VRCHOVSKÝ, Ladislav: Křenovické mlýny, DS Smotaná hadice Křenovice, recenze, KP Hanácký divadelní máj Němčice nad Hanou 2012
DS Smotaná hadice Křenovice: Křenovické mlýny
Ladislav Vrchovský
Soubor Smotaná hadice z Křenovic se v druhé inscenaci ve své historii pokusil navázat na mimořádně úspěšný titul Rozpalme to, má panenko, kterým okamžitě po svém vstupu na divadelní jeviště v roce 2008 okouzlil laickou i odbornou veřejnost.
Pro svoji novou inscenaci si křenovické ochotnice – jedná se v podstatě o ženský divadelní soubor – vybral hru Divadla Sklep Mlýny, kterou uvádí pod názvem Křenovické mlýny.
Úplně původní předlohou „sklepáckých“ Mlýnů je pak hra Václava Havla a Karla Bryndy Život před sebou, kterou jako svoji dramatickou prvotinu napsal V. Havel společně s K. Bryndou v roce 1959.
Sžíravá satira proti vojenské mašinérii ničící lidské charaktery a nutící člověka lhát, do které již tehdy V. Havel vepsal větu „…lež přece nemůže zvítězit…“, byla v provedení Divadla Sklep posunuta do komediálnější roviny, právě tato předloha včetně téměř důsledného přehrání komických situací se stala základem křenovické inscenace.
Zatím co u hry Rozpalem to, má panenko byly situace a vztahy vystavěné režisérem Formanem v podání křenovických hereček obohaceny o jejich vlastní hereckou tvorbu, v případě Křenovických mlýnů je ozvláštňujícího herectví méně. Paradoxně však v první půli před přestávkou díky tomu, že představitelky některých postav díky menší divadelní zkušenosti nejsou suverénními v komických rolích, vyznívá vážná rovina původního Havlova textu výrazněji, než ve sklepáckém provedení. Bohužel tento fakt už neplatí ve druhé části po přestávce. A jelikož právě ve druhé části leží základ hlavní dramatické situace, souboj mezi pravdou a lží vepsaný do procesu přijímání nového člena KSČ, je celková výpověď inscenace oslabena.
Hudební složka obsahuje písně Radůzy inspirované Karlem Krylem a písničku skupiny Lucie. Tato hudba je sice obsahově blízká kritice totalitních režimů, s vlastním obsahem hry, satirou na bezduché vojenské prostředí, souvisí vzdáleně.
Scénografické řešení a kostýmy jsou ve většině převzaty z představení Divadla Sklep, a této složce není co vytknout.
Ze všeho nejdůležitější jsou zde herecké výkony. I když úroveň rozsahu hereckých prostředků je uvnitř souboru různá, jsou zde některé výkony zasluhující pochvalu.
Patří k nim zejména postava vojína Housky v podání Jany Hrušákové, vojín Šimák v provedení Aleny Navrátilové (navzdory výpadku textu), dále poručík Horáček tak, jak jej hraje Hana Svačinová, a podplukovník Malík, ztělesněný Emilií Vránovou.
Jak již bylo shora řečeno, nelze se u této inscenace ubránit srovnávání s předchozí jevištní prvotinou Smotané hadice Křenovice, a bohužel je nutné konstatovat, že hra Rozpalme to, má panenko byla ve všech ohledech lepší. A tak nezbývá než popřát souboru, aby se jim v další divadelní práci podařilo ukázat, co v nich skutečně je. A jelikož toho, co mohou z jeviště nabídnout,opravdu není málo, je toto přání spojeno s oprávněnou nadějí, že se můžeme s nadějí těšit na další setkání, které prokáže, že křenovické ochotnice patří v kontextu naší ochotnické divadelní scény k tomu lepšímu, co se nabízí.
Ladislav Vrchovský
Soubor Smotaná hadice z Křenovic se v druhé inscenaci ve své historii pokusil navázat na mimořádně úspěšný titul Rozpalme to, má panenko, kterým okamžitě po svém vstupu na divadelní jeviště v roce 2008 okouzlil laickou i odbornou veřejnost.
Pro svoji novou inscenaci si křenovické ochotnice – jedná se v podstatě o ženský divadelní soubor – vybral hru Divadla Sklep Mlýny, kterou uvádí pod názvem Křenovické mlýny.
Úplně původní předlohou „sklepáckých“ Mlýnů je pak hra Václava Havla a Karla Bryndy Život před sebou, kterou jako svoji dramatickou prvotinu napsal V. Havel společně s K. Bryndou v roce 1959.
Sžíravá satira proti vojenské mašinérii ničící lidské charaktery a nutící člověka lhát, do které již tehdy V. Havel vepsal větu „…lež přece nemůže zvítězit…“, byla v provedení Divadla Sklep posunuta do komediálnější roviny, právě tato předloha včetně téměř důsledného přehrání komických situací se stala základem křenovické inscenace.
Zatím co u hry Rozpalem to, má panenko byly situace a vztahy vystavěné režisérem Formanem v podání křenovických hereček obohaceny o jejich vlastní hereckou tvorbu, v případě Křenovických mlýnů je ozvláštňujícího herectví méně. Paradoxně však v první půli před přestávkou díky tomu, že představitelky některých postav díky menší divadelní zkušenosti nejsou suverénními v komických rolích, vyznívá vážná rovina původního Havlova textu výrazněji, než ve sklepáckém provedení. Bohužel tento fakt už neplatí ve druhé části po přestávce. A jelikož právě ve druhé části leží základ hlavní dramatické situace, souboj mezi pravdou a lží vepsaný do procesu přijímání nového člena KSČ, je celková výpověď inscenace oslabena.
Hudební složka obsahuje písně Radůzy inspirované Karlem Krylem a písničku skupiny Lucie. Tato hudba je sice obsahově blízká kritice totalitních režimů, s vlastním obsahem hry, satirou na bezduché vojenské prostředí, souvisí vzdáleně.
Scénografické řešení a kostýmy jsou ve většině převzaty z představení Divadla Sklep, a této složce není co vytknout.
Ze všeho nejdůležitější jsou zde herecké výkony. I když úroveň rozsahu hereckých prostředků je uvnitř souboru různá, jsou zde některé výkony zasluhující pochvalu.
Patří k nim zejména postava vojína Housky v podání Jany Hrušákové, vojín Šimák v provedení Aleny Navrátilové (navzdory výpadku textu), dále poručík Horáček tak, jak jej hraje Hana Svačinová, a podplukovník Malík, ztělesněný Emilií Vránovou.
Jak již bylo shora řečeno, nelze se u této inscenace ubránit srovnávání s předchozí jevištní prvotinou Smotané hadice Křenovice, a bohužel je nutné konstatovat, že hra Rozpalme to, má panenko byla ve všech ohledech lepší. A tak nezbývá než popřát souboru, aby se jim v další divadelní práci podařilo ukázat, co v nich skutečně je. A jelikož toho, co mohou z jeviště nabídnout,opravdu není málo, je toto přání spojeno s oprávněnou nadějí, že se můžeme s nadějí těšit na další setkání, které prokáže, že křenovické ochotnice patří v kontextu naší ochotnické divadelní scény k tomu lepšímu, co se nabízí.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.