CISOVSKÁ, Hana: Dospělí dětem v Ostravě (2011). AS 28.4.2011.

Dospělí dětem v Ostravě

Na přehlídce, kterou pořádala Divadelní společnost Jitřenka za podpory městského obvodu Poruba se prezentovalo šest divadelních souborů s inscenacemi pro různé věkové kategorie diváků. Sešly se soubory zkušené, ale také ty, které zkušenosti teprve sbírají.

Devátý ročník krajské přehlídky amatérských činoherních souborů hrajících pro děti Dospělí dětem se konal ve dnech 7. a 8. dubna 2011 v Domu kultury Poklad.

K zajímavým a kvalitním přístupům patřila dramatizace románu J. Verna Cesta kolem světa za 80 dní, kterou představila Divadelní společnost Jitřenka z Domu kultury Poklad Ostrava- Poruba pod režijním vedením Petra Spurného. Porota ocenila zdařilou dramatizaci, která zachovala srozumitelnou linku Verneova poměrně rozsáhlého příběhu. Diskutabilním bodem dramatizace je přítomnost průvodního hlasu, který uvádí jednotlivé obrazy a jehož funkce je především vytvořit prostor pro přestavby scény, avšak temporytmu představení ubližuje. Inscenaci podporuje jasná, fungující scéna a kostýmy, jednotlivá prostředí příběhu navozují velmi zdařilé zvuky a hudba. Inscenaci by prospělo přesnější režijní a herecké propracování jednotlivých obrazů tak, aby se situace méně opíraly o text a více o hereckou akci. Výrazným hereckým výkonem zaujal Petr Spurný v několika epizodních rolích a Josef Rada v postavě pana Foga. Jitřenka je zkušeným amatérským souborem, který se vyvíjí ve všech složkách a míří k vyšší kvalitě, jak po stránce dramaturgické, režijní i herecké.

Příjemným zážitkem byla drobná inscenace souboru Červiven senior, SpgŠ Krnov Nádherné úterý.. Vedoucí souboru Petře Severinové se podařilo zachovat poetiku textu Daisy Mrázkové, vsadila na obraznost a divadelní metaforu. Vzniklo tak křehké, stylově čisté představení oslovující diváka jasným jazykem a myšlenkou, což si vysloužilo ocenění poroty. Výrazně se na tom podílí také představitel postavy Úterý Adam Růžička.

K odvážným divadelním počinům patřila dramatizace textu Ireny Douskové Oněgin byl Rusák pod názvem Radosti mládí. Inscenaci představil soubor Červiven, SpgŠ Krnov opět pod vedením Petry Severinové. Přes viditelnou poctivou práci na tématu se nepodařilo úplně sdělit postoj teenagerů dnešní doby k událostem dávno minulým. Text vykazoval jisté známky schematičnosti a plakátovosti. Temporytmus představení znesnadňovala komplikovaná scéna, která nesla mnoho drobných znaků doby a prostředí a její přestavba byla velmi pracná. Kvalitou souboru je divadelní vybavenost mladých herců, za kterou se skrývá poučená a dlouhodobá práce vedoucí Petry Severinové, oceněn byl herecký výkon Karla Vaňka.

Vybrat nebo napsat kvalitní předlohu je základem úspěšné inscenace. Téma vhodné dramaturgie se přehlídkou proplétalo a skloňovalo v mnoha pádech. Divadelní soubor Magnet Bruntál zvolil autorskou hru O princezně Julince a drakovi Brundibárovi, ovlivněnou poetikou Nezbedných pohádek J. Lady. Předloha souboru obsahuje celou řadu nelogičností a je směsicí různých pohádkových motivů a postav s nevyjasněnými vztahy. Z problematického scénáře vyplývá jistá bezradnost režijní a herecká. Snaha souboru je tak zaměřena na cíl hlavně pobavit diváka a používá k tomu prostředků někdy až podbízivých. Soubor disponuje celou řadou zajímavých hereckých talentů a je škoda, že nemohly ukázat svou dovednost na kvalitnějším materiálu.

S problémem výběru vhodného textu se potýkal také soubor Lidové divadlo při MIKS Krnov. Text Pavla Doležala Čarodějnická pohádka nedovolil, aby jinak zkušený soubor se zajímavými hereckými výkony ukázal všechny své kvality. Příběhu scházely především motivy postav k jednání, jasnost jejich vztahů za respektování pohádkové logiky. Přes tyto nedostatky soubor zaujal zajímavými hereckými výkony, především Tomáše Marka, který se ujal zároveň také režie inscenace.

Divadelní soubor Štěk, SVČ Opava, sympatický mladým obsazením a nadšením pro divadlo, představil inscenaci s názvem Šípková. Vedoucí souboru Daniel Kollman dle předlohy Františka Hrubína napsal text, který obsahuje jistou nadsázku, humor, ale jevištní realizace přináší mnohé problémy. Pokud jde o pohádku určenou dětem, je nasnadě otázka, jaké sdělení má inscenace pro tyto děti nést, když je původní téma potlačeno ve prospěch humoru na hranici vkusu. Pak nezbývá než připustit, že adresátem je vrstevnická skupina souboru a hlavním klíčem této hudební pohádky je recese. Ale i ta má svá pravidla a přinejmenším požaduje jisté dovednosti, v tomto případě pěvecké a pohybové. Věřím, že soubor bude mít šťastnou ruku při volbě další předlohy, na které bude moci ukázat své přednosti a kvalitu lépe, než se u to podařilo nyní.

Skončila letošní přehlídka. Ať žije přehlídka příští, jubilejní, desátá! Co jí popřát? Stálou přízeň souborů již tradičních, ale také nové tváře a novou energii. Bohatý zájem ze strany diváků. Stále stejné nadšení a obětavost organizátorů, které se tradičně promítají do bezchybně fungující přehlídky. A hodně dospělých, kteří chtějí hrát divadlo pro děti!

Hana Cisovská
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':