KODEŠ, Jaroslav: POPAD 2012 - samé zajímavé hry. AS 2/2012, s. 31-32.
POPAD 2012 - samé zajímavé hry
Program pražské oblastní přehlídky amatérského divadla Popad 2012, kterou organizuje Amatérská divadelní asociace, nabídl ve své soutěžní části celkem deset soutěžních představení. Tři inscenace se hlásily do soutěže směrem k Popelce Rakovník, zbytek pak soutěžil o postup na národní přehlídku činoherního divadla – letos poprvé konanou v jihočeské Volyni.
Dramaturgická skladba přehlídky přinesla až na dva tituly – bohužel ty zrovna určené dětem – samé zajímavé hry. O některých se zmíním.
Divadlo Gaudium z Radotína nazkoušelo málo známou hru J. K. Tyla Faust Druhý. Fausta Druhého napsal Tyl „na cizí motivy“ v r. 1842 (vyšlo v Divadelním ochotníku v r. 1869 a pak v Sebraných spisech J. K. Tyla péčí F. Sekaniny, díl III. Praha, B. Kočí 1907) a prakticky se jedná o Shakespearovo Zkrocení zlé ženy. Hru upravil Ota Smrček a Petr Hromada a pro účely souboru ještě přepracovala Vlasta Pilařová. Pokud jde o inscenaci Radotínských, je invenční, má řadu výborných hereckých výkonů, bohužel v druhé polovině ztrácí dech a souboj Karolíny a Fausta se nedostává k otázce, kdo koho vlastně zkrotil.
Ondřej Šulaj, slovenský dramatik, napsal v osmdesátých letech minulého století text, který se inspiruje knížkou pohádek Josefa Čapka. Nazval ho O pejskovi a mačičke a jde o příběh dvou staříků, kteří vzpomínají u pečení dortu, umývání podlahy a sušení prádla na staré křivdy, usmíření i krutost pravdy. Česko-slovenskou verzi připravil Karel Steigerwald a v žánru magického realismu sledujeme příběh o československé totalitě a o životě v ní. Text nastudovalo Divadlo Bez zábran a škoda jen, že režijně herecké zpracování zůstalo, především v řešení dramatických situací, na půli cesty.
Třetí text, o kterém se chci zmínit, je napsaný současnou úspěšnou britskou dramatičkou, režisérkou i herečkou Moira Buffiniovou. Večeře vypráví příběh jednoho velmi podivného večírku. Hostitelka Paige chce oslavit vydání filozofického spisu svého manžela Larse. Hosty jsou vědec Hal, jeho žena, sexy televizní hlasatelka Sian a nonkonformní umělkyně Wynne. Ani jídelníček není úplně normální, jednotlivé chody se moc nedají jíst, zato ale leccos symbolizují. Číšník moc nemluví a vůbec se chová trošku zvláštně. A do toho se objeví Mike, mladík, jenž údajně opodál naboural svou dodávku. Snobská společnost pozve mladíka „z lidu“ ke stolu a zapojí ho do svých krutých společenských her, vzdáleně připomínajících Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové. Vyjde najevo, že důvod večeře je vlastně jiný, že Mike je vlastně tak trochu zloděj a že číšník vůbec není číšník, ale najatý vrah. Najala ho Paige jako zlatý hřeb své večeře. Vyspělý soubor Riyo zůstal při herecké interpretaci tohoto textu zatím v rovině obecného popisu snobství.
Jak už bylo řečeno, letošní Popad byl ve své programové skladbě velmi pestrý a vlastně potěšil. Žádná z inscenací sice neobdržela postup na některou z národních přehlídek, ale to neznamená, že by jednotlivé inscenace nebyly „ke koukání“. Právě naopak. S pobavením jsme sledovali autorské absurdně-jantarské scénky a skeče Divadla Amatérů, výrazně pohybovou hereckou stylizaci Divadla Refektář – Sokol Jinonice v inscenaci hry Petra Lněničky Prstýnek paní Bárnetové, či autorskou hudební pohádkovou komedii Rudolfa Vyvadila I houby mají pod čepicí v podání Divadla Akorát. Své nesporné kvality přinesl i komponovaný pořad složený z dětské poezie Josefa Kainara pod názvem Tintili Vantili Divadla Gaudium z Radotína. A tak snad jen za očekáváním zůstala adaptace klasické frašky F. F. Šamberka Blázinec v prvním poschodí divadla Refektář či velmi poctivé představení velmi problematické pohádkové předlohy S. Oubrama a V. Nováka Vodník Mařenka DS Máj. Řadu problémů odhalila inscenace dramatizované pohádky K. J. Erbena Tři zlaté vlasy děda Vševěda souboru Rachtámiblatník.
Popad 2012 byl z hlediska kvality inscenací průměrný, neobjevilo se žádné výrazně nadprůměrné představení, přesto celkový dojem je z této přehlídky jednoznačně pozitivní.
Jaroslav Kodeš
režisér
Program pražské oblastní přehlídky amatérského divadla Popad 2012, kterou organizuje Amatérská divadelní asociace, nabídl ve své soutěžní části celkem deset soutěžních představení. Tři inscenace se hlásily do soutěže směrem k Popelce Rakovník, zbytek pak soutěžil o postup na národní přehlídku činoherního divadla – letos poprvé konanou v jihočeské Volyni.
Dramaturgická skladba přehlídky přinesla až na dva tituly – bohužel ty zrovna určené dětem – samé zajímavé hry. O některých se zmíním.
Divadlo Gaudium z Radotína nazkoušelo málo známou hru J. K. Tyla Faust Druhý. Fausta Druhého napsal Tyl „na cizí motivy“ v r. 1842 (vyšlo v Divadelním ochotníku v r. 1869 a pak v Sebraných spisech J. K. Tyla péčí F. Sekaniny, díl III. Praha, B. Kočí 1907) a prakticky se jedná o Shakespearovo Zkrocení zlé ženy. Hru upravil Ota Smrček a Petr Hromada a pro účely souboru ještě přepracovala Vlasta Pilařová. Pokud jde o inscenaci Radotínských, je invenční, má řadu výborných hereckých výkonů, bohužel v druhé polovině ztrácí dech a souboj Karolíny a Fausta se nedostává k otázce, kdo koho vlastně zkrotil.
Ondřej Šulaj, slovenský dramatik, napsal v osmdesátých letech minulého století text, který se inspiruje knížkou pohádek Josefa Čapka. Nazval ho O pejskovi a mačičke a jde o příběh dvou staříků, kteří vzpomínají u pečení dortu, umývání podlahy a sušení prádla na staré křivdy, usmíření i krutost pravdy. Česko-slovenskou verzi připravil Karel Steigerwald a v žánru magického realismu sledujeme příběh o československé totalitě a o životě v ní. Text nastudovalo Divadlo Bez zábran a škoda jen, že režijně herecké zpracování zůstalo, především v řešení dramatických situací, na půli cesty.
Třetí text, o kterém se chci zmínit, je napsaný současnou úspěšnou britskou dramatičkou, režisérkou i herečkou Moira Buffiniovou. Večeře vypráví příběh jednoho velmi podivného večírku. Hostitelka Paige chce oslavit vydání filozofického spisu svého manžela Larse. Hosty jsou vědec Hal, jeho žena, sexy televizní hlasatelka Sian a nonkonformní umělkyně Wynne. Ani jídelníček není úplně normální, jednotlivé chody se moc nedají jíst, zato ale leccos symbolizují. Číšník moc nemluví a vůbec se chová trošku zvláštně. A do toho se objeví Mike, mladík, jenž údajně opodál naboural svou dodávku. Snobská společnost pozve mladíka „z lidu“ ke stolu a zapojí ho do svých krutých společenských her, vzdáleně připomínajících Albeeho Kdo se bojí Virginie Woolfové. Vyjde najevo, že důvod večeře je vlastně jiný, že Mike je vlastně tak trochu zloděj a že číšník vůbec není číšník, ale najatý vrah. Najala ho Paige jako zlatý hřeb své večeře. Vyspělý soubor Riyo zůstal při herecké interpretaci tohoto textu zatím v rovině obecného popisu snobství.
Jak už bylo řečeno, letošní Popad byl ve své programové skladbě velmi pestrý a vlastně potěšil. Žádná z inscenací sice neobdržela postup na některou z národních přehlídek, ale to neznamená, že by jednotlivé inscenace nebyly „ke koukání“. Právě naopak. S pobavením jsme sledovali autorské absurdně-jantarské scénky a skeče Divadla Amatérů, výrazně pohybovou hereckou stylizaci Divadla Refektář – Sokol Jinonice v inscenaci hry Petra Lněničky Prstýnek paní Bárnetové, či autorskou hudební pohádkovou komedii Rudolfa Vyvadila I houby mají pod čepicí v podání Divadla Akorát. Své nesporné kvality přinesl i komponovaný pořad složený z dětské poezie Josefa Kainara pod názvem Tintili Vantili Divadla Gaudium z Radotína. A tak snad jen za očekáváním zůstala adaptace klasické frašky F. F. Šamberka Blázinec v prvním poschodí divadla Refektář či velmi poctivé představení velmi problematické pohádkové předlohy S. Oubrama a V. Nováka Vodník Mařenka DS Máj. Řadu problémů odhalila inscenace dramatizované pohádky K. J. Erbena Tři zlaté vlasy děda Vševěda souboru Rachtámiblatník.
Popad 2012 byl z hlediska kvality inscenací průměrný, neobjevilo se žádné výrazně nadprůměrné představení, přesto celkový dojem je z této přehlídky jednoznačně pozitivní.
Jaroslav Kodeš
režisér
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.