EXNAROVÁ, Alena: Svitavy, Dětská scéna 2012 - Co den dal - Tančírna. Deník Dětské scény, č. 3., str. 68 - 69, 11.6.2012.
Zpátečníci, ZUŠ Štítného Praha 3 (vedoucí Ivana Sobková) se představili s Tančírnou a sklidili zasloužený ohlas publika. Inscenace vyrůstá z vlastních zkušeností puberťáků. Setkávají se v tanečních, zde navazují vztahy, které se vyvíjejí a proměňují a stejně se proměňuje i sebehodnocení jednotlivců. Atmosféra tanečních i tance a tahání se o partnery (dívek je o dvě víc), ale i tanec samotný je hezky zvládnutým základem pro jednotlivé mikrosituace, které jsou vždy vypointované a vypovídají o individualitě postav. A je třeba zdůraznit, že individualizace postav na malé ploše je vynikající a že si ji všichni dokáží držet. Výborně je vybraná hudba s naivním civilním textem a je dobré, že se prolíná s dialogy a nedochází k ostrým střihům. Ze zábavnosti tanečních se tak postupně vylupují zásadnější příběhy ze života. Sledujeme přesné dialogy či monology (žádná slova či věty navíc) a i když se občas smějeme, protože my starší, od puberty výš, známe podobné repliky z vlastních zkušeností, občas nás zamrazí, protože pod nimi se skrývají i hlubší bolesti a zážitky. A také si uvědomujeme, že i když je tendence hovořit o povrchnosti a cyničnosti dnešní mladé generace, zde se setkáváme jak s hlubším prožíváním vztahu, tak i ukončením vztahu jediným kliknutím na facebooku. Diskutovali jsme mimo jiné i o tom, že i když ve včerejším dopoledním představení došlo trošku k poklesu temporytmu a ne zcela vygradované pointě, bylo pro nás i tak velkým zážitkem. Po zhlédnutí odpoledního (druhého) představení, kdy první část v tanečních nevyšla tak razantně, přiblížila se charakteru druhé části a nezbavila nás diskuse o závěrečné pointě, kterou většina členů poroty přečetla jako závěrečnou fotku z tanečních, kdy mnohé vztahy končí, ale očekávání nových nikoliv, protože život dále pokračuje. Ale i přes diskusi o závěrečné pointě zážitek z představení zůstal.
Při rozhovoru členů poroty s vedoucí souboru Ivanou Sobkovou jsme se dozvěděli, že inscenace vznikala na přání dětí – část z nich začala chodit do tanečních a svým vyprávěním o nich strhla i ostatní. Pokud jde o jednotlivé příběhy, jsou to opravdu příběhy, které děti samy zažily. Zatím jsem se nezmiňovala o večerním semináři k inscenacím, protože se názory seminaristů v podstatě shodovaly s názory poroty. V tomto případě ale došlo, pro nás trochu nečekaně, k rozdílnému pohledu na věc. Seminaristé hovořili především o tom, že je sice v počátku nastolené téma tanečních bavilo, ale že bylo rozehráno hodně konfliktů a žádný nebyl dořešen, že se ztráceli ve vztazích, že vlastně příběhy nikam nepokračovaly a střípky se nespojily v ucelený obraz. A že by všechno zredukovali. V pokračující diskusi se pak ukázalo, že někdo rozumí tomu, že vzhledem ke zmíněnému procesu vzniku inscenace nelze příběhy zredukovat. A také, že vzhledem k působivému začátku v prostředí tanečních byl očekáván lepší konec, a tak se začalo hovořit především o problémech a nikoliv o kvalitách, které inscenace bezesporu má.
Při rozhovoru členů poroty s vedoucí souboru Ivanou Sobkovou jsme se dozvěděli, že inscenace vznikala na přání dětí – část z nich začala chodit do tanečních a svým vyprávěním o nich strhla i ostatní. Pokud jde o jednotlivé příběhy, jsou to opravdu příběhy, které děti samy zažily. Zatím jsem se nezmiňovala o večerním semináři k inscenacím, protože se názory seminaristů v podstatě shodovaly s názory poroty. V tomto případě ale došlo, pro nás trochu nečekaně, k rozdílnému pohledu na věc. Seminaristé hovořili především o tom, že je sice v počátku nastolené téma tanečních bavilo, ale že bylo rozehráno hodně konfliktů a žádný nebyl dořešen, že se ztráceli ve vztazích, že vlastně příběhy nikam nepokračovaly a střípky se nespojily v ucelený obraz. A že by všechno zredukovali. V pokračující diskusi se pak ukázalo, že někdo rozumí tomu, že vzhledem ke zmíněnému procesu vzniku inscenace nelze příběhy zredukovat. A také, že vzhledem k působivému začátku v prostředí tanečních byl očekáván lepší konec, a tak se začalo hovořit především o problémech a nikoliv o kvalitách, které inscenace bezesporu má.
Související Soubory
- Praha 8: ZUŠ Štítného / Divadlo KUK! / DDM Praha 8-Spirála, Kampak! / kuk! / KUKačky / KUK-u-řice / KUKátko / Kuk-átko/ KUKíci / KUKlíci / Zpátečníci / Divadelní studio Zahrádky (od 1993)
- Praha-Žižkov: ZUŠ Štítného / Divadlo KUK! / DDM Praha 8-Spirála, Kampak! / kuk! / KUKačky / KUK-u-řice / KUKátko / Kuk-átko/ KUKíci / KUKlíci / Zpátečníci / Divadelní studio Zahrádky (od 1993)
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.