MORÁVKOVÁ, Svatava: DS NETRDLO - Divadélko Zdeňka Řehky, Vyškov / Jean Genet: Služky, recenze, KP Hobblík Hodonín 2012
DS NETRDLO - Divadélko Zdeňka Řehky, Vyškov
Jean Genet: Služky
Inscenace Genetových Služek vyškovského souboru Netrdlo je dílem vyzrálého divadelního týmu. Ambiciozní dramaturgický výběr tak zcela souzní s vysokou úrovní režijní i herecké práce.
Režisér přichází s jasnou koncepcí, která je naplněna důsledným a funkčním propojením všech inscenačních složek. Příběh dvou sester, jejichž život určuje beznadějná nenávist a pomstychtivost pramenící z pocitů podřazenosti a vyloučení, se před očima diváků rozvíjí v promyšleném a přesně vedeném rytmu, jemuž napomáhá také práce s hudbou. Tento rytmus, v němž se postupně poodhalují dějová fakta a vnitřní motivace jednání hlavních postav, pomáhá zároveň po celou dobu inscenace udržet napětí a atmosféru tajemství.
Obě hlavní představitelky podávají precizní a přesvědčivé výkony plné vnitřního napětí bez povrchní psychologizace a přebytečných gest. Každá z hereček pracuje s autonomními hereckými prostředky, každá vytváří charakterizovanou a svébytnou postavu, která se ovšem bezvýhradně zapojuje do služby celku. Diváci tak s ustrnutím sledují vztah vzájemné lásky podporující se v chorobných a sebezničujících pocitech odporu k zaměstnavatelům, z nichž má služky osvobodit plánovaný zločin.
Neobvyklá volba režiséra při obsazení postavy paní domu mužským hercem není zdaleka jen vnějším ozvláštněním. Jde o neobyčejně přesnou stylizaci bezstarostně bezohledné nadřazenosti. Monstrózním zjevem, ale jemným, jakoby tlumeným projevem naznačená exaltovanost nikdy nesklouzne do karikatury. Toto pojetí postavy zásadně dotváří režijní koncepci a stává se zřetelným motivem šílených sesterských her nenávisti, z níž není úniku.
Svatava Morávková
Jean Genet: Služky
Inscenace Genetových Služek vyškovského souboru Netrdlo je dílem vyzrálého divadelního týmu. Ambiciozní dramaturgický výběr tak zcela souzní s vysokou úrovní režijní i herecké práce.
Režisér přichází s jasnou koncepcí, která je naplněna důsledným a funkčním propojením všech inscenačních složek. Příběh dvou sester, jejichž život určuje beznadějná nenávist a pomstychtivost pramenící z pocitů podřazenosti a vyloučení, se před očima diváků rozvíjí v promyšleném a přesně vedeném rytmu, jemuž napomáhá také práce s hudbou. Tento rytmus, v němž se postupně poodhalují dějová fakta a vnitřní motivace jednání hlavních postav, pomáhá zároveň po celou dobu inscenace udržet napětí a atmosféru tajemství.
Obě hlavní představitelky podávají precizní a přesvědčivé výkony plné vnitřního napětí bez povrchní psychologizace a přebytečných gest. Každá z hereček pracuje s autonomními hereckými prostředky, každá vytváří charakterizovanou a svébytnou postavu, která se ovšem bezvýhradně zapojuje do služby celku. Diváci tak s ustrnutím sledují vztah vzájemné lásky podporující se v chorobných a sebezničujících pocitech odporu k zaměstnavatelům, z nichž má služky osvobodit plánovaný zločin.
Neobvyklá volba režiséra při obsazení postavy paní domu mužským hercem není zdaleka jen vnějším ozvláštněním. Jde o neobyčejně přesnou stylizaci bezstarostně bezohledné nadřazenosti. Monstrózním zjevem, ale jemným, jakoby tlumeným projevem naznačená exaltovanost nikdy nesklouzne do karikatury. Toto pojetí postavy zásadně dotváří režijní koncepci a stává se zřetelným motivem šílených sesterských her nenávisti, z níž není úniku.
Svatava Morávková
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.