Slatina nad Úpou, vyžádané stanovisko pro OÚ k souboru kulis (Jiří Valenta)
MgA. Jiří Valenta, teatrolog, autor projektů Místopis, Bibliografie, Databáze, Muzeum českého amatérského divadla, editor publikace Malované opony divadel českých zemí, autor scénáře TV cyklu Malované opony českých divadel, člen Asociace muzeí a galerií České republiky, spolupracovník Národního informačního a poradenského střediska pro kulturu v Praze
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V souvislosti s pracemi na soupisu informací o divadelních aktivitách v obci Slatina nad Úpou jsem měl možnost seznámit se s fondem kulis, které zůstaly zachovány po působení divadelního souboru Orla v třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Provedl jsem jejich fotografickou dokumentaci a připojil ji k již zjištěným základním údajům k heslu Slatina nad Úpou a Divadelní soubor Orla v Databázi českého amatérského divadla http://amaterskedivadlo.cz/main.php?data=soubor&id=21158
Na základě porovnání s jinde zjištěnými skutečnostmi docházím k následujícím závěrům:
1/ Dochované exponáty kulis jsou pro dnešní provoz divadelních scén věru nepoužitelné, jsou však unikátní památkou, dokumentující scénografické postupy divadelních spolků a sdružení první poloviny 20. století – tedy období, kdy amatérská divadelní produkce v naší zemi vrcholila prakticky ve většině obcí země.
2/ O souboru zachovaných kulis v takovém rozsahu a úplnosti zatím na jiném místě nevíme. Dosavadní průzkumy ukazují, že jinde nepotřebné kulisy byly v průběhu posledního půlstoletí nemilosrdně likvidovány, jednak v souvislosti s ukončením práce většiny tradičních ochotnických souborů, jednak následkem necitelných postupů nových majitelů sálů.
3/ Slatinská kolekce kulis obsahuje komfortní sestavy scén (náves, les, světnice, pokoje, vězení), umožňující při vhodné instalaci dokumentovat historickou podobu přístupu ochotníků k tvorbě výprav pro jednotlivá představení. Zdá se, že tvůrci dekorací, jak po výtvarné stránce, tak po stránce technického přístupu k jejich výrobě a k postupům při jejich sestavování, volili samostatnou cestu bez vlivu tehdy již průmyslové výroby.
4/ Pokud budou vytvořeny předpoklady pro umístění a finanční zajištění projektu, mohla by být část uchovaného dekoračního materiálu po jejich odborném ošetření využita jako velmi zajímavé exponáty výstavy nebo muzea.
5/ Obec Slatina nad Úpou dokázala (na rozdíl od jiných venkovských míst) zachovat tyto významné památky a zajišťuje jejich pozorné uskladnění na vyhovujícím místě, které neprohlubuje možnost jejich devastace.
MgA. Jiří Valenta
Praha, 26. listopadu 2011
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V souvislosti s pracemi na soupisu informací o divadelních aktivitách v obci Slatina nad Úpou jsem měl možnost seznámit se s fondem kulis, které zůstaly zachovány po působení divadelního souboru Orla v třicátých a čtyřicátých letech 20. století. Provedl jsem jejich fotografickou dokumentaci a připojil ji k již zjištěným základním údajům k heslu Slatina nad Úpou a Divadelní soubor Orla v Databázi českého amatérského divadla http://amaterskedivadlo.cz/main.php?data=soubor&id=21158
Na základě porovnání s jinde zjištěnými skutečnostmi docházím k následujícím závěrům:
1/ Dochované exponáty kulis jsou pro dnešní provoz divadelních scén věru nepoužitelné, jsou však unikátní památkou, dokumentující scénografické postupy divadelních spolků a sdružení první poloviny 20. století – tedy období, kdy amatérská divadelní produkce v naší zemi vrcholila prakticky ve většině obcí země.
2/ O souboru zachovaných kulis v takovém rozsahu a úplnosti zatím na jiném místě nevíme. Dosavadní průzkumy ukazují, že jinde nepotřebné kulisy byly v průběhu posledního půlstoletí nemilosrdně likvidovány, jednak v souvislosti s ukončením práce většiny tradičních ochotnických souborů, jednak následkem necitelných postupů nových majitelů sálů.
3/ Slatinská kolekce kulis obsahuje komfortní sestavy scén (náves, les, světnice, pokoje, vězení), umožňující při vhodné instalaci dokumentovat historickou podobu přístupu ochotníků k tvorbě výprav pro jednotlivá představení. Zdá se, že tvůrci dekorací, jak po výtvarné stránce, tak po stránce technického přístupu k jejich výrobě a k postupům při jejich sestavování, volili samostatnou cestu bez vlivu tehdy již průmyslové výroby.
4/ Pokud budou vytvořeny předpoklady pro umístění a finanční zajištění projektu, mohla by být část uchovaného dekoračního materiálu po jejich odborném ošetření využita jako velmi zajímavé exponáty výstavy nebo muzea.
5/ Obec Slatina nad Úpou dokázala (na rozdíl od jiných venkovských míst) zachovat tyto významné památky a zajišťuje jejich pozorné uskladnění na vyhovujícím místě, které neprohlubuje možnost jejich devastace.
MgA. Jiří Valenta
Praha, 26. listopadu 2011
Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.
Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.