GALETKOVÁ, Hana: V Opavě se rodí tradice Na cestě. AS 4.1.2011(Experimentální).
V Opavě se rodí tradice Na cestě
Nesoutěžních divadelních přehlídek se v Moravskoslezském kraji v průběhu roku neuskutečňuje mnoho. Mohli bychom je spočítat na prstech jedné ruky. Vzhledem k tomu je důležité si všimnout, že se rodí tradice každoroční přehlídky studentského a amatérského divadla v Opavě.
V roce 2010 zde již počtvrté studenti Slezské univerzity, oboru kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo, dramaturgicky připravili a prakticky realizovali přehlídku studentského a amatérského divadla s názvem Na cestě… Každý ročník je jiný, tematicky odlišný, organizačně proměnlivý, tak jako jsou jiní i studenti 3. ročníku daného oboru, kteří přehlídku organizují ve spolupráci se Slezskou univerzitou v Opavě, Loutkovým divadlem Střediska volného času Opava a opavskou kulturní organizací OKO.
Čtvrtý ročník, který se uskutečnil ve dnech od 10. do 13. listopadu 2010, byl tematicky zaměřen na dětství. Vybrané inscenace se tematicky k dětství vztahovaly, nebo byly určeny dětem, či se v nich dětství nějakým způsobem projevilo, a to i v přeneseném významu. Bohužel ne zcela do důsledku se dramaturgicky dařilo tuto linku udržet. Diváci v průběhu čtyřdenní přehlídky měli možnost zhlédnout nejen inscenace k dětství se vztahující či o dětství pojednávající, ale také inscenace, které byly zcela mimo toto téma. O období dětství či adolescence pojednávající, či jiným způsobem k dětem a mládeži se vztahující byly inspirativní inscenace Divadla DNO z Hradce Králové a souborů Tate Iyumni z Prahy a Čamůza z Brna. Také tři inscenace, které vytvořili sami studenti-organizátoři ve spolupráci se studenty nižších ročníků, danou tematickou linii naplňovaly a rozhodně stojí za zmínku. Inscenace textů Honzík si vzal auto Miroslava Adamce, Maminka se vrátí, chudáčku sirotku, Jeana-Clauda Grumberga a Bradavice Lenky Damaškovičové ukázaly osobitý pohled mladých divadelníků. Práce na inscenacích byla pro studenty vlastní, jedinečnou praktickou zkušeností, která je tolik nezbytná pro tento obor.
Program dále nabídl kombinaci krátké loutkové inscenace s navazující tvůrčí dílnou pro nejmladší děti THeatra ludem z Ostravy, zápas improligy souboru Ostružiny z Ostravy a také inscenace amatérských souborů Devítka z Ostravy, DS Štěk z Opavy a Amadis z Brna. Nedílnou součástí přehlídky jsou také společné diskusní semináře nad zhlédnutými inscenacemi s tvůrci inscenace, diváky a divadelními odborníky. V doprovodném programu se každý večer představila jedna mladá studentská kapela (Cémuršámur z Vrchlabí, BF Orchestra z Brna) a v neposlední řadě hudební sešlost Děsně fajn z Opavy vedená pedagogy Slezské univerzity, která sklidila obrovský úspěch u svých posluchačů. Jeden z večerů pak patřil filmové projekci amatérského filmu Mezi stěnami zachycující šikanu mezi žáky na základní škole. Dosud každý ročník přehlídky obohacovala možnost účastnit se některé z dílen, které probíhaly vždy dopoledne po celou dobu přehlídky, a jejichž náplň se samozřejmě vztahovala k divadlu.
V současné chvíli by bylo možné s trochou metafory napsat, že mladá divadelní přehlídka je na cestě…. Hledá se, hledá své místo a jedinečnost mezi dalšími přehlídkami studentského divadla v České republice a to i v konkurenci studentských přehlídek vysokých uměleckých škol jakými jsou Zlom vaz! a Setkání/Ecounter. Samozřejmě v kontextu rozsahu, podmínek, potenciálu, lokality a tradice nemůže tato přehlídka výše zmíněným festivalům konkurovat. Rozhodně se však může svým zaměřením, hledáním nových zajímavých objevů na poli amatérského a studentského divadla (především „nehereckých“ škol) profilovat jako jedinečná a ve svém kraji ojedinělá. Může nabídnout prostor pro tvůrčí projevy studentů právě kulturní dramaturgie, divadelní vědy, filmové vědy, kunsthistorie, kulturního managementu, estetiky a jiných příbuzných i odlišných vysokoškolských oborů. Má možnost nabídnout prostor prezentovat svou divadelní práci těm, které divadlo oslovuje, láká a nebojí se jej pokoušet, experimentovat a vytvářet divadelní inscenace dle svých představ a schopností.
Dnes se můžeme jedině těšit, kam a jak se bude tato přehlídka ubírat v následujících letech. Její dramaturgii a organizaci převezmou budoucí studenti 3. ročníku kulturní dramaturgie se svými plány, nápady a novým entusiasmem. Zda se jim podaří najít pro tuto přehlídku pevné místo v kontextu všech studentských přehlídek v České republice uskutečňovaných, její jedinečnost a tudíž lákavost i pro ostatní studenty a divadelní amatéry z jiných vysokých škol, měst a snad i krajů, uvidíme letos. Držme jim palce!
Hana Galetková
Nesoutěžních divadelních přehlídek se v Moravskoslezském kraji v průběhu roku neuskutečňuje mnoho. Mohli bychom je spočítat na prstech jedné ruky. Vzhledem k tomu je důležité si všimnout, že se rodí tradice každoroční přehlídky studentského a amatérského divadla v Opavě.
V roce 2010 zde již počtvrté studenti Slezské univerzity, oboru kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo, dramaturgicky připravili a prakticky realizovali přehlídku studentského a amatérského divadla s názvem Na cestě… Každý ročník je jiný, tematicky odlišný, organizačně proměnlivý, tak jako jsou jiní i studenti 3. ročníku daného oboru, kteří přehlídku organizují ve spolupráci se Slezskou univerzitou v Opavě, Loutkovým divadlem Střediska volného času Opava a opavskou kulturní organizací OKO.
Čtvrtý ročník, který se uskutečnil ve dnech od 10. do 13. listopadu 2010, byl tematicky zaměřen na dětství. Vybrané inscenace se tematicky k dětství vztahovaly, nebo byly určeny dětem, či se v nich dětství nějakým způsobem projevilo, a to i v přeneseném významu. Bohužel ne zcela do důsledku se dramaturgicky dařilo tuto linku udržet. Diváci v průběhu čtyřdenní přehlídky měli možnost zhlédnout nejen inscenace k dětství se vztahující či o dětství pojednávající, ale také inscenace, které byly zcela mimo toto téma. O období dětství či adolescence pojednávající, či jiným způsobem k dětem a mládeži se vztahující byly inspirativní inscenace Divadla DNO z Hradce Králové a souborů Tate Iyumni z Prahy a Čamůza z Brna. Také tři inscenace, které vytvořili sami studenti-organizátoři ve spolupráci se studenty nižších ročníků, danou tematickou linii naplňovaly a rozhodně stojí za zmínku. Inscenace textů Honzík si vzal auto Miroslava Adamce, Maminka se vrátí, chudáčku sirotku, Jeana-Clauda Grumberga a Bradavice Lenky Damaškovičové ukázaly osobitý pohled mladých divadelníků. Práce na inscenacích byla pro studenty vlastní, jedinečnou praktickou zkušeností, která je tolik nezbytná pro tento obor.
Program dále nabídl kombinaci krátké loutkové inscenace s navazující tvůrčí dílnou pro nejmladší děti THeatra ludem z Ostravy, zápas improligy souboru Ostružiny z Ostravy a také inscenace amatérských souborů Devítka z Ostravy, DS Štěk z Opavy a Amadis z Brna. Nedílnou součástí přehlídky jsou také společné diskusní semináře nad zhlédnutými inscenacemi s tvůrci inscenace, diváky a divadelními odborníky. V doprovodném programu se každý večer představila jedna mladá studentská kapela (Cémuršámur z Vrchlabí, BF Orchestra z Brna) a v neposlední řadě hudební sešlost Děsně fajn z Opavy vedená pedagogy Slezské univerzity, která sklidila obrovský úspěch u svých posluchačů. Jeden z večerů pak patřil filmové projekci amatérského filmu Mezi stěnami zachycující šikanu mezi žáky na základní škole. Dosud každý ročník přehlídky obohacovala možnost účastnit se některé z dílen, které probíhaly vždy dopoledne po celou dobu přehlídky, a jejichž náplň se samozřejmě vztahovala k divadlu.
V současné chvíli by bylo možné s trochou metafory napsat, že mladá divadelní přehlídka je na cestě…. Hledá se, hledá své místo a jedinečnost mezi dalšími přehlídkami studentského divadla v České republice a to i v konkurenci studentských přehlídek vysokých uměleckých škol jakými jsou Zlom vaz! a Setkání/Ecounter. Samozřejmě v kontextu rozsahu, podmínek, potenciálu, lokality a tradice nemůže tato přehlídka výše zmíněným festivalům konkurovat. Rozhodně se však může svým zaměřením, hledáním nových zajímavých objevů na poli amatérského a studentského divadla (především „nehereckých“ škol) profilovat jako jedinečná a ve svém kraji ojedinělá. Může nabídnout prostor pro tvůrčí projevy studentů právě kulturní dramaturgie, divadelní vědy, filmové vědy, kunsthistorie, kulturního managementu, estetiky a jiných příbuzných i odlišných vysokoškolských oborů. Má možnost nabídnout prostor prezentovat svou divadelní práci těm, které divadlo oslovuje, láká a nebojí se jej pokoušet, experimentovat a vytvářet divadelní inscenace dle svých představ a schopností.
Dnes se můžeme jedině těšit, kam a jak se bude tato přehlídka ubírat v následujících letech. Její dramaturgii a organizaci převezmou budoucí studenti 3. ročníku kulturní dramaturgie se svými plány, nápady a novým entusiasmem. Zda se jim podaří najít pro tuto přehlídku pevné místo v kontextu všech studentských přehlídek v České republice uskutečňovaných, její jedinečnost a tudíž lákavost i pro ostatní studenty a divadelní amatéry z jiných vysokých škol, měst a snad i krajů, uvidíme letos. Držme jim palce!
Hana Galetková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.