Poděbradský FEMAD se přelil do druhé půle. Autoři: Václav Bartoš, Aneta Šimůnková, http://www.nekultura.cz/divadlo, So, 14. září 2013

Už první čtvrteční představení hry Josefa Topola Kočka na kolejích v podání souboru Triarius z České Třebové navnadilo diváky poděbradského FEMADu na další zdařilé amatérské inscenace. Ač si festival do erbu vštípil heslo Salón odmítnutých, o béčkovou úroveň rozhodně nejde. V Poděbradech se v těchto dnech můžete setkat s vyspělými divadly. Přínosem festivalu nejsou jen samotná představení. Součástí jsou kromě doprovodného programu v podobě vernisáže, koncertu či improvizací především diskuze tvůrců s diváky.

Po každém představení zhruba do hodiny od jeho skončení proběhnou nejdříve diskuzní kluby, které vedou zkušení odborníci. Ti nejprve nechávají diváky sdělovat si své bezprostřední dojmy. Právě tříbení přemýšlení o divadle je něco, na co se v běžných divadelních provozech většinou nedostává čas. V amatérském divadle jsou nejčastějšími diváky přátelé a známí aktérů, kteří nejsou právě nejobjektivnějšími posuzovateli. Poděbradský FEMAD se oproti jiným přehlídkám klasické poroty odborníků straní. Cílem není rozhodnout o postupu souborů na další „významnější“ přehlídky. Na diskuzní kluby plynule navazuje „beseda v kruhu“, které přátelského ducha dodává moderátor a zkušený divadelník Ladislav Langr. Význam FEMADu je totiž v bezprostředním setkání divadelníků a publika, z nichž někteří proškoleni diváckými kluby podávají inscenátorům cenné postřehy.

Pozornost diváků během debat se soustředí zejména na to, s jakou pietou inscenátoři k původní předloze či dramatickému textu přistupují. Zatímco čtvrteční Kočka na kolejích v pojetí režiséra a protagonisty v jedné osobě Josefa Jana Kopeckého vsadila na aktualizaci tématu zdůrazněním „přežilého“ partnerského vztahu bez ohledu na historické reálie doby vzniku Topolovy hry, páteční dopoledne rozčísli Ladislav Karda a Ondřej Zais autorskou etudou Televizor, jejíž žánr diváci v následné debatě pojmenovali jako divadelní punk. Odpoledním představením byla dramatizace Jeromeho románu s názvem Tři muži ve člunu a pes v podání jednoho z nejstarších ochotnických souborů DK Jirásek Česká Lípa. Jeho členové předvedli, že klasické činohře holdují s obrovskou chutí a se vším, co k ní patří včetně výpravy, hudby a vícegeneračního souboru. Večer zakončil první polovinu festivalu soubor Tyl Slaná s Přeletem nad kukaččím hnízdem, který k filmové předloze přistoupil s velkým respektem. Jeho režisér Martin Batěk zároveň ztvárnil ústřední roli McMurpyho. Během besedy se přiznal, že režírovat a být zároveň na jevišti je naprostá šílenost.

Víkendový program uvede Shafferova Amadea, kterého diváci znají především díky Formanovu stejnojmennému filmu. Následovat bude retrospektivní psychologické drama Blackbird o dávné pedofilní lásce a horor Žena v černém o zasutém tajemství obyvatel malého anglického městečka. Do současných českých reálií diváky v neděli uvede konverzační komedie Dovolená po Česku od Romana Vencla.
Převzato 17.9.2013 se souhlasem autora.
http://www.nekultura.cz/divadlo-hlavni/podebradsky-femad-se-prelil-do-druhe-pule.html
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':