AS 2001, č. 4, s. 24, František Mikeš.

30. Divadelní Bechyně 2001

Centrum kultury Armády České republiky a město Bechyně uspořádaly ve dnech 14. - 17. června jubilejní třicátý ročník festivalu armádního divadelního a slovesného umění, spojený s přehlídkou komorní, folkové a country hudby a VII. soutěžní přehlídkou mažoretek. Jak laskavý čtenář vidí, bývalý ASUT, kteří mnohý divadelník zná ze svého působení v základní vojenské službě, se v posledních letech poněkud rozrostl. A dá se říci, že je mu to ku prospěchu. Na jednom místě, v jednom čase se tak scházejí všichni, kteří mají v armádě co do činění s aktivní kulturou. Protože je tento článek určen pro časopis zabývající se amatérských divadlem, pominu zajímavou výstavu „Zátiší“, i všechny hudební složky festivalu, soutěž literární, recitační i malé formy a budu se věnovat pouze soutěžním divadelním představením.
V soutěžním programu v oboru divadel bylo odehráno celkem pět představení, z toho dvě pohádky pro děti.
DS Dráček VA Brno / R. Haluza - S. Kouřil: Pohádka z lesa
Tradiční účastník Divadelní Bechyně DS Dráček z VA Brno si již řadu let zachovává svou úroveň. Také v letošním roce předvedl divákům hru ze své tvůrčí dílny. Hra je již staršího data, soubor ji v letošním roce znovu nastudoval v pozměněném obsazení. Pohádka byla dětským publikem velice dobře přijata, autoři dobře vědí jak na děti zapůsobit, ať již hudebním doprovodem inscenace či pestrou, dobře zpracovanou výpravou. Z hereckých výkonů je třeba ocenit Svatopluka Kouřila v roli Herbiána.
DS Lužnice Bechyně / Hana a Josef Lamkovi: O veselém hrobaři
Domácí soubor si vybral jeden z nejkvalitnějších textů, které u nás v oblasti divadla pro děti jsou. Jedná se o zpracování pohádky J. Mahena Smrt Kmotřička. Soubor hrál pohádku v úpravě kladenského divadla, která však není z nejzdařilejších. Autor úpravy Karel Brožek ochudil původní text o některá dějová fakta.
Vzhledem k personálním problémům soubor zaměnil ženskou roli Smrti za „Smrťáka“, a jejím výtvarným ztvárněním poněkud posunul některé situace (první dialog Hrobaře a Smrti). Přesto tato pohádka byla publikem dobře přijata, v roli Hrobaře zaujal Zdeněk Novák, a i ostatní představitelé podávali dobré, vyrovnané výkony. Za zmínku stojí i pěkná výprava.
DS při PDA Strakonice / Václav Novák: Bůh anebo Ďábel - nikdo do nás nevidí
V dnešním boomu muzikálových představení sahají po tomto žánru nejen profesionálové, ale i amatéři. Inscenace, kterou jsme měli možnost vidět, pochází z autorské dílny člena souboru Václava Nováka, který napsal libreto, hudbu i texty písní.
Naskýtá se otázka, zda předvedená inscenace je skutečným muzikálem, protože pracuje s prvky rockové opery a některé muzikálové prvky opomíjí. Technické možnosti bechyňského jeviště způsobily, že zpěvákům nebylo vždy rozumět, což inscenaci citelně poškodilo. Přesto všechno se domnívám, že šlo o velmi zajímavý pokus a že obrovská práce, kterou soubor inscenaci věnoval, byla alespoň částečně zúročena.
V představení je několik výborných pěveckých výkonů, např. Věra Zabílkové, Martina Blažka a dalších.
DS Bezbariérové divadlo Míry Košťála St. Boleslav / Miroslav Košťál: Krtky škrtni
Soubor, který se na Bechyni objevil jako nováček, sehrál autorskou parodii na mafiánské téma. Po hříchu se dá říci, že soubor nedocenil žánr, a tak představení probíhalo bez velkého vzruchu. Důležité situace nebyly přesně akcentovány, a protože úvodní scéna, která je vlastně klíčem k celé hře, byla sehrána téměř ve tmě, mnozí diváci - přestože se chvílemi bavili a smáli - nepochopili záměr inscenátorů v celém rozsahu. Přes uvedené výhrady se jedná o sympatický soubor, kde jsou talentovaní lidé. Pokud hodlají pokračovat v tomto žánru, budou se však v herecké práci muset lépe orientovat a dále vzdělávat.
DS „G“ PDA Vyškov / Jiří Trnka: Zahrada
To nejlepší na konec - soubor „G“ z Vyškova sehrál divadelní úpravu textu Jiřího Trnky Zahrada. Inscenovat tento poetický text je velmi náročné a obtížné. Souboru patří dík za to, jak k tomuto textu přistoupil, a za vytvořené představení. Přes všechnu chválu a úspěch je v inscenaci jeden problém, který nese text sám v sobě - jedná se totiž o hru představ. Představ, které žijí jen v dětské fantazii. V této oblasti při práci s rekvizitou (sloni) se inscenátoři nedokázali přesně orientovat. Tím také oslabil závěr hry, v němž se herci posunují do věku, kdy představy a dětská fantazie přechází do částečné dospělosti. Soubor byl oceněn řadou cen a byl výrazně nejlepší na celé Divadelní Bechyni 2001.
Co říci závěrem? Třicátá Divadelní Bechyně postrádala více špičkových představení a s výjimkou souboru „G“ z Vyškova šlo o představení spíše průměrné úrovně.
František Mikeš
Máte nějaké další informace k tomuto tématu?

Pokud se s námi chcete o ně podělit, zašlete nám je prosím prostřednictvím následujícího formuláře. Formulář slouží pro zasílání faktografických informací pracovníkům databáze.

Prosíme, neposílejte vzkazy určené souborům či jednotlivým osobám, nebudou jim doručeny. Neposkytujeme jiné než zveřejněné kontaktní informace. Pokud chcete kontaktovat jednotlivé soubory či organizace, využijte prosím jejich webové stránky.

Vaše jméno:
Váš e-mail:
Informace:
Obrana proti spamu: do této kolonky napiště slovo 'divadlo':