RICHTER, Luděk: Svitavy, Dětská scéna 2012 - Recenze - Jak si pejsek s kočičkou dělali dort. Deník Dětské scény, č. 3., str. 70, 11.6.2012.
Hadřík, ZŠ Havlíčkova, Jihlava: Jak si pejsek s kočičkou dělali dort
Parta holek se střetne s partou kluků: ta prvá bojovně prosazuje kočky, druhá psy. To dává naději, že soubor dobře ví, na čem je Čapkova pohádka založena a že našel klíč k prezentaci holčičího a klučičího pohledu na pečení společného dortu. Šestnáct dětí hraje na prázdné scéně především kolektivní hrou – hraním si na situace, které přináší děj pohádky.
Jenže sotva se (po trochu zbytném úvodu, kdy děti uplácají dort z písku) dostanou k samotné Čapkově pohádce, začnou pohybem ilustrovat věci nepodstatné (přidávání ingrediencí, míchání těsta, jeho bublání a pečení…), zatímco to podstatné zůstává stranou pozornosti nezobrazeno a neakcentováno. Série Čapkových pohádek stojí na škádlivé prezentaci rozporů mezi pohledem mužsko-klučičím čili pejskovským a žensko-holčičím neboli kočičkovským; ta o dortu pak je vypointována do poznání, že „stokrát dobrý dort“ vytvoří nejspíš něco, z čeho zatraceně bolí břicho. Jenže klukovsko-dívčí polarita i pomýlená nenasytnost v inscenaci zaniká ve všemožném míchání, bublání a jiných hrách, které jsou pro děj i téma podružné.
Inscenace začínajícího kroužku při základní škole je sympatická jak ničím nezatíženým inscenačním přístupem vedoucí, tak oddaností, s níž děti nacvičené akce předvádějí. A i když se tentokrát netrefila do sdělení, které předloha nabízí, je sympatickým příslibem do budoucna.
Parta holek se střetne s partou kluků: ta prvá bojovně prosazuje kočky, druhá psy. To dává naději, že soubor dobře ví, na čem je Čapkova pohádka založena a že našel klíč k prezentaci holčičího a klučičího pohledu na pečení společného dortu. Šestnáct dětí hraje na prázdné scéně především kolektivní hrou – hraním si na situace, které přináší děj pohádky.
Jenže sotva se (po trochu zbytném úvodu, kdy děti uplácají dort z písku) dostanou k samotné Čapkově pohádce, začnou pohybem ilustrovat věci nepodstatné (přidávání ingrediencí, míchání těsta, jeho bublání a pečení…), zatímco to podstatné zůstává stranou pozornosti nezobrazeno a neakcentováno. Série Čapkových pohádek stojí na škádlivé prezentaci rozporů mezi pohledem mužsko-klučičím čili pejskovským a žensko-holčičím neboli kočičkovským; ta o dortu pak je vypointována do poznání, že „stokrát dobrý dort“ vytvoří nejspíš něco, z čeho zatraceně bolí břicho. Jenže klukovsko-dívčí polarita i pomýlená nenasytnost v inscenaci zaniká ve všemožném míchání, bublání a jiných hrách, které jsou pro děj i téma podružné.
Inscenace začínajícího kroužku při základní škole je sympatická jak ničím nezatíženým inscenačním přístupem vedoucí, tak oddaností, s níž děti nacvičené akce předvádějí. A i když se tentokrát netrefila do sdělení, které předloha nabízí, je sympatickým příslibem do budoucna.
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.