každá z postav si nese nějaké tajemství a cosi předstírá.
Inscenace bude bezpochyby na prknech Dialogu nadlouho divácky úspěšná, nicméně vedle pětice nevšedních komedií, kterou má Jako Host v současné době na repertoáru, je uvedení Pasti na osamělého muže poněkud znepokojujícím nakročením k bulváru.
Vladimír Gardavský
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.