STROTZER, Milan: Divadelní soubor Břetislav Břeclav / Martin McDonagh: Mrzák inishmaanský, recenze, KP Hobblík Hodonín 2012
Divadelní soubor Břetislav Břeclav
Martin McDonagh: Mrzák inishmaanský
Hry Martina McDonagha, britského dramatika irského původu, se vyznačují scénami explicitního násilí, vulgarismy a černým humorem, který má místy nádech grotesky. Není tomu jinak ani ve hře Mrzák inishmaanský, černé komedii, kterou na hodonínském Hobblíku 2012 uvedl divadelní soubor Břetislav z Břeclavi v režii Jany Brzalíkové.
Téměř celý příběh se odehrává v malém obchodě se smíšeným zbožím, ve kterém žijí a pracují Eileen a Kate. Společnými silami s láskou se starají o mrzáka Billyho, jehož rodiče zemřeli za pro něj neznámých okolností a jehož jedinou „zábavou" se stalo čtení knih a pozorování krav. Nejčastějším hostem v krámku je Johny Pateena Mika, jehož máti pije jako duha a on ji v tom jen podporuje, a sám se tituloval místním zpravodajem. Sbírá všemožné drby a pak je roznáší mezi obyvatele celého ostrova. Jeho zprávy jsou nudné a nezajímavé, ale jednoho dne přijde s první opravdu zajímavou událostí. Na vedlejší ostrov mají přijet američtí filmaři z Hollywoodu, kteří zde uspořádají konkurz na roli v novém filmu.
To ve vesnici mezi mladými vzbudí vlnu nadšení a rozhodnou se zkusit svoje štěstí. Patří k nim i Helena, která si od nikoho nechce nechat nic líbit, a tak se obrnila drsnou povahou a velmi peprným slovníkem. I Billy by si chtěl splnit svůj velký sen ‒ stát se v Hollywoodu filmovou hvězdou, a tak když se dozví, že je Helena domluvena s Bobíkem Bobbym, rozhodne se jednat. Ví, že by ho Bobík Bobby jen tak ve své loďce nesvezl, a tak ho „ohromí" zprávou od doktora, podle níž má tuberkulózu a zbývají mu poslední tři měsíce života.
Druhý den se mladí vrací, avšak bez Billyho. Novinu o tom, jak si ho američtí filmaři vybrali do role mrzáka, přijde tetičkám předat Bobík Bobby, prezentující se jako tvrdý chlap, který rozbíjí lidem hlavy na potkání, ale uvnitř má měkké srdce. Tetičky se spíš domnívají, že je opustil, a velmi je to zabolí, neboť mu toho spoustu věnovaly a teď od nich zmizel bez jediného slova a ani nebyl schopen za celé čtyři měsíce napsat dopis. Kate dokonce začne být psychicky natolik labilní, že rozmlouvá s kamenem.
I přesto, že to nikdo nečekal, Billy se vrátí, ale nic už není jako dřív. Získal jedinečnou možnost ověřit si v praxi, že cokoliv zlého člověk udělá, může se to obrátit proti němu. Dozví se tíživou pravdu o jednání a skonu svých rodičů a chce se zabít. Naděje v lásku Heleny ho od tohoto úmyslu odvrátí, ale příběh dobře nekončí. Podezření z onemocnění tuberkulózou se stane nezvratnou realitou.
Inscenace břeclavského souboru Břetislav staví na dobrém typovém obsazení a neméně dobrých hereckých dispozicích členů souboru. Režisérka Jana Brzalíková provedla úpravy textu, zejména ve spojitosti se záměnou postavy šestnáctiletého chlapce Bartleye za věkově odpovídající dívku Kyru McCormickovou. K razantnějšímu krácení textu přistoupila v druhé části hry. Režii se podařilo vystavět jednotlivé dramatické situace, přehledně sdělit příběh i téma hry. Inscenace má patřičný tah, snad jen ve scéně, kdy se tetičky zlobí na Billyho, neboť je beze slova opustil, tempo inscenace poněkud zvolnilo. Podobný nežádoucí efekt může vzbuzovat scéna filmové projekce. V ní však jde spíše o přehodnocení výhodnosti aranžmá postav v hracím prostoru tak, aby diváci měli více potěchy z reakcí postav hry v dané situaci, neboť ty jsou podstatnější než iluze filmové projekce.
Zvolené scénografické řešení umožňuje rychlé proměny prostředí. Základem je obchod tetiček McCormickových vybavený jen nejpotřebnějším mobiliářem. Další prostory jsou utvářeny pomocí dvou igelitových revuálek nasvícených tak, aby evokovaly příslušné prostředí, umožňovaly průhledy, projekci a současně potlačily umělost zvoleného materiálu. V přehlídkovém představení se však díky absenci potřebné světelné techniky nepodařilo revuálky patřičně nasvítit, což vedlo k položení otázky nad volbou materiálu.
Představení zdobí především herecké výkony, a je jich požehnaně. Oceněni byli Zdeněk Blabla za titulní roli Billyho, Roman Vlašic za roli Bobíka Bobbyho, Pavel Doležal za roli Doktora McSharryho, Roman Tetur za roli Johnyho Pateena Mika, Magda Zhánělová za roli Heleny McCormickové, Petra Štollová za roli Kyry McCormickové a Stanislava Akaiová za roli Kate Osbournové. Oceněn byl takřka celý herecký soubor. Jana Brzalíková byla poctěna čestným uznáním za režii, stejně tak soubor za inscenaci.
Soubor byl s inscenací Mrzák inishmaanský doporučen k výběru na Divadelní PIKNIK Volyně, celostátní přehlídku amatérského činoherního a hudebního divadla, pro nadstandardní inscenační výsledek v oblasti interpretačního divadla, současně pro dramaturgickou volbu v amatérských podmínkách zřídka frekventovaného titulu.
Milan Strotzer
Martin McDonagh: Mrzák inishmaanský
Hry Martina McDonagha, britského dramatika irského původu, se vyznačují scénami explicitního násilí, vulgarismy a černým humorem, který má místy nádech grotesky. Není tomu jinak ani ve hře Mrzák inishmaanský, černé komedii, kterou na hodonínském Hobblíku 2012 uvedl divadelní soubor Břetislav z Břeclavi v režii Jany Brzalíkové.
Téměř celý příběh se odehrává v malém obchodě se smíšeným zbožím, ve kterém žijí a pracují Eileen a Kate. Společnými silami s láskou se starají o mrzáka Billyho, jehož rodiče zemřeli za pro něj neznámých okolností a jehož jedinou „zábavou" se stalo čtení knih a pozorování krav. Nejčastějším hostem v krámku je Johny Pateena Mika, jehož máti pije jako duha a on ji v tom jen podporuje, a sám se tituloval místním zpravodajem. Sbírá všemožné drby a pak je roznáší mezi obyvatele celého ostrova. Jeho zprávy jsou nudné a nezajímavé, ale jednoho dne přijde s první opravdu zajímavou událostí. Na vedlejší ostrov mají přijet američtí filmaři z Hollywoodu, kteří zde uspořádají konkurz na roli v novém filmu.
To ve vesnici mezi mladými vzbudí vlnu nadšení a rozhodnou se zkusit svoje štěstí. Patří k nim i Helena, která si od nikoho nechce nechat nic líbit, a tak se obrnila drsnou povahou a velmi peprným slovníkem. I Billy by si chtěl splnit svůj velký sen ‒ stát se v Hollywoodu filmovou hvězdou, a tak když se dozví, že je Helena domluvena s Bobíkem Bobbym, rozhodne se jednat. Ví, že by ho Bobík Bobby jen tak ve své loďce nesvezl, a tak ho „ohromí" zprávou od doktora, podle níž má tuberkulózu a zbývají mu poslední tři měsíce života.
Druhý den se mladí vrací, avšak bez Billyho. Novinu o tom, jak si ho američtí filmaři vybrali do role mrzáka, přijde tetičkám předat Bobík Bobby, prezentující se jako tvrdý chlap, který rozbíjí lidem hlavy na potkání, ale uvnitř má měkké srdce. Tetičky se spíš domnívají, že je opustil, a velmi je to zabolí, neboť mu toho spoustu věnovaly a teď od nich zmizel bez jediného slova a ani nebyl schopen za celé čtyři měsíce napsat dopis. Kate dokonce začne být psychicky natolik labilní, že rozmlouvá s kamenem.
I přesto, že to nikdo nečekal, Billy se vrátí, ale nic už není jako dřív. Získal jedinečnou možnost ověřit si v praxi, že cokoliv zlého člověk udělá, může se to obrátit proti němu. Dozví se tíživou pravdu o jednání a skonu svých rodičů a chce se zabít. Naděje v lásku Heleny ho od tohoto úmyslu odvrátí, ale příběh dobře nekončí. Podezření z onemocnění tuberkulózou se stane nezvratnou realitou.
Inscenace břeclavského souboru Břetislav staví na dobrém typovém obsazení a neméně dobrých hereckých dispozicích členů souboru. Režisérka Jana Brzalíková provedla úpravy textu, zejména ve spojitosti se záměnou postavy šestnáctiletého chlapce Bartleye za věkově odpovídající dívku Kyru McCormickovou. K razantnějšímu krácení textu přistoupila v druhé části hry. Režii se podařilo vystavět jednotlivé dramatické situace, přehledně sdělit příběh i téma hry. Inscenace má patřičný tah, snad jen ve scéně, kdy se tetičky zlobí na Billyho, neboť je beze slova opustil, tempo inscenace poněkud zvolnilo. Podobný nežádoucí efekt může vzbuzovat scéna filmové projekce. V ní však jde spíše o přehodnocení výhodnosti aranžmá postav v hracím prostoru tak, aby diváci měli více potěchy z reakcí postav hry v dané situaci, neboť ty jsou podstatnější než iluze filmové projekce.
Zvolené scénografické řešení umožňuje rychlé proměny prostředí. Základem je obchod tetiček McCormickových vybavený jen nejpotřebnějším mobiliářem. Další prostory jsou utvářeny pomocí dvou igelitových revuálek nasvícených tak, aby evokovaly příslušné prostředí, umožňovaly průhledy, projekci a současně potlačily umělost zvoleného materiálu. V přehlídkovém představení se však díky absenci potřebné světelné techniky nepodařilo revuálky patřičně nasvítit, což vedlo k položení otázky nad volbou materiálu.
Představení zdobí především herecké výkony, a je jich požehnaně. Oceněni byli Zdeněk Blabla za titulní roli Billyho, Roman Vlašic za roli Bobíka Bobbyho, Pavel Doležal za roli Doktora McSharryho, Roman Tetur za roli Johnyho Pateena Mika, Magda Zhánělová za roli Heleny McCormickové, Petra Štollová za roli Kyry McCormickové a Stanislava Akaiová za roli Kate Osbournové. Oceněn byl takřka celý herecký soubor. Jana Brzalíková byla poctěna čestným uznáním za režii, stejně tak soubor za inscenaci.
Soubor byl s inscenací Mrzák inishmaanský doporučen k výběru na Divadelní PIKNIK Volyně, celostátní přehlídku amatérského činoherního a hudebního divadla, pro nadstandardní inscenační výsledek v oblasti interpretačního divadla, současně pro dramaturgickou volbu v amatérských podmínkách zřídka frekventovaného titulu.
Milan Strotzer
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.